Jag har blivit med fisk :o)

tinna

Trådstartare
Min sambo och jag var och köpte ett akvarium i helgen. Ett modell mindre med tre Black Molly, tre Svärdbärare och två Scalarer. Jättefint, de äter och det ser ut som att dom trivs. MEN, dagen efter vi hade köpt det upptäcker jag att den ena Scalaren inte har de två långa bröstfenorna den ska ha. Det ser inte ut som att någon av de andra bitit av dem för det är helt vitt/silverfärgat där fenorna skulle suttit. Är det någon som har haft en scalar utan de fenorna? Den äter, simmar och ser helt OK ut.

Sv: Jag har blivit med fisk :o)

Nu kommer jag låta lite neggopeggo, men stoppade ni alll fisk på en gång, eller köpte ni akvariet helgen innan? Var noga med att inte mata något på minst en vecka, och tillsätt gärna en bra bakteriekultur typ nitrivec, annars finns det stor risk för nitritförgiftning.

Berättade de i affären hur stora scalarer blir, och hur stort de kräver? De blir ca 25-30 cm höga, och rekommenderas i akvarier som är minst 50 cm höga och kanske en meter långa.

MYCKET bra svar på min fråga.....neggopeggo.....

jag har aaaaaaaaldrig haft akvarium innan :crazy:

bakteriekultur-ja, mat nej...

alla fiskar - ja.

min fråga var endast...om någon haft/sett en Scalare utan de främre bröstfenorna!!!

Jag förstår inte riktigt? Har du eller har du inte haft akvarium innan? Inte så lätt att veta när du själv skriver att du startar upp med fisk och allt på en gång, + att du har scalare i ett akvarium som du själv beskriver som litet. Du kanske menade att det var 200 liter, och att det var litet för dig, isåfall är det ju jättebra.

Jag såg din fråga, men det kändes som fiskarnas minsta problem. Du får ursäkta att jag frågade om övriga saker också, men ofta när det väl går snett brukar frågan dyka upp här ändå. Bättre att förhindra det.

Angående den fråga du ställer. Ja, jag har sett scalarer utan spröt. De kan bryta dem under transport, eller få dem avbitna av andra fiskar. Om man åtgärdar orsaken så växer de ut igen.

mvh

Eftersom Gabbi redan tjatat så ska jag låta bli det ;)

Men jag måste bara få fråga hur många liter ditt akvarium är?

Scalare har jag själv haft, både med och utan bröstspröt. Men jag tror lika som Gabbi, att den antingen blev av med spröten under transporten hem, eller att någon av de andra fiskarna är boven. Då tänker jag mest på en svärdbärare, då jag själv hade svärdbärare ihop med mina scalare, och det var då spröten försvann.

Kan tilläggas att mina Scalare fick flytta när jag flyttade och fick lov att byta ner från 220 liter till 120 liter.

MYCKET bra svar på min fråga.....neggopeggo.....

jag har aaaaaaaaldrig haft akvarium innan :crazy:

bakteriekultur-ja, mat nej...

alla fiskar - ja.

min fråga var endast...om någon haft/sett en Scalare utan de främre bröstfenorna!!!

För att ge dig ett svar på din fråga: Ja,jag har sett Scalarer utan fenor!
Om akvariumet är för litet så börjar Scalarerna (som så många andra fiskarter) att börja tugga på varandra.
Jag hade ett 100 liters akvarium med endast 2 Scalarer i,och när de började tugga på varandra så ställdes jag inför en fråga: Låta de gå trångt och döda varandra eller skaffa ett större akvarium.

Nu vet jag, jag var i djuraffären och pratade med ägaren. Vi tittade på de andra scalarerna och det var ett par till som inte hade de främre spröten. Han sa att det var leverantören som slarvade ibland och skickade med ex utan spröt. Så nu har jag tre st, två med och en utan spröt. Fick en förklaring i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·
Övr. Djur Har fått ta över ett akvarium av min svärmor. Det kom till mig med 5-6 malar, en fantomtetra och en svart neontetra. Tänkte att de i...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 909
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Vi köpte för en tid sen trådfensregnbågar till vårt akvarium, två honor och två hanar. Verkade må bra, sams med de andra fiskarna och...
Svar
8
· Visningar
1 239
Senast: Scandi
·
H
Övr. Djur Hej alla! Jag har fått fenröta i mitt 80 liters akvarium, troligen fick jag det vid inköp av nya gyppyhannar. Och eftersom jag...
Svar
8
· Visningar
9 773
Senast: Hel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama