Jag gillar att galoppera! Blinkers?

Seabaz

Trådstartare
Jag och min pålle låtsas ibland att vi är jockey och galoppör när vi är ute och rider. Vi har världens finaste breda sandvägar genom skogarna här och snart ska jag även gå över till grannbonden som har en rundbana och höra om jag får leka på den ibland.
Finns en rakbana i närheten också men det är nån grinig gammal gubbe som vaktar den med sin traktor och har faktiskt jagat ryttare på den :o

I alla fall.. åter till min fråga. När vi är och galopperar i naturen så är min häst tittig. Det är han alltid när vi rider själva. Problemet är det att jag vill gärna rida själv för om vi har någon med oss så blir det bara tävling. Jag vill kunna träna på att öka och minska tempot men det går inte om det är någon med, då är det bara öka som gäller enligt pålle :crazy:

MEN då när vi rider själv så är hästen inte så fokus på rakt fram. Han tittar åt sidorna och skuttar från sida till sida på vägarna för det är nån läskig sten, stubbe eller dylikt. Detta resulterar oftast i att det blir korsgalopp och den kan vi få bukt på enbart om vi ökar farten. Men svårt att öka också om det är mycket att titta på då hästen fortsätter hoppa i sidled istället.

Tror ni att en blinker skulle hjälpa i ett sådant här läge? Eller vill man undvika blinker i den mån det går?

Jag är lite rädd för att använda blinker också för jag funderar på om hästen blir ännu mer rädd när han inte ser och hoppen blir ännu större för han känner att han måste vrida på huvudet för att se?

När jag har varit inne på ridhästgalopp så har jag haft stort nosludd på. Hästen är även känslig för "spår i marken". Inne på täby finns ju inget annat att titta på och för att undvika om där var märken i sanden så verkade luddet fungera fint. Men det är ju bara på nosen.

Man kan väl även prova ludd på sidorna kanske istället för blinkers?

Hjälp mig bolla lite, tack :)

Bonusbild från galoppen... ;)

27088185.jpg

Sv: Jag gillar att galoppera! Blinkers?

Jag skulle vara väldigt tveksam till att rida i skogen med blinkers, det kan fungera men tänk om han kommer lös...

Det kan säkert fungera men finns ju som Camilla sa en risk med blinkers i skogen om hästen skulle komma lös. Men vanliga nos/sidoludd lossnar ju betydligt lättare och är kanske värt att prova iaf. :)

Angående om man vill undvika eller inte är det väldigt individuellt vilken tränare du frågar, Vissa undviker i det längsta och andra sätter på direkt som tvååringar ifall de är okoncentrerade!

Jag tror jag tänker sno ditt knep med nosludd på nosgrimman! Jag vette tusan vad han hoppar över ibland med det var inte roligt inne i ridhuset en hoppträning :crazy:

Samma fjollhäst som ovan har "koncentrationssvårigheter" framåt i galoppen också, så som du beskriver det. Jag gör som så att jag lägger tyglarna så jag får en brygga över mankammen och när han "fjollar" trycker jag till med skänklarna/sporrarna så han kommer framåt igen. Oftast får jag "tillbaka honom" med energin framåt på vägen istället för allt runt omkring.
Innan jag kom ihåg knepet med bryggan så vågade jag inte gå på honom när han blev fjollig med tanke på att det tar två-tre studsteg till stillastående, men nu kan jag bara driva, driva, driva och det minskar lite för varje gång. Han kan sakta ner, ta något galoppsteg på stället men han springer inte på tre spår och tappar galoppen.

När han tappade galoppen, fick korsgalopp så fick han ändå fortsätta galoppera. Rättade han inte själv så bröt jag av efter några meter, han får ju inte koppla samman något läskigt med att han får stanna/bryta av :)

Ni har nog rätt att det är dumt med blinkers i skogen, jag kan ju inte till 100% garantera att jag sitter kvar i skutten även om jag -pepp pepp- gjort det hittills ;)

Men sidoludd kan jag kanske prova.

Igår var jag ute på rakbana och galoppade och hade ett till ekipage med mig men dom red bakom utan chans att komma ikapp :angel:
Och precis som cahs säger så håller jag "galopptag" om tyglarna och vilar lätt mot mankammen på hästen och på så sätt får jag lite mer stöd i skutten. Tack och lov blev det inga jätteskutt igår men det vet man aldrig i förväg.

cahs: ett kanske-problem jag kan se med storludd på nosen + hoppning är ju att hästen kanske inte ser hindret ordentligt och feltaxerar/hoppar av helt galet tidigt innan hindret?
Men jag är ingen erfaren hoppryttare så det där vet du säkert bättre hur det fungerar ;)

Det kan ju kanske vara ett problem ja.. Hm. Nu gick det väldigt bra utan nosludd på tävlingen igår men det är ett bra underlag som har samma färg i övre lager och under lager så det blir inga färgskiftningar = småskutt.

Appropå att sitta kvar så brukar jag ta fram benen lite mer när jag galopperar ute, så skänklarna ligger i galoppskänkelläge på båda sidor och luta mig något mer bakåt. Då får man lite mer "balans" att stå emot skutten med överlivet och en något drivande sits hela tiden. Sen är det bara att träna magmuskler och ryggmuskler så man får lite fysiskt hjälp med att inte falla framåt och sen är det bara att lita på sina instinkter :rofl:

Detta "problemet" har gett mig massor på hoppträningarna, jag blir inte lika nervös för att hästen ska vägra i och med att vi tränar på det varje gång vi galopperar i skogen och det kommer en läskig sten vid vägen :)

Jag har precis nu dom senaste månaderna börjat rida galopphästar, vilket för mig var som att lära sig rida på nytt. :P

Men med balansen, om man ser till att ha tyngden i stigbyglarna, inte trampa ner hälen överdrivet, sträck på benen, upp med rumpan och knip inte med knäna! Det är vad jag fått lära mig nu, och det funkar skitbra.. när hästarna bockar eller går några skutt så känner man knappt av det, för har man så lite kontakt med sadeln som möjlligt så finns det ju ingenting som kan ge en skjuts upp från sadeln.. :D

Du har redan fått bra tips, men ang att rida på rakbanor.
Travare/Galoppörer kan både möta och bli jagade av en traktor utan problem, så han kanske inte jagade för att vara elak utan bara skötte sin dyra rakbana?

Att rida i galopp på nysladdad rakbana är inte alls särskillt trevligt eller snällt, galopperande hovar gör HÅL och dessutom så tänker sällan ryttare på att kusken har vagn och vi som kör försöker köra i våra spår så vi slipper en obehaglig guppig/hoppig färd i vagnen.

Det är oxå fruktasvärt irriterande med ryttare på rakbanor vars hästar inte kan hantera att andra kör förbi utan det slutar i en livsfarlig situation med okontrollerbara hästar över hela banan.

Vill du rida på rakbanan kan du väl rida över och fråga om det skulle vara okey att ta ett par vändor i uppkörda spår när de jobbat färdigt innan han sladdar den. :)

Tänkvärt kan vara att en rakbana ofta är en arbetsplats och det ligger en hel del pengar i material och att ha den i ordning.
Jag tror inte du olovandes klampar in på varken ridbanor eller ridhus?!

Senast ändrad:

Jag ska absolut inte försvara något, jag red på rakbanan här om dagen utan att ha frågat.

Grejen är den att alla rider där men ingen har frågat och jag vet inte vad som är sant eller myt.
Jag har aldrig sett någon bonde där och ej heller någon av dom som står i stallet idag (jag flyttade dit för 6 månader sedan).

Och banan har aldrig varit nysladdad sedan jag flyttade dit och den används inte av travhästar idag.

Det finns en ridskola i närheten som rider dit med grupper och cantrar sina ridskoleponnyer. Dom vet inte heller vem som har banan idag.

För några år sedan fick man rida på den då en annan bonde hade den. Sen dog den bonden och vad som hände efter det är det ingen som vet. Men det är ju i alla fall mer än 5 år sedan det skiftet var och banan har ju sladdats sedan dess men inte på så länge som jag stått där...

Ingen vet vart han som äger banan idag bor, det ligger flera hus längst bort så visst kan man knacka dörr förstås och fråga, någon borde ju veta.

Och vad som är myt eller sant angående bonden vet jag inte, jag har hört att han "är grinig och vaktar banan med sin traktor". Men jag har aldrig sett någon där å andra sidan har jag varit där 2ggr på 6 månader så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har aldrig varit världens modigaste. Han är feg/försiktig och har lätt att tycka att saker är otäcka, även om han sällan visar...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 538
Senast: sorbifolia
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka