Jag har bestämt mig

linafina

Trådstartare
Efter mycket tjat och diskutioner i det stallet som jag har min häst så har jag bestämt mig för att göra analys på egen hand. Ingen annan är intresserad och stallägaren har ingen analys på höet som han köper in från bonden.

Det är inplastade fyrkantsbalar med hösilage som är väldigt torrt så det jag undrar nu är hur jag ska gå tillväga.
En bal går åt på ca 4 dagar.
Av hur många balar ska jag ta hö och var i balen mitten eller?
Vad gör jag med det som ska ligga på vänt? Fryser in hemma eller? Hur många balar bör jag ta ifrån och hur mycket ska det vara när man skickar in det?
Lägger jag allt i en plastpåse sen och fyller i en blankett från labbets hemsida som jag skickar med?

Hoppas att någon orkar svara på dessa frågor för nu är jag desperat och behöver en analys så snabbt jag kan.

Sv: Jag har bestämt mig

Du kan frysa in det hemma, men så fort som möjligt efter att du tagit det. För att få ett bra prov som representerar hela partiet måste du se till att du får prover från så olika balar som möjligt, dvs försöka få stallägaren (om det är stallägaren som bestämmer) att öppna olika "typer" av balar, om inte alla är tagna från samma fält som har samma förutsättningar över hela fältet. Ta från både mitten och kanterna i balarna. Ju fler balar du tar från desto bättre prov får du, men det tar ju längre tid då... Ta några tussar ur varje bal, frys mellan gångerna tills du har så du är nöjd och blanda ihop dem i en påse som du sen tar ut ett prov ur, lägger i en påse och skickar in.

Balarna som vi har haft den senaste månaden har varit lika varandra. Så det borde ju duga att jag tar lite från ca fem balar eller sex som jag sen skickar in? Så jag ska ta både från mitten och på kanterna? Hur mycket hö är det dom vill ha in för analysen? Bara så att jag vet vad jag ska ta från varje bal så att det blir lagom sen.

När jag tag sista tussarna för att sen skicka in kan jag lägga ner det andra fryst eller måste jag tina det först?

Det är väl olika hur mkt dom vill ha, jag skickar till AnalyCen och de vill ha 2 liter hö om man klipper det till mindre bitar, och 5 liter annars. Vet inte om det är samma med hösilage men jag antar det.

ett tips sen är juh att hålla tyst om analysen och inte visa de andra i stallet exakt vad du ger din häst.. en del är juh så luriga att dom faktiskt kan räkna ut höets värden om dom vet allt annat du ger och vet att du ger runt 70 MJ..

Håller med..tycker verkligen inte att du ska betala och sen är de helt plötsligt intresserade av att räkna foderstater!

Jag gör klart från början att den som inte betalar får inget resultat iheller på hövärdet. Det kan dom bara fetglömma :D. Ska försöka hålla det så hemligt som jag bara kan. Ingen är ju intresserad så då ska dom minsann inte komma i efterhand :).

Oki så jag tar fem liter sammanlagt och när det är dags att skicka in klipper jag det så det är lagom och samlar ihopa det ordentligt i en påse så det blandas rejält. Men skulle jag tina upp det innan jag skickar det eller kan man skicka det fruset. Tinar på vägen kanske?

näe, men kommer nån i efterhand och är intresserad så kan dom juh få betala för det.. :smirk:

BeastieBabe skrev:
näe, men kommer nån i efterhand och är intresserad så kan dom juh få betala för det.. :smirk:

Precis, den som betalar får självklart reda på värdet. Men jag har ju tjatat så mycket om det och alla har bara skakat på huvudet så jag tror inte det är någon som bryr sig. Men om dom gör det så får dom ta fram plånkan :D.

pssst... ett tips är höborr ;) Ta lite ur några olika balar och tejpa igen hålen med sån där tejp som man tejpar ihop balar med :p

Senast jag skickade, så skickade jag till analycen och det tog bara ett par dagar :bump:

Hösiage är viktigt att man skickar i början av veckan, har jag hört. Detta för att det inte ska bli liggande på labbet över helgen och bli dåligt. Se till att få med blad också, eftersom det finns mycket protein i bladen.
Hoppas jag inte låter besserwissrig. Jag bara delar med mig av de misstag jag själv gjorde...

har inte möjlighet till att göra så. Jag tar hö från sex olika balar och det hö som jag tagit fryser jag in tills det ska skickas.

Analycen får det bli då. Vad kostar den vanliga analysen?

Ska försöka ta lite av varje så analysen blir så rätt den kan bli med detta hösilaget.

Om jag skickar det en måndag eller tisdag borde det bli bra.

Raderar inlägg, har redan hittat svar.

Senast ändrad av en moderator:

Nä, och TS kan du kolla själv om det skulle vara så. ara att slänga in 100 gram hö i micron och torka det (minns inte hur länge och på vilken effekt :o ) och sedan väga det efteråt.

Ja, men har du redan prover från så många balar så ör det ju bra, trodde du skulle börja nu och då är det liksom ingen idé ;)

Vad kostar ett sådant här kalas då totalt?

Om man har vanligt hö (alltså inte nån form av silage.) Då ska det inte frysas eller?!

Glimfeather skrev:
Nä, och TS kan du kolla själv om det skulle vara så. ara att slänga in 100 gram hö i micron och torka det (minns inte hur länge och på vilken effekt :o ) och sedan väga det efteråt.

Ja, men har du redan prover från så många balar så ör det ju bra, trodde du skulle börja nu och då är det liksom ingen idé ;)

Förstår inte vad du menar med det sista du skriver? Vad är det som inte är någon ide?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 976
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar