Jag funderar på att använda delvis färskfoder och delvis annan mat

pernilla_s

Trådstartare
Jag funderar som sagt på att i början använda färskfoder, hemlagad mat och lite torrfoder. Till att senare gå över till bara färskfoder och hemlagad mat. Min hund blir troligtvis inte mätt på torrfoder så därför vill jag byta mat för att se om han trivs bättre. Skulle detta fungera eller är jag helt fel på det?

Sv: Jag funderar på att använda delvis färskfoder och delvis annan mat

Min hund äter bara färskfoder och är väldigt nöjd. Men han är ingen storätare över huvudtaget. Började med färskfodret när han började hoppa över måltider av torrfodret. Han växte så det knakade och jag tyckte han behövde maten så väl, man är ju lite rädd att det ska bli brist på något.

Så jag bytte i höstas? och han har aldrig hoppat över någon måltid sen dess:)

Jag har ju inga problem med aptiten gär. Men du ks age större mängder färskfoder än torrfoder, plus att blandar jag då i hemlagad mat också så tror jag även min kille blir mätt. Jag är bara nervös över att jag kanske tänker helt fel.

Varför tror du att hunden inte blir mätt?

Är den bra i hull, pigg, aktiv, fin i pälsen och allmänt frisk, så får den nog i sig allt det den behöver.

Det fodret min äter av så får han mer än rekomenderat (Bravo) och han är ganska mager. Han äter stora portioner och jag upplever inte Bravo lika fettbildande som tex Fodax. Men det är säkert väldigt olika på hundar. Jag har bara erfarenhet av Bravo men min bror använder Fodax.

Varför tror du att hunden inte blir mätt?

Är den bra i hull, pigg, aktiv, fin i pälsen och allmänt frisk, så får den nog i sig allt det den behöver.

För att han äter allt han kan komma över... Han vill alltid äta, näringsmässigt får han i sig vad han behöver, men han får inte tillräckligt stor mättnadskänsla och är frenetisk när det gäller mat. Har läst att torrfoder inte mättar på samma sätt då det är för koncentrerat, så för att stävja att han äter en massa äckliga och onyttiga saker så är jag beredd att pröva i princip allt nu.

Om jag har uppfattat det så är Klass den med minst fett och den jag kommer använda då min blir lätt går upp i vikt. Och en blanda i fettsnål hemlagad mat så att han kan få mycket mat, men att an håller vikten.

Det går säkert bra att göra så, men det blir nog mer mängd av färskfodret så då kanske han blir mätt ändå.

Det går säkert bra att göra så, men det blir nog mer mängd av färskfodret så då kanske han blir mätt ändå.

Precis. Oavsett om jag har hemlagad mat eler inte får han i bara färskfoder mer mat än nu när han har torrfoder. Förhoppningsvis känner han sig mättare och både matte och hund slipper problem med att han äter allt.

Fast då skulle jag hellre ge ett foder med lägre fett och energi-innehåll och därmed öka fodergivan. Att ge färskfoder i liten mängd ökar knappast mättnadskänslan.

Lycka till :)

Hur gammal är han? Min åt mycket skräp som liten och hästskiten var nog godast:d
Men nu när han är två så har han slutat med allt tom hästskiten luktar han bara på och går vidare.

Han kommer få ca ett halvt kg färskfoder, plus ungefär lika mycket helagad mat, så det kommer bli mycket mer än om jag skaffar ett annat torrfoder. Jag har kollat runt på en massa torrfoder idag och ingen av dem ska man ge i så stora mängder att min hund skulle bli mätt.

Lycka till :)

Hur gammal är han? Min åt mycket skräp som liten och hästskiten var nog godast:d
Men nu när han är två så har han slutat med allt tom hästskiten luktar han bar på och går vidare.

Han är snart 7 år. Så det är inget som bara går över av sig själv tyvärr.

1 kg mat/dag?

Vad är det för ras??

Jag misstänker dock att problemet kommer att kvarstå och att vovven kommer att fortsätta äta mumsiga saker h*n hittar..

Jag var tvungen och kika om hur mycket min åt/dag.
Han får ca 1,3-1,4 kg/dag så han blir nog mätt i alla fall. Han väger 42 kg men är mager.

Han är en blandning mellan alaskan malmute, siberian husky, vorster och pointer.

Är det någon som vet hur mycket plats klass färskfoder tar i frysen? ÄR ju bra att veta att innan man köper det så man gjort tillräckligt med plats.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel...
2
Svar
33
· Visningar
1 497
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka