Jag blir tossig, svallkött eller inte??

glitter

Trådstartare
Hästens sår läker, men långsamt.

Det buktade rätt bra så jag tog hjälp och etsade ner en HEL DEL nu är det MYCKET mindre. men jag har svårt att urskilja vad som är vad.
En lite bit, mindre än en lillfingernagel är rent riktigt "kött", rött och mjukt. Men runt är det det rejält "hård" rosa vävnad. Är detta svallkött och jag ska etsa ÄNNU mer eller är det ny hud?
Benet är vitt så hennes hud är "rosa" i original s a s. Har haft en störe skada på ett annat ben som var lite buktande och "svullet" i över ett år innan det nu har dragit sig tillbaka helt och blivit mörkt (svart ben).

Så vad tror ni? Jag vill ju bara låta det vara nu, men är det mer svallkött så får jag nu hålla på... :confused:

Sv: Jag blir tossig, svallkött eller inte??

Jag hade ett väldigt otrevligt sår på ena fullblodets kota. 8x9cm, såg ut som ost & skinkpaj typ.
Jag använde Lotagen på svallköttet allteftersom såret läkte (har tagit nästan 6 månader). Lotagenet är ju desinficerande och används ju inför operationer och på juver på kor bl a.

Enligt min erfarenhet (och efter vad jag kan förstå så är det det som är tanken), så tar Lotagenet endast bort svallköttet, medans det inte händer nåt med den friska vävnaden.

Har du frågat veterinären?

Allt som skett under detta året (såret sitter ILLA) så har vet varit inkopplad. Men nu är jag lite "frikopplad" eftersom det har läkt ihop fint. Han sa bara att jag skulle etsa vid behov.

Men nu är jag osäker. Vill ha det till att svallkött är mjukare och svampigt. Men det kanske kan vara hårt också???
Vill inte hämma läkningen med att bryta ner det friska... :confused:

Känner att jag vill utveckla:´"ärret" är ca 1x3cm. Lapis funkar på samma sätt som lotagen och när jag tar det så missfärgar det den hårda ytan men där det har varit mjukt svallkött så blir det "krustigt" typ.
Jag har alltså hård ljus vävnad över hela ytan utom en lillfingernagel stort. Den lilla pricken som är kvar är mörkröd och mjuk.
Frågan är ju vad det hårda är. Svallkött eller inte??

Ljusrosa vävnad är den nya vävnaden som växer in ifrån sidorna. (om jag nu förstått din förklaring rätt) Om du tar lotagen på det så dödar du den vävnaden också och hämmar läkningen. Se till att bara etsa på det som är svampigt och var noga med att inte komma åt sårkanterna.

Lotagen är ett cellgift så det dödar inte bara den dåliga vävnaden utan även den friska.

Är det segt att få det att läka så skulle jag be vet. att rekommendera någon som är duktig på laser för att skynda på läkningen. De kan även lasra runt såret för att minska eventuella överben osv.

Nu känns det som vi kommer ngnstans!
Den lilla pricken är i mitten så det känns som det andra kommer från "kanterna".
Laser... Jag har en tjej som åker runt med laser här i trakterna.
Tack för tispet!!

Var noga så att hon inte lasrar på det i mitten bara för då ökar tillväxen av svallkött.
Överben behöver ofta minst tre behandlingar för att det ska ge resultat.

Det som inte är läkt menar du?
Om det hinner läka ihop då??
Men det vet väl hon som har lasern??

PS.
Exakt vad/hur hjälper laser?
Har nämligen en stresspunktsbehandling som min osteopat visat mig som hjälpt MASSOR.
Om laser också ger blodgenomströmning så kanske jag ska börja med min gamla metod igen?!?

Jag har inte exakt koll på hur lasern fungerar men det ökar helt klart blodcirkulationen och på något sätt snabbar det upp produktionen av nya celler. (Att blodcirkulationen ökar kunde jag se genom att såret på min häst började blöda i kanterna när hon lasrade trots att hon aldrig nuddade sårytan.)

Hon som har lasern har säkert koll, men jag menar att hon inte ska lasra på det som är svallkött. Alltså det som du etsar.

Ljusrosa vävnad är den nya vävnaden som växer in ifrån sidorna. (om jag nu förstått din förklaring rätt) Om du tar lotagen på det så dödar du den vävnaden också och hämmar läkningen. Se till att bara etsa på det som är svampigt och var noga med att inte komma åt sårkanterna.

Lotagen är ett cellgift så det dödar inte bara den dåliga vävnaden utan även den friska.

Är det segt att få det att läka så skulle jag be vet. att rekommendera någon som är duktig på laser för att skynda på läkningen. De kan även lasra runt såret för att minska eventuella överben osv.

Fel!

Kan du vidimera det på något sätt?

Eftersom bipacksedeln är på tyska, så letade jag upp ett par engelsk sidor:
http://www.surveymaster.com/prod1883.htm
"... Actions Lotagen selectively singles out diseased tissue without affecting healthy tissue. Pathologically changed and necrotic tissues, secretions and mucus are coagulated, thereby aiding and accelerating the healing processes of demarcation and regeneration..." (min fetstil)

http://www.vetshoponline.com/Lotagen-Concentrate-100mls-P284C36.aspx
"Lotagen Concentrate is a uniquely formulated astringent/antiseptic concentrate for the treatment of obstetrical and reproductive conditions such as acute and chronic endometritis, retained fetal membranes, uterine infections as well as the management of wound and skin conditions such as fresh and old wounds, ulcers, abscesses, eczema, navel infection; bleeding and oozing of wounds, castration, mulesing, marking, dehorning, navel bleeding, during and after surgery; foot abscesses, canker and greasy heal. Promotes healing and prevents excessive granulation tissue in all species including farm animals and horses."

Inte mer än att veterinären har sagt det till mig flertalet gånger och varit noga att påpeka att jag inte ska få det på fingrarna för att "cellgift vill man inte få i sig i onödan". Dessutom påpekade hon noga att jag inte fick ta det på sårkanterna.

Jag litar på mina veterinärer.

Senast ändrad:

På denna länken finns följande att läsa på sidan 14: "Lotagen är ett celltoxiskt ämne med etsande verkan".

"Celltoxiskt ämne" låter för mig som cellgift?

Oj, lugn och fina, inte bli osams!:crazy:

Lotagenet använde jag bara när HELA såret va bulligt och mjukt och behövde dra ihop sig.
På senare tid har jag tagit lapis, lättare att styra med det lilla silverstiftet. Då reagerade huden olika. Den nya huden blev missfärgad men det lilla svall som va kvar blev liksom skorpigt. Svårt att förklara. Men även här var jag rädd om kanterna och såret/ärret har krympt från ca 4x6cm till 1x3.
Nu ville jag ju bara veta om svallköttet har muterat och liknar hud, eller om jag ÄNTLIGEN har hud på det!

Ingen fara:) Jag håller inte på med sånt... (osämja alltså).
Det är slöseri med tid:D

Fakta är roligt däremot oavsett om jag har rätt eller fel.

Lycka till med såret!

Jag svarar på båda dina inlägg i detta.

Inte mer än att veterinären har sagt det till mig flertalet gånger och varit noga att påpeka att jag inte ska få det på fingrarna för att "cellgift vill man inte få i sig i onödan". Dessutom påpekade hon noga att jag inte fick ta det på sårkanterna.

Jag litar på mina veterinärer.

På denna länken finns följande att läsa på sidan 14: "Lotagen är ett celltoxiskt ämne med etsande verkan".

"Celltoxiskt ämne" låter för mig som cellgift?

I länken ovan, som du lade in, refererar man även till andra syror som "celltoxiska". Anser du även svavelsyra, salpetersyra, silvernitrat och kopparsulfat vara "cellgifter"?

Din veterinär har varit slarvig med ordalydelsen, tycker jag. OM det nu är veterinären som använt ordet "cellgift" till dig, eller är det kanske din "egen översättning"?
Cellgift är ett exempel på en celltoxisk produkt, men även lokala antibiotika/antiseptika kan ha en celltoxisk effekt och dem skulle det väl aldrig falla dig in att referera till som "cellgift"?!
Lotagen innehåller även formaldehyd vilket inte är så bra om man utsätts för det för mycket, det kan vara både allergi- och cancerframkallande enligt Kemikalieinspektionen.

Har du svallkött längs sårkanterna måste du faktiskt dutta på där också.

Jag är ingen veterinär och ingen kemist heller för den delen så andra syror kan jag inte kommentera alls. Inte begreppen heller.

Jag har inte heller sagt att jag har 100% rätt. Jag har bara berättat vad jag har fått lära mig under resan med 4 månaders sårvård på min häst sen får du ta det som du vill. Såret på min häst har läkt nu i alla fall och kan jag bidra med något till någon som frågar så gör jag det. Det är väl det som ett forum är till för?

Jag är ingen veterinär och ingen kemist heller för den delen så andra syror kan jag inte kommentera alls. Inte begreppen heller.

Jag har inte heller sagt att jag har 100% rätt. Jag har bara berättat vad jag har fått lära mig under resan med 4 månaders sårvård på min häst sen får du ta det som du vill. Såret på min häst har läkt nu i alla fall och kan jag bidra med något till någon som frågar så gör jag det. Det är väl det som ett forum är till för?

Lite min poäng ;)

Du uttalade dig så tvärsäkert, därför gjorde jag mina inlägg. Jag är inte heller veterinär eller kemist, även om jag kan läsa mig till mycket.
Jag skrev "enligt min erfarenhet" om Lotagenet och det sår min häst haft. Jag hade dessutom grundligt läst bipacksedeln innan jag öht använde det.

Det jag vill egentligen, och jag beklagar att du fick klä skott för det, är att folk slutar att uttala sig som om de sitter inne med den enda sanningen, när det kanske egentligen baserar sig på missförstånd/missuppfattningar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 523
Senast: SaraMara
·
Hästvård Kort story: Hästen har efter olycka ett svårläkt sår under kotan, slår i och ömmar. Nu har det ÄNTLIGEN stängt sig, vi ha etsat bort...
2
Svar
24
· Visningar
2 538
Senast: glitter
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 544
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka