Jag har fått hingsproblem!

Masse

Trådstartare
Just nu skulle jag ge nästan vad som helst för en oberoende avelsrådgivning. Så snälla hjälp mig i alla fall att komma in på rätt bana för kommande hingst val.

Har två fullblodston som det är planerat ska betäckas till våren. Bägge är väldigt lika varandra ser mer ut som halvblod än fullblod och bägge är väldigt lugna i sitt temprament.
Sto 1 är e. Music Streak - Montal - Hornbeam och haft många föl både rena fullblod och två halvblod. Det ena halvblodsfölet e. Robin Z fick dubbeldiplom på treårstesten. Det andra vet jag inte så mycket om mer än att det är två år och e. Hamilton.
Sto 2 är e. Spring Fever - Montal - Carnoustie ska ha haft ett föl tidigare men jag kan inte hitta det någonstans, varken som fullblod eller halvblod. Betäckt i år med Black Coffe, linjeavel på min favorit Carnouistie, men resorberade.

Exteriört har de inga direkta svagheter, men eftersom det är fullblod kan man ju alltid tänka på att hingsten ska ha bra halsansättning.

Detta är som sagt stora rejäla fullblodston med mycket bra gångarter och dom har ju förnämnligt franskt hoppblod från Montal bägge två. Klart att Black Coffee eller King Marco med Carnoustie skulle vara intressant, fast jag tvivlar egentligen på att de är rätt ändå. Här är det hjärtat och inte hjärnan som är inkopplad. Det snurrar i huvudet med tankar ska man fortsätt med franskt hoppblod? Uskudar står på gångavstånd. Helsegårds Rubin med Inch Allah, är dressyrhingst men borde även kunna hoppa? Någon importhingst? Eller vänta och se vad som kommer som nytt näst år?
Så dyker det upp nya trådar här med andra hingstar och så är det igång igen "den kanske".
Det är enklare med halvblodsstona för blir en del av hingstarna ändå bort räknade på grund av sin härstamning. Nu kan jag ju välja fritt och då blir det svårt. Speciellt som de här stona både kan fungera för dressyr och hoppning.

Sv: Jag har fått hingsproblem!

För det första så avlivades King Marco år 2002 ( tror jag ) och jag tror inte det finns något sparat på honom..
Det finns så många fina hingstar så du måste nog betsämma dig för om du mest vill ha en hopp eller en dressyrhingst. Flyinges Quite Easy har ju lämnat trevliga unghästar inom både dressyr och hoppsporten. Men du får se upp med exteriören, hur dina stons halsansättning är då det är franskt blod på honom... Jag har annars träffat flera trevliga avkommmor efter Majim G, som både rört sig bra och hoppat fint + haft bra exteriör. Tror dock han endast betäcker naturligt. Annars har jag sett flera trevliga avkommor efter New Balance som fått höga poäng på 3-års test. Där har du fullblod senare i Sit this one out... Lycka till och det blir nog bra resultat då stona har gott blod!!

King Marco finns på fryst jag har kollat med Flyinge och jag kan få använda honom om jag vill. Det kommer ju att kosta en del förståss. Men han lämnade ju lite tveksamma avkommor under sin tid i avel. Så helt ärligt är det bara för Carnoustie som jag överhuvud har tänkt på honom.
När det gäller QE så tror jag inte riktigt på honom till fullblod. Att mina ston har bra temprament är ju ingen garantin att det går över hans. Det är en mycket tempramentdfull herre trots sin ålder.
Mitt problem är nog mest just nu att komma fram till vilken inriktning som fölen ska ha. Så det är just det dressyr eller hopp. Stoet där jag inte vet något om det eventuella fölet, har ju egentligen en förnämnligt multitalanghärstamning med dragning åt hoppning. Det andra har ju redan lämnat ett dubbeldiplom med en hopphingst! Så jag har helt enkelt väldiga problem med att välja inriktning. Blir det stoföl vill jag gärna behålla dem för kommande avel. Men blir det hingstar ska de helst gå att sälja.
Majim G finns på överkommligt avstånd, bägge stona är lätta att transportera. New Balance har jag faktiskt inte funderat på, kanske dags för det nu.

Ja.. du det är svåra val det där med hingstar. Jag tror att Uskudar är en underskattad hingst, och jag kommer att anlägga ett besök där i vår för att se om tycke uppstår. Han är ju mer än halvbror till Quidam de Revel, och han har lämnat avkommor som visat att han duger. Plus att jag ser det som ett + med en så bra moder som han har.
Jag får intrycket av att många hingstar som står på naturligt får grannens ston, och jag vet därför inte om alla de där 20 betäckningarna han hade i år var av den kvalitet en hingsthållare önskar. Finns ju fler övervägningar att göra om man väljer bland alla hingstar. Synd bara att Uskudar inte får fler avkommor, han börjar ju bli lite till åren kommen.
Tror du att dina ston typmässigt passar till Uskudar tror jag att det finns chans för trevliga avkommor :). Kan ju vara roligt att ta båda till samma hingst för att bedömma hur de lämnar. Jag gillar stammen på dina ston :)
Ulrika

Jag tror inte jag hade vågat chansa på King Marco, hans temperament lär inte ha varit det sävligaste.. Men visst, intressant på pappret!
Ulrika

Om Uskudar bara får grannens ston så är jag ju väl kvalifcerad, har gångavstånd till honom.:angel:

Men du förstår nog vad jag menar.. Alla grannars ston är kanske inte det hingstägaren önskar ;).
Jag ser verkligen fram emot att träffa honom i verkligheten. Kommer ihåg en uppfödare som höll tummarna så att han skulle gå igenom. Jag fattade inte det fantastiskt spännande med avel då.. Var ju så ung ;). Men hon gick verkligen upp i det. Vad jag vet så går den avkomman minst 130 hoppning(sökte lite snabbt på nätet igår).
Men seriöst så tycker jag att det är en mycket intressant hingst.
Himla praktiskt om du inte behöver åka så långt heller ;).
Ulrika

Hej!
Jag tror inte heller på Quite Easy till fullblod och Majim G har jag sett avkommor ifrån med dåliga halsar så det hade jag inte vågat. Jag hade satsat på en större långlinjerad hingst med övervägande hoppblod. Visserligen rör sig dina ston bra, men det finns ju många fullblod som har sämre gång och det kan kanske komma tillbaka? Jag hade själv ett jättefint fullblodssto med riktigt bra gångarter, hon fick två avkommor en efter Ragazzo och en efter Akribori. De fick hyfsade gångarter men klart sämre gång än både sin mamma o pappa! Så det var ju lite synd - däremot var de väldigt vackra och därmed lättsålda. Vad säger du om Santa Cruz?

Jag har funderat på Santa Cruz men Flyinge själv vill bara rekommendera honom till fullblod med mycket bra hals. Jag pratade mycket med dom i år och deras förslag var Cardento, men det är ju kört nästa år.

Finns King Marco på fryst!!!!

I sån fall kanske jag gör ett nytt hingstval! Såg honom när han levde och tyckte mycket om honom!

Man fick ansöka om att använda honom och då betala för alla kostnader som licens m m plus alla andra avgifter. Men det fanns när jag frågade och jag har inte sett någonstans att någon skulle ha använt honom så ja det borde finnas kvar ännu.

Väldigt intressant att höra!

Han gjorde ett gott intryck på mig, jag älskar Irco Marco-avkommor och honom i kombination med fullblod är det bästa jag kan tänka mig:d

Jag funderar vidare och pm:ar dig kanske för fler detaljer!

Men har ni tur så är ni kanske minst 2 som kan dela de kostnaderna? Är det bara jag som hört att han skulle gå som hopphäst, men blev ohanterbar, och skolades därför om till dressyrhäst, och funkade inte som det heller, som hingst. Vad som hände sedan vet jag faktiskt inte. Kan ju vara att han blev världens trevligaste valack ;).
Ulrika

Han dog eller avlivades kommer inte riktigt ihåg alla turerna runt honom.

King Marco hade någon hudåkomma som gjorde att han avlivades av "humanitära" skäl om jag inte missminner mig.

Jag har hört detsamma. Skulle vara intressant att veta vad det var och ifall den ärvts till hans avkommor.

Jag har fött upp en King Marco-avkomma som absolut inte har ett jobbigt temperament trots att modern är ganska vass. Har inte heller hört att KM skulle nedärva dåligt temperament:confused:

Det jag har hört är ryktesvärden, från en som kände en som visste.. Men hur sant det är vet jag inte. Därför skriver jag det inte som om det är sanning, men kanske kan vara värt att kollas upp, om man inte har ett väldans lugnt och stabilt sto.
Ulrika

Hej igen!
Men får inte flyinge in något nytt till våren då? De är ju faktiskt ganska duktiga på att hitta fina unghingstar som sedan går bra i sverige - både tävlingsmässigt och avelsmässigt. Dessutom marknadsför de ju hingstarna på ett bra sätt vilket underlättar om du vill sälja. Du vill inte ta Robin Z igen då, den avkomman hade ju gått bra? Jag vet iof inte om han fortfarande verkar i avel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka