Jag har en fråga....

T

tya

Är detta idiotiskt?-att släppa ihop ett 9 mån stoföl med ett 3 mån hingstföl och hans mamma?.Frågar för jag har inga erfarenheter ;)

TPH//tya

Sv: Jag har en fråga....

Stoet kan vilja jaga bort stofölet, om de inte känner varandra sen tidigare. På sikt kan det säkert fungera men kan bli lite rörigt i början. Har du stora hagar utan hörnor så stofölet inte kan bli inträngt ?

Jag gjorde misstaget att släppa ihop en helt ny 9 månaders hingst med ett 9 mån stoföl o hennes mamma. Den lille stackaren till hingstföl hade nog aldrig sprungit så mycket i hela sitt liv. Till slut sprang den genom staketet i ren panik.

Den fick gå själv de första två veckorna i en hage bredvid de andra, sen kunde jag släppa ihop dem, men då var mamman bortflyttad- hade nog inte vågat annars.

Låt dem gå i hagarna bredvid varandra i början om de inte känner varandra sen tidigare, och se hur mamman reagerar.

Beror på hurdant stoet är.
Vissa ston älskar andra föl och tar dem till sig direkt, andra accepterar dem inte alls.

Är detta idiotiskt?-att släppa ihop ett 9 mån stoföl med ett 3 mån hingstföl och hans mamma?.Frågar för jag har inga erfarenheter ;)

TPH//tya

Om dom känner varandra, så kan du visst släppa ihop dom.
Jag hade förra året två ston som fick var sitt hingstföl. Det ena stoet skilde vi av tidigare, eftersom det fölet var född tidigare, och sedan gick hennes hingstföl ihop med mitt sto och hennes hingstföl i en månad tills jag kunde skilja av det andra fölet.
Det gick smärt fritt utan problem. Men om stoet inte känner detta 9 månaders stoföl, kommer hon att jaga henne tills det händer något, och det är inte värt det.

Jag släppte in ett ett årssto till mitt sto och föl för några år sedan, och det tog ett antal veckor innan mitt sto accepterade henne. Hon blev både jagad och bortkörd, men det var stora sommar hagar så hon kom undan, men vi fick allt turas om att kolla dom.

Tänk dig för ordentligt, så att du inte får skador för livet.

Tack för svaren,om det nu blir ett ihopsläpp ska vi ta det försiktigt förstårs,men jag tror det lutar åt att det inte blir ngt alls.

Hur reagerar stoet med föl på att ha 9-månadersfölet i grannboxen?

Du kanske på så sätt kan få en uppfattning om vad stoet tycker om det?

Senast ändrad:

Mitt sto har fått ett "nytt" föl att passa i vinter...

Mitt sto fick ett hingst föl som skulle säljas... 14dagar innan han var såld så kom ett stoföl (6mån) till oss som ska stanna över vintern.
Släppte henne med mitt sto+ hennes föl, stoet hatade henne men jagade bara bort henne ca 4 meter efter ett par dagar gick mitt sto med två föl (fick ej dia).
Hingstfölet har idag åkt och hade det inte varit för färgen hade alla gissat att mit sto hade fått ett stoföl i år.

I november kommer ett stoföl till och jag tvekar inte att släppa in den också...

Hur reagerar stoet med föl på att ha 9-månadersfölet i grannboxen?

Du kanske på så sätt kan få en uppfattning om vad stoet tycker om det?

Fölet kommer nu på sönkväll,de får stå boxarna brevid varandra under natten och bekanta sig.Vi lär väl se då hur mamman reagerar,hoppas att de ska funka,då mitt föl får en kompis att leka med och sällskap när jag ska rida stoet.Vi släpper ihop dem på månmorg.Bara att hålla tummarna :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare