Jag börjar tröttna...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare anno
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 131
  • Visningar Visningar 11 774
Sv: Jag börjar tröttna...

KL

Hittade av en slump denna paragraf i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning:

2 § Foder ska vara av lämplig struktur och fodergivan ska garantera en välbalanserad näringstillförsel.

Sätter väl lite punkt i disskussioner om analys på grovfoder eller inte? Hur garanterar man annars den välbalanserade näringstillförseln? ;)

trodde du skrivit kraftfodret. Tänkte herregud. Har provat Galant på travare stallägaren tyckte det var kul att han åt. Han har aldrig galopperat så bra kan jag säga. Inget att rekommendera dock.Stallägaren gav han då inte jag

*KL*

Man kan inte lära en häst att härda ut, dvs att inte frysa. Fryser den så fryser den, den kommer inte att frysa mindre av att man inte hjälper den. En häst som fryser, spänner musklerna. Spända muskler fryser lättare, muskler som varit spända under en längre tid ger upphov till smärta.
tack är ganska trött på allt "härdande" man härdar ju inte sina barn Fryser man så fryser man Vad gäller skydd så kan jag berätta om en häst jag skulle rida. Men som hade en ordentlig knuta på utsidan vä fram. Efter rådgivande av erfaret folk provade vi. Hästen "höll" inte utan blev halt veterinär tillkallades och efter böjprov visade det att knutan var problemet. ( alla hade gissat på höger bak annars). Efter rtg visar det sig att hon har en ringkota alltså ett överben som sitter för nära kotan och växer in i kotan. Överben får du av slag. Och du kan inte avgöra om hästen slår sig eller inte under ridning. Har varit med om många som "inte" slår sig som får nya skydd på sig och efter ridturen är där skrapmärken. Vad som blev av hästen vet jag inte hon står i hagen men ingen rider har inte frågat

det var nog inte yrkesgruppen det handlade om men bönder borde ju ha bättre logik än en äkta stadsbo som aldrig sett en häst i verkligheten

det var nog inte yrkesgruppen det handlade om men bönder borde ju ha bättre logik än en äkta stadsbo som aldrig sett en häst i verkligheten

Men formulerar man sig så här "Tack vare nya regler, pass, inspektioner etc. är dessa gamla bönder på utdöende", så anser jag att det riktas mot yrkesgrupp. Det var inte specifikt just denna bonde eller människor överlag som har dålig hästhållning, utan ovanstående!

Kicki :)

Okej, detta kommer att bli långt.
Jag har kollat in bukes forum under en längre tid och känner nu att jag måste ventilera mig...
Jag har vuxit upp i en hästfamilj. Redan min farfarsfarfarsfarfarsfarfar (låååång tillbaka...) hade hästar i jordbruket. Dessa hästar gick ute dygnet runt, året runt (-40 grader på vintern ibland) utan täcke, hade inga benskydd eller andra specialgrejer, drog tunga timmerlass i skogen dagligen, åt havre och hö som inte var analyserat, inga vitaminer eller andra tillskott. Dessa hästar mådde toppen. Även de hästar som min mamma ägde när jag var liten och som levde på samma sätt som de ovanstående.

Min första häst var en travare. Jag var ung när jag fick honom, och hade visserligen hästvana föräldrar, men var inte jättevan själv. Jag läste mig dock till mycket av den kunskap jag besitter idag.
Jag gav hästen lite kornkross efter ridturen, och den fick massor med hö varje dag. Hade ingen analys på höet, så jag har ingen aning om vilka värden det hade.
Dessutom hade jag ingen tränare att rida för, inte EN ENDA GÅNG :eek: och hör och häpna: min häst gick att rida ändå!!!
Jag hade ut veterinären hit EN gång på 6 år, och då p.g.a. ett spiktramp, alltså inget jag själv orsakat.
Men jag vill bara poängtera att min häst mådde jättebra (ingen som såg den kunde säga något annat, har aldrig sett en så nöjd häst), trots att han åt oanalyserat hö och en icke godkänd foderstat och att han inte reds regelbundet för tränare. De problem jag hade löste jag själv, antingen genom att testa mig fram, eller genom att läsa böcker.

Vart vill jag komma?
Jo, jag vill bara påvisa att det faktiskt är möjligt att få en välmående häst även utan höanalys och tränare och et och nh-tränare och massörer och allt annat sådant. Jag lyckades i många år och den traditionen har fortlevt på mina föräldrars gård. Jag har aldrig sett så nöjda hästar som de som fått åldras och må bra utan att bli behandlade som porslinshästar.

Alla har inte råd med en tränare, alla har inte heller det målet med sin ridning. Alla hästar behöver inte fyrtio olika fodersorter och tillskott och annat för att må bra.
Så förutsätt inte alltid att människor som inte har en eller flera tränare är sämre hästmänniskor. Eller att alla för den delen har råd med sådant. Höanalyser är dyrt, et och tränare likaså. Det kan gå bra ändå.
Se på min farfarsfarfarsfarfars... hästar, då var sådana saker inte ens uppfunna!

jag håller med! jag har heller inget annalyserat hö ingen uträknad foderstat inte massa vitmailtillskott det ända hon får är lite betfor, grund och vitlökspuler. bara sånt jag har kommit på själv eller va man ska säga och hon mår hur bra som hälst och är fin i korppen. rider för tränare gör jag inte heller men visst skulle va kul ibland för hon kan inte så mycket än men det gör mig inget vi lär oss tillsammans. :) och ut och tävla på elitnivå ska jag ju inte heller så hahaha.

*KL*

Jag håller också med och jag tycker att det Masse skrev i början av trådet är huvudet på spiken! Det fanns mycket mer basal hästkunskap hos gemene man förr i tiden, fast man hade inga fina ord för det och det var inte så märkvärdigt för det var sådant som "alla" kunde.

TS, du är bara att gratulera som tillhör en familj som har hållit dessa kunskaper levande, kanske har din farfarsfarfar... varit en sådan där duktig hästkarl som de andra kom till med sina problemhästar?

Grejen är ju bara den att det inte är alla som har samma förmån som du. Nu för tiden, när man har både pengar och tid i övermått, så kommer många som håller på med hästar (jag själv bland annat) från familjer som har bott i stadsmiljö i flera generationer och som därför saknar den där känslan för hästar och hästhållning som man hade tidigare, då hästar var en del av livet.

Själv har jag min häst för glädjen och lyckan det ger och jag jagar inga prestationer, men jag lyssnar på alla som vet (eller tror sig veta) bättre än jag och försöker sedan i detta kaos av divergerande uppfattningar klura ut vad som egentligen är nödvändigt och vad som är "överkurs" för oss.

När stallet är fullt av självutnämnda "experter" så krävs det - förutom att man måste ha kunskaperna - både mod och självkänsla att våga lita på sin egen förmåga att se hur hästen mår och vad den behöver! Så jag kan mycket väl förstå hur lätt det är att - av ambition och missriktad välvilja - försöka ge sin pålle det som kanske den högpresterande elithästen kräver för att må bra, vare sig det handlar om foder, täcke, utevistelse i enmanshage för att undvika skador på värdefulla fullblodsben osv. eller som förespråkas av någon av hästvärldens alla gurus.

För i grund och botten handlar det ju om hästägarens vilja att ta hand om sin häst på bästa sätt!

KL

Jag kan tom tro att många hästar hade det extremt mycket sämre förr i tiden.

Detta för att förr så var nämligen alla tvunga! att ha hästar som transportmedel och redskap i jordbruket, och detta medför också att många som inte ens var det minsta intresserade över att deras hästar mådde bra hade hästar..

De finns idag också, men är nog betydlig färre än förr i tiden..

Man kan ju även titta på hur hästar i allmänhet har det i utvecklingsländer där de används i stort sett som förr i tiden..

Nu säger jag inte att alla har det sämre, och vi är så himla mycket bättre nu för tiden... men jag tror i alla fall hästarna hade det överlag sämre förr än idag...

Ha en bra dag!

KL

Jag kan tom tro att många hästar hade det extremt mycket sämre förr i tiden.

Detta för att förr så var nämligen alla tvunga! att ha hästar som transportmedel och redskap i jordbruket, och detta medför också att många som inte ens var det minsta intresserade över att deras hästar mådde bra hade hästar..

Fast där håller jag inte riktigt med! Sedan beror det ju på vad man menar med "förr i tiden"! Hur långt bak måste man gå för att det ska räknas?

När man var beroende av hästen, som t.ex. i jordbruket så var det ju att bita sig i röven att inte sköta den på bästa sätt. Och då även man inte var intresserad av djuret som sådant. De som inte skötte om sina djur, då som nu var ju sådana som har/hade den mentaliteten. Finns ju många nu åxå som skaffar häst bara för att skaffa häst, men är inte ett barr intresserade av att sköta den och detta trots att de inte på något vis behöver den i sitt dagliga värv!

Kicki :laugh:

Fast där håller jag inte riktigt med! Sedan beror det ju på vad man menar med "förr i tiden"! Hur långt bak måste man gå för att det ska räknas?

När man var beroende av hästen, som t.ex. i jordbruket så var det ju att bita sig i röven att inte sköta den på bästa sätt. Och då även man inte var intresserad av djuret som sådant. De som inte skötte om sina djur, då som nu var ju sådana som har/hade den mentaliteten. Finns ju många nu åxå som skaffar häst bara för att skaffa häst, men är inte ett barr intresserade av att sköta den och detta trots att de inte på något vis behöver den i sitt dagliga värv!

Nej, jag håller med till viss del också... tänkte typ på den tiden man var tvungen att ha häst för att ta sig fram liksom.. typ "vilda västern" ;) Såg framför mig alla rika elaka husbönder som bestämde diktatoriskt över folk.. :devil:

Me när jag tänker efter så finns det säkert dom som tog bättre hand om hästarna just för att de var beroende av dom, som du säger...

Ja, lustig diskution egentligen, men jag kan väl ändå tycka att som med allting annat så går forskning och teknik framåt, och vi får bättre hjälpmedel till olika saker och inte bara inom hästsporten, så jag tänker mig nog ändå att vi har bättre förutsättningar att ta han om hästarna bättre idag än "förr i tiden".. ( om de inte står hos en djurplågare så klart.. )

Bättre förutsättningar har vi ju i mångt och mycket, helt klart. Och undantar man "Vilda västern och riddare" lite grovhugget så hade ju hästar bra förutsättningar till ett gott liv som arbetshästar åxå. Under fötrutsättning att ägaren var bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka