Jag har blivit rädd.. några tips?

scizofren

Trådstartare
Jag har fått tillbaka travaren som jag hade för två år sedan. med honom hoppade jag en meter och det gick jättebra. men när han åkte så började jag rida på ridskola.
hästarna som jag har hoppat där är ju relativt välutbildade hästar som kan korta och länga galoppen utan problem och ta en hel bana i galopp utan att bryta av till trav..
men nu när jag fått tillbaka min bebis, så blir jag lite rädd när jag hoppar 70..:crazy:
det går så fort och hindret liksom kommer emot oss och växer i 180!:eek:
när jag tvekar tar det tvärstopp och sist jag hoppade flög jag av när han vägrade.
jag undrar om någon har några bra tips på sätt att tänka, sätt att göra m.m.?
jag undrar också om det är så svårt att träna en travare till att hoppa en hel bana i galopp? någon som har några erfarenheter?

Sv: Jag har blivit rädd.. några tips?

min travare kan gallopera en hel bana, fast ibland blir de lite hejhoppkorsgalopp :crazy:

Försök att ta det lungt i trav, hoppa 40-50cm hinder och bygg upp ditt förtoende ;) och om han vägrar, ta det igen enda tills han hoppar, å försök att hålla dig kvar :D

Se till att hästen har styrkan att klara en hel bana i galopp. Börja på små hinder så att ni hittar rytm, avstånd och balans. Sätt upp hinder på ett sådant sätt att du kan börja med ett språng, förlänga till två. Känns det bra, hoppa ett tredje. Bygg på era små banor med inbjudande lätta hinder.
Min travare hoppar hela banor i galopp utan problem. Problemet är galoppombytena och att jag är feg när det blir lite höjd eftersom han hoppar stort. Dressyrarbetet ger styrkan att slippa hoppa på fart och lydnaden att kunna korta och länga galoppen.

sätt upp en studsserie, då kommer han att bli tvungen att stanna upp och "bromsa".
det funkar bra på min pålle iaf som är väldigt het. :)

Min kompis travare kan hoppa en hel bana i galopp men det kan gå lite fort ibland, men går det för fort så kan han ändå hoppa typ 1 meter i trav så hon saktar rätt ofta ner till trav ändå och han är säkrare i traven.

Men ta hjälp av en tränare om du kan för det är ju alltid lättast så, och så såklart din häst kommer kunna hoppa en hel bana i galopp men då är det ju övning och träna mycket på att korta och länga galoppen i dressyren så blir det ju naturligt i hoppningen också.

Sen på tankesättet ska du ju inte fokusera allt på hindret såklart, det ska ju inte vara så "stor grej" av det hela utan tänk att ni redan har hoppat det ungefär och vad du ska göra efteråt. Funkar iallafall för mig.

Sen att h*n vägrar är väl att du är osäker eller hästen? Du får försöka bygga upp era självförtroenden tillsammans, hoppa lågt och ha kul sen kommer ju höjderna med tiden när man får kläm på allt det andra:D

Hoppas du förstod nånting om vad jag svamlar om och Lycka Till!:banana:

Men ibörjan kan det vara bra att låta dem få trava, det är ju mer naturligt för travarna, då blir dom väl säkrare också, men vissa vill galoppera ist, som tex min :p

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar