Jag förstår inte hur ni vågar...

F

Fjant

...rida på stubbåkrar.
Har en tjej i stallet som i fullkarriär galloperar på subbåkrarna runt stallet. En åker har ingen stabil mark. Våran bonde förklarade att det finns ställen där det är jätte mjukt och man kan sjunka ner rätt bra. Sen finns det MASSA sorkhål.

Red min häst på en åker och gick omkull och det första veterinären frågade var om jag ridit på en stubbåker. Ja, sa jag och fick utskällning av veterinären som sa att man ALDRIG ska rida på stubbåkrar.

Så ni som rider på dom ändå, är ni inte rädda för att det ska hända något?

Sv: Jag förstår inte hur ni vågar...

Beror väl på vad det är för mark. När jag hade häst kände jag till i princip varenda kvadratmeter av alla de åkrar jag hade att tillgå, så jag visste vilka ställen jag skulle undvika och under de 10 år jag hade häst där hände det aldrig någon olycka. På okänd mark är det knepigare, men å andra sidan är det ju alltid någon som äger marken som man kan fråga om eventuella riskställen, lantbrukare brukar ha bra koll på sin mark.

Fjant skrev:
...rida på stubbåkrar.
Har en tjej i stallet som i fullkarriär galloperar på subbåkrarna runt stallet. En åker har ingen stabil mark. Våran bonde förklarade att det finns ställen där det är jätte mjukt och man kan sjunka ner rätt bra. Sen finns det MASSA sorkhål.

Red min häst på en åker och gick omkull och det första veterinären frågade var om jag ridit på en stubbåker. Ja, sa jag och fick utskällning av veterinären som sa att man ALDRIG ska rida på stubbåkrar.

Så ni som rider på dom ändå, är ni inte rädda för att det ska hända något?

Nä.
Jag rider för det första med kontroll, dvs man släpper inte hästen i full okontrollerad fart NÅNSIN anser jag. Man galopperar, om än i snabbt tempo, med kontroll. Min häst är fullblod och kan springa, men jag släpper honom inte hej vilt över ett fält. dessutom är han lydig och välriden, stannar direkt jag ber honom trots att han är ganska het utomhus.

har ridit på stubbåkrar i 25 år och aldrig nånsin gått omkull eller haft skada/olycka på varesig mig själv eller hästarna.

självklart finns det olämpliga stubbåkrar. men oftast är det så att endera är det ett område med sorkhål, dvs sorken trivs där, eller så är det inte. det är sällan blandat... man måste kolla över åkern innan, dvs rida runt och rekognoshera lite. sen måste man alltid alltid alltid ha koncentrationen på marken framför sig när man rider snabbare. och som sagt: kontroll på hästen. framför allt.

Just nu rider jag på åkrar, höåkrar tror jag iof och det är minst 30 cm snö och fruset under men det gäller ju att veta var man kan rida...

Jag rider bara på de åkrar som jag vet är ok att rida på. Jag är inte den typen som; "åh en åker! nu ska här ridas!!" :smirk:
Så vågad är inte jag!

Vi har en åker precis vid vårat stall som är utmärkt att rida på nu under vintern när det är snö. Vi har ett upptramat spår som vi vet att det är okej att rida på.

Gick omkull med min ponny där förra året, men som tur var hände inget men då red jag inte på det spår som vi alltid har utan en bit därifrån och då gick det ju som det gick...

Sen finns det ett skitstor hål en bit längre bort från vårat spåra. Om en häst skulle gå ner där har man nog inte mkt häst kvar så det aktar sig alla för, alla vet ju var det ligger så vi undviker att rida där omkring.

Annars är "våran" åker jättebra såhär under vinterhalvåret, sålänge det är snö=)

Säger väl som alla andra... det gäller att ha koll på marken innan och inte rida i ett för högt tempo.

Men sen tycker jag frågan känns lite... onödig... :crazy: för detsamma gäller för ALL mark utanför paddock/ridhus eller?
Framför allt mindre skogsbilvägar/grusvägar brukar vara väldigt lömska under tjäl lossnings perioden då det bildas stora hål och knölar på olika ställen...
Och angående sorkar... de flesta sorkhålen hos mig är runt mina äppelträd och bärbuskar, så runt sådana snår finns det också gott om sorkhål...

Så det farliga med stubbåkrarna är väl inte i första hand underlaget, utan ens eget omdöme, att hålla koll på vart man rider och tänka på att marken faktiskt förändras, av djuren som passerar och av naturen själv (tjäle, slagregn osv.) bara för att jag red på ett ställe för två veckor sedan innebär det inte att det är OK idag...
Och det allra viktigaste är väl att ha kontroll över sin häst och den hastighet man håller...

Men det är ju naturligtvis min åsikt, det finns säkert en massa folk som inte håller med mig...

Jag rider bara där jag vet att underlaget är ok, det gäller både på åkrar och även andra ställen som stigar och småvägar.

Rider aldrig över en åker vintertid.
Rider vi över en åker så är det skritt och att
sikta före som gäller = försiktig

Louise skrev:
Jag rider bara på de åkrar som jag vet är ok att rida på. Jag är inte den typen som; "åh en åker! nu ska här ridas!!" :smirk:
Så vågad är inte jag!

Det är inte vågat det är korkat! Jag rider på åkrar jag känner väl till och på nya åkrar tar ajg det lugnt och kollar marken först´. Sen får man inte rida på andras åkrar utan tillstånd. Tyckér om att galoppera på åkrar, och det göre de flesta hästar också, men det ska inte var risk för hål, utan välkänd mark.

det här var ju typ samma slags tråd som var uppe förut, lite omformulerad men med samma fråga och svar från veterinären, ny användare eller?

kör med typ samma svar som i den tråden iaf

KÄNNER MAN TILL UNDERLAGET så visst då är det ju bara att rida där om man har tillåtelse

kommer man till en ny åker så är det till att kolla underlagets kvalité och hålla koll efter hål det första man gör om man har vett

Jösses, jag vet inte om du är seriös eller inte?:confused:
Att du bara vågar sitta framför datorn och skriva inlägg, tänk om den exploderar mitt i ansiktet på dig....

*ev. ett litet trådrån*

Jag hade två otroligt bra medryttare som sedan
flyttade långt bort.
Dessa hade jag valt med omsorg!
Sedan var det dags för en ny medryttare.
Som jag tyckte verkade vara bra.
men..............
Hon envisades med att vilja rida på en av böndernas
åkrar, jag sa ifrån. Hon lyssnade liksom inte.
Hon skulle minsann fråga bonden om lov att rida
där ändå. Bonden skulle aldrig ha gått med på det
och jag ville inte att hon skulle rida där och
dessutom fråga bonden över mitt huvud.
Jag kunde inte ha henne kvar som medryttare
av flera orsaker.

man tager det man haver.
Jag har ingen ridbana och fler mil till ridhus.
har bara grusvägar att rida på med mkt trafik.
när jag vill slippa alla lastbilar viker jag in på ängen. (den är dock et "stubbig" ännu men sorkhål finns det!)
man får anpassa tempot efter underlaget.
jag galopperar sällan på ängen, men när det vart snö har jag vågat galoppera lite då underlaget kännts bättre.
Jag har hoppat en gång på ängen, och då hade jag kollat raksträckan före o efter hindret noga och tog enbart tempo på den sträckan.

jag har fått tillstånd att rida där hur mkt jag vill - året om

CK skrev:
Jösses, jag vet inte om du är seriös eller inte?:confused:
Att du bara vågar sitta framför datorn och skriva inlägg, tänk om den exploderar mitt i ansiktet på dig....
:rofl:
ursäkta mig, men det lät lite kul!

Det kan vara livsfarligt att rida på alla underlag, inte bara stubbåkrar, om man inte rider med omdöme! Om man dock vet vad man sysslar med och kontrollerar underlaget först så är åkrar och stubb suveränt att rida på!

Det spelar ingen roll om man rider på en åker, skog eller väg det kan vara lurig mar på alla ställen.

Kram

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 461
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar