Jag börjar bli riktigt arg... Hjälp

D

Donne

Har en norsk skogskatt som jag räddade för 4 år sedan, från en person som bara hade slängt ut honom, och katten fick mat ca 1 gång i veckan. Jag tog katten, åkte till vetrinär all päls rakades av. Och katten fick komma hem till våran lägenhet. I lägenheten har katten varit from som ett lamm. Han har aldrig klöst på möbler eller på dörrar. Försökte även gå ut med katten i koppel, men då ville han bara gå in igen. Nu flyttade jag och sambon ut på en hästgård, och katten har blivit som tokig. Han har börjat klösa på soffan på ovanvåningen, dock använder han sin klösställning på nedervåningen oxå. Jag har provat fyspray och vitpeppar på ovanvåningen, men inget hjälper. Han har även gått upp två kilo:angel:. På nätterna går han runt och krassar på alla dörrar, passar på att gå på lådan och krassar där i ca 10 minuter. Och allt detta gör han på nätterna. Så fort man går upp ur sängen, studsar han ifrån det han gjort, rusar ner en våning och ser överlycklig ut. Jag kan inte minnas en natt då jag och min sambo sov en hel natt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Den snälla katt man hade, har nu blivit ett nattmonster. Är det någon som har några förslag på vad jag ska göra:cry:

Sv: Jag börjar bli riktigt arg... Hjälp

Prova att plugga in feliway på nedervåningen, han kanske inte känner sig riktigt hemma än efter flytten.
En liten kattkompis kanske också skulle hjälpa?:laugh:

Det kan ju vara själva omställningen som gjort honom rastlös. Klösande har inte bara med klovässning att göra utan det är även ett sätt att markera revir. Mycket krafsande i lådan kan innebära att han markerar i lådan.

Det bör lugna ner sig med tiden. Feliway är en bra idé, jag skulle nog köra på en kombination av vägg-adapter och spray. Det kan även vara bra att begränsa ytan han rör sig över lite också, så att han får bo in sig en liten bit i taget.

Stäng dörren och sov med öronproppar för att inte vakna.
Ang. klösandet och rafs i lådan så tror jag som Sol att det handlar om att han känner ett stort behov av att markera sitt revir.
Är han kastrerad? Om inte så är det steg ett.
Steg två är att testa Feliway, ett hormon som lugnar katter och kan minska behovet av att markera revir.
Hoppas det ordnar sig!

Tack snälla för svaren. Feliway känns som något jag ska åka och köpa.
Skrattade gott åt Heulwen svar.
Tro mig, va har provat stänga dörrar och dra täcket över huvudet. Det första katten gör är att krassa oh skrika tills vi öppnar den :crazy: Dessa djur, man kan inget annat än att tycka om dom:rofl:

Om ni öppnar dörren när han skriker och krafsar så lär ni honom att skrika och krafsa (i och med att ni belönar honom när han gör det). Ignorera honom istället.

Att dra täcket över huvudet hjälper föga. Införskaffa ordentliga öronproppar och ignorera katten tills han lärt sig att det inte hjälper att gapa och krafsa.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 690
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 594
Senast: mackan
·
Övr. Katt Milbur lever livet lite som han vill, går ut och in och äter och sover när han vill. Han har egen "lägenhet" ute i garaget men sover...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Yrja
·
Övr. Katt Hej!! För ca tre veckor sedan så skaffade jag två katter att ha som stallkatter. De är ett år gamla och har varit innekatter fram...
Svar
5
· Visningar
2 209
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama