Jag gnäller ju bara!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Nu har jag haft ett nervöstsammanbrott i över en timme, lyckades äntligen bli lugnad av min närmaste väninna.

Jag har vart på vårdcentralen idag, BM misstänkte karpal-tunell syndrom när jag var där i onsdags. Jag fick snabbt en tid på VC, vilket var bra. Enda negativa var att jag blev tvungen att ta ledigt, vilket resulterade i att jag bytte från morgontur till kvällstur, börjar alltså jobba kl 16 idag.

Nu är det i alla fall konstaterat att det är karpal-tunell jag har, men lite fel ändå, enligt läkaren är det vanligast att det kommer i tumme, pekfinger och långfingret, men jag har problem med lillfinger och ringfinger, vänster är värst. Tummarna gör ont när jag använder dem. Men det är överkomligt.

Läkaren pratade om operation direkt, vilket jag absolut inte vill då jag inte klarar av att bli sjukskriven nu, då ville hon istället sjukskriva mig 50% och låta mig ha stöd även dagtid, operationen kan tas efter graviditeten om problemen kvarstår (vilket hon tror att de skall göra). Ja, de första tre veckorna kan jag tänka mig en operation då, för då är sambon ändå hemma.

Så nu sitter jag och väntar på att dom skall ringa och meddela mig om jag skall tillbaka till VC för att träffa arbetsterapeften och få stödskenorna eller om jag blir tvungen att ta mig till Ortopediska kliniken eller vad det nu hette. Här i Västerås är det Power Meet, dvs omöjligt att ta sig fram med bil, min sambo är i Italien, jag orkar inte åka bussen runt halva Västerås, inte för att jag är lat utan för att det är jobbigt psykiskt med mååååånga människor runt mig i nuläget. Känner mig för sårbar och ynklig (jag är inte liten och mesig i vanliga fall) och är rädd för ytterligare ett utbrott då jag bara står och lipar, kan liksom inte hålla tillbaka det.

Jag har fått order om att absolut inte anstränga händerna i onödan, de skall masseras när domningarna kommer och jag skall röra på dem försiktigt, men inget ansträngande.

Skenorna skall jag ha nattetid och sen en annan sorts skena under dagen eftersom jag vill fortsätta arbeta, men jag vill helst inte att mina arbetskamrater skall veta att jag har problem med händerna, jag har chansen att få längre anställning samt fortsättning efter graviditeten, den chansen vill jag inte sumpa om det nu är möjligt för mig att fortsätta arbeta, och det bästa av allt vore ju att ha en lite säker framtid när mammaledigheten är slut.

Jag är jättelycklig över min bebis i magen, och nu när den sparkar och har sig så är det underbart, på kvällarna (nu när sambon är borta) så går "VI" och lägger oss, även om den är inne i magen så är jag ju inte ensam, den följer ju med mig överallt. Allt handlar om vad som är bäst för bebisen.

Tyvärr vill jag inte vara gravid, nu säger jag emot mig själv ja. Men det är jobbigt, jag har först mått väldigt illa i 14 veckor, sen fick jag vatten i kroppen och blodtrycket sköt ifrån, och nu detta. Hela tiden är det något. Vilket är stressande för mig och för bebisen, när jag arbetar tänker jag inte så mycket på allt som hänt, utan då har jag mitt jobb att koncentera mig på, och alla gamlingar är underbara, jag älskar verkligen det jobbet och är så glad att de vågade ta chansen att anställa mig trots att jag då var i vecka 21.

Tack ni som orkat läsa, jag vet att jag är gnällig och inte tar tag i saker, men det är ansträngande att gå från att vara HELT frisk till att vara snäppet från sjukskrivning, det är en omställning, att jag dessutom gått upp 30 kg under graviditeten och fått en streckkod till mage är också något som bidrar. Min sambo får absolut inte se mig naken, och inte heller röra mig, bara magen om han skulle få för sig att vilja känna på bebisen..

Kan tilllägga att jag är i vecka 25 nu och har en riktig vildbatting i magen..

/A
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Märks att jag gnäller för mycket :angel:

I alla fall så har jag vart hos läkaren och fått både dag och nattskenor, skall tillbaka på ett nervtest och sedan bär det av till operation..

Så nog har jag lite rätt att gnälla denna gången :angel:
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Man får gnälla! :)

Jag har fått börja använda nattskenor nu, för samma sak som dig. Mitt är inte så farligt- ÄN, men det kan bli om jag inte använder skenorna sa BM. Känns skitjobbigt att ha dem på, kan ju inte sova som jag brukar!

Lycka till, och gnäll så mkt du vill! :D
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Gnäll på, det känns ofta bättre då :) Hoppas det blir bra med dina händer, jag väntar också på en operation (men i knät).

Jag har inte gjort opererat karpaltunnel, men gjort en senskideklyvning i tummen och jag tror inte operationerna skiljer sig så mycket åt. Hade lite ont samma dag som operationen och dagen efter, men sen var det lugnt. Dock hade jag stort bandage i 2 v som var ivägen hela tiden.

Ska du prova med skenorna först eller ska du operera nu?
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Det dom skall operera sitter i armbågen, men förhoppningsvis behöver de inte..

Jag skall ha skenorna oavsett, det är först vid nervtestet som de vet till 100% att jag skall opereras. Skenorna fick jag för att jag vägrar bli sjukskriven, har 2½ veckor kvar att jobba och får jag inte ondare så ser jag inte varför jag inte kan arbeta :P

Jag gillar dock inte tanken på att bli opererad, men som hästtjej så måste ju händerna fungera till 100 efter förlossningen, klarar mig inte utan känseln..
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Men det är jobbigt, jag har först mått väldigt illa i 14 veckor, sen fick jag vatten i kroppen och blodtrycket sköt ifrån, och nu detta. Hela tiden är det något.

Har du klarat att sluta röka? Det är annars LIVSVIKTIGT i en sådan här situation :eek:

jag dessutom gått upp 30 kg under graviditeten och fått en streckkod till mage är också något som bidrar. Min sambo får absolut inte se mig naken, och inte heller röra mig, bara magen om han skulle få för sig att vilja känna på bebisen..

Nu gör du dig en björntjänst.

Magen och ränderna är kvar även efter förlossningen. Det är inte lättare då ! Ska ni aldrig vara intima mer eller ??????????

Se till att sambon får vara DELAKTIG i allt med graviditeten så blir det mycket naturligare. Gravida magar ÄR stora och ibland randiga. So what !?!
NJUT av vad din kropp kan göra och släpp till sambon till miraklet också :idea:
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Jag kan också sympati-gnälla lite så du inte känner dig ensam.

Jag är i vecka 21 nu.

Jag mådde skit de första femton veckorna. Orkade bara det mest nödvändigaste vilket var att jobba och att rida en gång i veckan. Sov klockan 19.00 varje kväll och spydde varje morgon fram till klockan 12.

Sen från vecka 15-16 piggnade jag till. Fick grym energi. Mådde kanonbra i flera veckor men nu börjar småkrämpor komma vilket tär på energin och orken. Har inte riktigt fattat själv att jag inte klarar precis allt lika bra längre utan kör på som vanligt.

Jag kan inte sitta på huk utan att få grymt ont i benen. Jag kan inte böja mig framåt längre stunder utan att få ont i magen. Om jag bär tungt får jag ont i ligamenten. Jag börjar få halsbränna varje kväll. Det hugger i svanskotan och höfterna då och då. Mina händer domnar av någon eller några nätter i veckant. Jag kan inte gå i en uppförsbacke utan att börja flåsa. Jag har bara gått upp 3-4 kilo än och förväntade mig nog att såna här problem inte skulle dyka upp förräns efter vecka 30 - herregud, så stor mage har jag ju inte fått så att jag bör känna av det så fysiskt - men jag tycker det är ENORM skillnad med dessa extra kilon - men men, det är bara att bita ihop och vara beredd på att det blir värre!

Kram!
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Har du klarat att sluta röka? Det är annars LIVSVIKTIGT i en sådan här situation :eek:

Jag har klarat mig.. Jobbigt är det men det går.


Nu gör du dig en björntjänst.

Magen och ränderna är kvar även efter förlossningen. Det är inte lättare då ! Ska ni aldrig vara intima mer eller ??????????

Se till att sambon får vara DELAKTIG i allt med graviditeten så blir det mycket naturligare. Gravida magar ÄR stora och ibland randiga. So what !?!
NJUT av vad din kropp kan göra och släpp till sambon till miraklet också :idea:

Det tar ett tag att ställa om sig, jag måste ju lära mig att älska min "nya" kropp. Det går tyvärr inte på en dag för mig eftersom jag de sista åren kämpat för att gå ner allt, som jag mindre än på 7 månader har gått upp igen, och mer därtill..

Jag har redan en plan på träningen efter bebisen är ute och när jag är redo att sätta igång igen.. Unghästen kommer hem nu om ett par veckor och skall sättas igång efter en låååååång vila efter inridningen, såfort jag är redo att börja rida igen så kommer jag göra det och ta tag i min simmning igen..

Ang sambon så har jag med hans godkännande anmält honom till pappagrupper, så att han kan få lite mer verklighets-känningar för bebisen i magen, han tror fortfarande att den skall gå upp i rök, dvs han är kvar i vecka 12.. En spark är som alla andra sparkar, han har kännt en och behöver inte känna fler i hans tycke, inte behöver vi heller införskaffa något till bebisen förrän den är född, för allt kan ju hända... osv osv osv..

*suck*
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Hallååååå!!!!
Vad du än gör gå inte med på en operation nu!!!!!!
Ja hade samma sak när ja väntade min tös, o dom ville oxå lägga in mig på operation. Min svägerska hade samma o hon opererade sig men de gick helt åt skogen, hon blev bara sämre efteråt:(. När min tös var född så försvann mitt på ca 1 månad, o ja e såååå glad att ja inte opererade mig:). Ja vet hur de känner dig o de värsta e att de kan bara bli värre innan din bebis e född. Men försök att hålla ut, till 70% så försvinner de när du fött....Hoppas du klarar det.... Lycka till!!!
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

En sak till!!!
De finns inget finare i världen som en stor rund gravidmage:) Ja tror du ska försöka släppa in din sambo i din graviditet. Har han stannat kvar så länge som tills nu fast du e så gnällig(som du säger:)) så tror ja att han älskar dig precis som du är:). Om man ska va gravid o föda ett litet mirakel som man längtat efter så länge så betyder de inte så mkt hur man ser ut.Vill inte vara taskig el nåt men de låter som att du e mer orolig för hur din kropp ser ut o kommer att se ut efteråt, än hur ditt barn mår i magen. Mår inte du du bra o grubblar för mkt så mår inte bebben heller bra!!! Kramar!!!
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Hallååååå!!!!
Vad du än gör gå inte med på en operation nu!!!!!!
Ja hade samma sak när ja väntade min tös, o dom ville oxå lägga in mig på operation. Min svägerska hade samma o hon opererade sig men de gick helt åt skogen, hon blev bara sämre efteråt:(

Jag väntar med att bestämma mig tills nervtesten är gjorda, därefter får jag ta ställning.. Ärligt talat så är smärtan och obehaget lite för påtagliga idag (kanske beror på att jag tvättat, diskat, dammsugat och skurat golven... Samt suttit massvis vid datorn)..

Mitt sitter som sagt i armbågarna, det är lite mer ovanligt och risken att problemen blir bestående är större än vad de är om det sitter i handleden.. Jag tänker inte ha detta som ett bestående men, alltså gör jag vad som krävs för att ha två fungerande händer efter min graviditet.. Vilket också inkluderar sjukskrivning om det är ett måste.
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

En sak till!!!
De finns inget finare i världen som en stor rund gravidmage:) Ja tror du ska försöka släppa in din sambo i din graviditet. Har han stannat kvar så länge som tills nu fast du e så gnällig(som du säger:)) så tror ja att han älskar dig precis som du är:). Om man ska va gravid o föda ett litet mirakel som man längtat efter så länge så betyder de inte så mkt hur man ser ut.Vill inte vara taskig el nåt men de låter som att du e mer orolig för hur din kropp ser ut o kommer att se ut efteråt, än hur ditt barn mår i magen. Mår inte du du bra o grubblar för mkt så mår inte bebben heller bra!!! Kramar!!!

Det där blev jag väldigt stött av att läsa..
VÄLDIGT.

Självklart prioriterar jag mitt barns hälsa i magen, men skall jag stänga av mina egna känslor och bara skyffla dem åt sidan istället för att ventilera dem och få stöd därifrån.. Detta är något jag pratar med min sambo om dagligen, han stängs absolut inte ute.

Hade jag inte prioriterat bebisens hälsa så hade jag rökt, druckigt och levt mitt liv precis så som jag gjorde innan, dvs hård diet och daglig ridning. Men jag tycker inte det är rätt att äta 1000 kalorier per dag samtidigt som jag är gravid.. Eller vad säger du?

Och alla tycker vi olika, jag tycker inte min mage är vacker eller fin för fem öre, tyvärr.. Kalla mig dålig mamma om du vill. Däremot älskar jag känslan av att bebisen sparkar..

Utsidan och insidan är skilda saker..
Det är dumt att anta och påstå saker utan att ha belägg för det...
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Det där blev jag väldigt stött av att läsa..
VÄLDIGT.

Självklart prioriterar jag mitt barns hälsa i magen, men skall jag stänga av mina egna känslor och bara skyffla dem åt sidan istället för att ventilera dem och få stöd därifrån.. Detta är något jag pratar med min sambo om dagligen, han stängs absolut inte ute.

Hade jag inte prioriterat bebisens hälsa så hade jag rökt, druckigt och levt mitt liv precis så som jag gjorde innan, dvs hård diet och daglig ridning. Men jag tycker inte det är rätt att äta 1000 kalorier per dag samtidigt som jag är gravid.. Eller vad säger du?

Och alla tycker vi olika, jag tycker inte min mage är vacker eller fin för fem öre, tyvärr.. Kalla mig dålig mamma om du vill. Däremot älskar jag känslan av att bebisen sparkar..

Utsidan och insidan är skilda saker..
Det är dumt att anta och påstå saker utan att ha belägg för det...

MEN!!!!
De va inget illa ment, som ja skrev oxå. Ja alla tycker vi olika de kan ja hålla med om, o ja har inte antagit ngt men du skriver ju in här o gnäller( som du själv skrev) o ja ville bara uppmuntra dig lite me de ja skrev:( tråkigt att du tog de som du gjorde. Menade bara att alla e fina som dom e!!! Tänk på vad du skriver nästa gång om du inte vill ha ärliga åsikter...Lycka till!!!
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Det tar ett tag att ställa om sig, jag måste ju lära mig att älska min "nya" kropp. Det går tyvärr inte på en dag för mig eftersom jag de sista åren kämpat för att gå ner allt, som jag mindre än på 7 månader har gått upp igen, och mer därtill..

Äsch var inte så hård mot dig själv! Du behöver inte älska din nya kropp, den förändras igen och många gånger till under ditt liv. Men acceptera den för vad den är just nu! Du bär ju ett nytt liv där inne, tänk vad fantastiskt att just din kropp, i din livmoder växer och frodas en ny människa. Lite streck hit eller dit, det spelar ingen roll! Ta hand om dig och din bebis!

Var rädd om dig!
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

annaaaaaaa vill veta hur det går før dig bara! (sitter på dansk dator) ska væl førsøka pricka in dig på msn nær du inte ær "inte vid datorn". Har hørts alldeles før lite senaste tiden... Å ring mig om det blir knepigt med skjuts (som du skrev under powermeet) så kanske bilen ær ledig så jag kan hjælpa dig (satte ju kørkortet :) )
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Vill inte vara taskig el nåt men de låter som att du e mer orolig för hur din kropp ser ut o kommer att se ut efteråt, än hur ditt barn mår i magen.

Jag kan lova dig att Irpasnirpa bryr sig om sitt barn i magen!!! Hon är inte alls så utseènde fixerad som du verkar tro.
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Och alla tycker vi olika, jag tycker inte min mage är vacker eller fin för fem öre, tyvärr..

Vet du vad, jag tyckte inte heller om min mage, den var bara ivägen men det var mysigt att känna bjässen sparka men det var ännu mysigare när bjässen min kom ut.

Jag har NU efter 7 år accepterat att mina bröst är som squeeze it påsar, att dom hänger och att magen inte kommer bli lika platt som den var innan jag var gravid.

Nu känner jag mig vacker men det gjorde jag inte för 1 år sedan men mina skavanker kom när jag väntade min underbara son och jag kan säga att det var verkligen värt det!!!
 
Sv: Jag gnäller ju bara!

Hejsan!

Det är ok att få gnälla av sig!!
Samt att hormonerna åker berg och dal bana och drar sitt strå till stacken!

Jag tyckte alla mina 3 graviditeter var hemska!!
man är otymplig, klumpig och inget direkt "sex objekt"
(Jag skämtar här ang sex objektet ifall någon tar illa vid sig)

men jag säger NJUT bara njut trots sömnlösa nätter, blöj byten och illa luktande sura kläder !
För rätt var det är så står dom 19 år gamla i köket med en flytt kartong och påstår att dom tänker flytta hemifrån!!! *ler*

Njut av denna tid för den är över fortare än du kan ana!

Lycka till med allt och stor kram från en mamma med en ny utflyttat 19 årigt "barn" !
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 718
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 733
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 404
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Ja, vart ska jag börja. Jag har i många år lidit av ångest och extremt dåligt samvete. Jag har aldrig jobbat mer än 65% innan jag blev...
Svar
11
· Visningar
1 312
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp