Jag har ett rörelseproblem...

ghost

Trådstartare
Men var kan det sitta? :confused:

Hästen ifråga är genomgången av veterinär och ej halt. Behandlades i bakknä innan friskförklaring för en månad sedan. Han har en hel del muskelproblem som sakta förbättras.

Men när han förflyttar sig bakåt (till exempel på stallgången) så kliver han inte bakåt med bakbenen utan "nystar" dem utåt-bakåt med en rätt låg rörelse.
Han gör likadant med båda benen.

Någon som har idéer eller erfarenhet av nåt liknande?

Sv: Jag har ett rörelseproblem...

Mitt sto gjorde så förut med ena bakbenet när hon gick, fast det var hela tiden och inte bara när hon backade.
Det var lättast att se i hagen. Höger bak var det, hon paddlade utåt med det istället för att lyfta det, vänster lyfte hon.
Hon var inte halt.
Kom fram till att hennes bäcken var roterat framåt åt höger efter att vi ridit omkull flera månader tidigare och hon var väldigt spänd i ryggen pga det.
Efter 2 behandlingar av ET lyfte hon benet som hon gjorde med det andra. :)

Är det en travare?

På din beskrivning så rör den sig exakt som en häst vi hade förut med patella hakning.

Ja, det är en treårig travare och han gör det bara när han backar

Han ser inte roterad ut och är jämn i muskulaturen, ET har inte tittat på honom ännu men ska väl göra det framöver.
Det är lite si och så med muskulaturen baktill men han är under uppbyggnad.

Patella? Jag har inte sett honom haka framåt någon gång hittills, men det kanske är möjligt att han hakar bakåt ändå?
Ytterligare en sak som jag inte har erfarenhet av.

Giffan: En sak till jag kom att tänka på då, hade din med hakningar svårt att flytta sig i sidled också? Jag har trott att det berodde på att de undvikit att flytta på honom i största möjliga mån pga hans beteende i stallgången.

Jag hoppas på flera svar! :idea:

Uppdatering....

Efter nästan ett år blev hästen tvärhalt i det svagaste benet, diagnos Har-spatt (inflammation i lig. plantare) och nu när kopnvalescensen är över roterar han mycket mindre???? :confused:

Ju mer man lär sig, ju mer inser man att man inte vet... :idea:

nemen fy!
men inte utdömd? eller?

Nä, han fick en spruta cortison i ligamentet och två veckor vila. Efter Åtta veckor tränas han som vanligt igen. :idea:

Harspatt är alltså ingen riktig spatt utan ett namn på en helt annan åkomma.

Det enda veterinären varnade för var att om hästen fått det i ena benet är det troligt att det kommer i det andra också men det ska vara mycket ovanligt att samma problem kommer tillbaka i samma ben igen. :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka