Jag förstår ingenting!

Jate Volim

Trådstartare
Imorse släppte jag ut hästarna och sedan gick jag in och åt frukost. Nu skulle jag ut och mocka såhär ngn timme senare och hörde ett fasligt liv i hagen. Hmm.. har ungstoet börjat brunsta tänker jag när jag ser att valacken som hon går med (som var hingst länge och därför är tänkbart att han kan påverka) står brevid henne. Stoet har inte brunstat än vilket gör mig lite konfunderad och än mer förvånad blir jag när jag ser att det är valacken som skriker.

Jag smyger närmare och ser honom stå och äta i en ny gödselhög, antingen sin egna eller stoets. Han tar en stor tugga, tuggar lite och där efter stampar han i högen och skriker. Börjar sedan om på nytt innan han får syn på mig och fånglor med bajs runt hela munnen :crazy:

Jag vet att koprofagering ofta beror på proteinbrist eller för lite grovfoder men har ingen förståelse för detta eftersom de har ett mkt fint hö med bra kvot och dessutom så gott som fri tillgång, dvs han borde inte ha ngt utav dessa problemen. Vad kan det mer bero på? Vad tror ni? Jag förstår nämligen ingenting. Och vad kan det bero på just att han skriker och stampar i den? Är han mentalt störd?:crazy::rofl: Nej, men allvarligt, jag tror jag behöver lite information och analysering från ngn utomstående :)

Mvh Jate Volim

Sv: Jag förstår ingenting!

Lite ot. Mitt ungsto gjorde något liknade igår kväll när jag gav dem natthö. Innan hon började äta av höet så stampade hon i det flera gånger med frambenen. Hon skrek inte men hade huvudet nere och fnyste flera gånger.

Okej, men stampa i höet brukar våra göra ibland, eller snarare skrapa i det. Men fnysa i det, njae.. Han såg dock ut att attackera bajshögen :confused: Samt åt ur den med jämna mellanrum, underligt anser jag som tidigare inte sett ngt liknande.

Ungefär som mitt sto. Hon såg ut som om hon tänkte döda höet med jämfota hopp med frambenen. Sedan åt hon några tuggor och ett nytt stampanfall. Har aldrig sett det förut med hö men när en häst här dödade en snok så använde den samma teknik.

Jag har ingen aning om varför han stampade och hade sig, men koprofagering kan också bero på att han behöver byta tarmflora. Föl äter ju ofta mammans bajs just av den orsaken.

Det du såg är ett typiskt hingstbeteende, min gamla fullblodsvalack (som var mkt hingstig, han missade nog helt den dagen han blev kastrerad) gjorde ofta så, min hingst har gjort det ett par gånger (som jag sett) varav ena gången vet jag att det var ett brunstigt sto som lagt högen han höll på med, så det kan ju mkt väl vara så att ditt ungsto börjat brunsta och att det är därför du ser det nu.

Här där jag är vimlar det av snokar, som ligger i stora ormgropar för att göra ännu fler ormisar:eek:

Hej från hambo

Det låter som hingstbeteende. Passa honom noga så han inte försker betäcka ungstoet.

Det där med att lukta på bajshögar, stampa och skrika låter som typiskt hingstbeteende. Han har väl fått lite vårkänslor ;)

Sorry, läste inte hela tråden innan jag svarade så jag såg inte att du redan skrivit samma sak :o:)

:rofl::rofl::rofl: Jo, det var min tanke också. Jag blev först rädd eftersom jag trodde att det var en katt han försökte stampa ihjäl (stoet brukar försöka röja ena katten ur världen) så hjärtat satt i halsgropen innan jag såg vad han faktiskt sysslade med.

Okej, vad kan isåfall det bero på och vad gör man för att hjälpa honom på traven?

Mvh Jate Volim

Klockrent! Valacken var hingst länge och har också till viss del missat att han är valack. Kan inte gå vare sig med eller brevid andra valacker eller hingstar då han blir tokig och sparkar sönder staketen. (Dock betäcker han inte :bow:) Stoet har nyss börjat brunsta så det verkar stämma alldeles utmärkt. Dock har vi haft både hingstar och valacker med hingstbeteende förr och ingen har visat detta beteende :)

Mvh Jate Volim

Tack, jag tror att du just löste min gåta :)

Jo, jag är lite rädd för det där, dock har han inte visat nga sådana beteenden ännu men man få ju hålla uppsikt över dem.

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Hästmänniskan Vill bara berätta om gårdagens äventyr, om hur det faktiskt fungerar smidigt. På morgonen/förmiddagen kom en granne gående. Han ville...
Svar
1
· Visningar
1 189
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 707
Träning Jag övervägde att be om tips i tråden "Hur går det för era 05:or?" men jag ansåg att tråden är så "stor" att det skulle bli svårt att få...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Jate Volim
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka