Jag blir tokig!

Sv: Jag blir tokig!

Jag testade det idag i paddocken, att stanna vart femte steg. Det funkade bra, men som sagt - i paddocken är hon väldigt känslig för hjälperna. Men det lät som ett bra tips det andra, att alltid stanna på samma ställe :)

Tar nog ett tag innan vi är redo för det dock.. Jag vill inte pressa henne för hårt, jag bygger upp henne hyfsat försiktigt så hon ska tycka att det är roligt. Och det verkar hon göra :D

Red med sporrar idag också för första gången, då blev hon ännu mer lyhörd för alla hjälper. Är så stolt över henne! :banana:

Hej Dollyblessa!

Jag tycker att du fatt manga bra svar, och jag haller med om att det vore en bra ide att fa galoppen att verkligen fungera i paddocken innan du provar det ute. Bygg upp din hasts muskler och skola henne sa att hon orkar bara sig mer, precis som du verkar gora i skritt och trav. Det kommer att hjalpa dig ute, det ar jag saker pa! Det verkar som om du redan upptackt att halter och overgangar ar ett effektivt verktyg for lydnad och samling, forsatt med det! Och gor massor av dem.

Jag tycker att du verkar ha en bra relation till din hast, och en sund installning, sa ha talamod, ni kommer att fixa det:bump:

Lycka till!

Det finns en duktig tränare på 2 km avstånd, som jag har tänkt börja rida för. Hoppas hon kan hjälpa mig :) Men vad ska jag göra under tiden? Låta bli att rida ut? Det är ganska otäckt att inte få kontakt med hästen när hon gör sådär...

Vet inte om du redan fått svar på det här...
Jag har en häst som blir otroligt stark i galoppen och traven ute. Det var framförallt när vi red på stigar med öppna fält runtomkring. Det jag gjort är att jag bara travat på uteritterna de senaste månaderna/halvåret. Jag har nästan aldrig travat på rakt fram utan jag har gjort övergångar, så många som jag hunnit med. Vilket inte alltid blivit så många men hon har lyssnat liite bättre iaf och jag kan numera bryta av till skritt utan att slita och dra alltför mycket. :p

Jag har också bytt tränare (inte pga problemet med uteritterna) och märkt att galoppen har blivit sååå mkt bättre inomhus. Hon har blivit starkare i kroppen och orkar galoppera bättre. Så när jag testade att galoppera ute för nån vecka sedan (fortfarande på stig med buskar runtomkring) så var galoppen i ett härligt framåt tempo utan att vara överilat och utan att jag höll upp hela hennes framdel med hjälp av bettet och mina armar.

Så mina tips är att bara trava ute än sålänge och att vänta med att galoppera ute tills du har mer kontroll i traven och tills du har stärkt galoppen på bana. När du stärker galoppen på bana så behöver du däremot inte galoppera, jag har inte galopperat ett enda steg för min tränare. Det enda du behöver fokusera på är att stärka hästen i kroppen. Något som också funkar jättebra för att stärka hästen och galoppen är att löshoppa studs.

;)
Det känns inte som hon sticker för att hon inte orkar med galoppen. Då brukar de ju "ramla framåt" och öka mer och mer. Men hon tar bettet direkt och sticker, hon försöker inte ens om du förstår vad jag menar. Men jag fattar såklart att hon inte orkar än, därför har jag bara galopperat mycket korta sträckor ute och bara nån långsida i taget i paddocken.

Det är säkert en kombination av att hon inte orkar galoppera, att det är roligt att komma ut och att hon facktist kan ta bettet för dig och sticka.

Jag tycker ändå att det verkar som om du kommit väldigt långt med din häst, du har ju inte haft den så länge. Var nöjd med det, se framgångarna och var glad över dem.. Galoppen ute löser sig i takt med att dressyren utvecklas.;)

För tillfället går hon ute på sommarbete dygnet runt, rider henne 5-6 dagar i veckan, ca 1-1,5 timme åt gången.

Jag var visst inte tillräckligt tydlig. Jag rider henne 3-4 dagar i rad, sen får hon vila. I paddocken rider jag aldrig mer än 30-40 min, mest i skritt. Rider jag ut i 1-1,5 timme så skrittar jag enbart.

Det krymper visst....

Det låter iaf som att du gått för fort fram för en häst som stått i ett år och som du bara haft i fyra veckor. Det är inte bara musklerna som måste byggas upp, även ert förhållande samt att hästen ska få vänja sig vid ett helt nytt liv.

Förmodligen har hon väl noll ryggmuskler (typ) och borde i min mening inte ridas mer än varannan dag i max 30min åt gången i skritt den första tiden, varvat med promenader (där du går bredvid). Gärna att man jobbar på marken med henne, träna öppna/sluta m.m. för att bygga upp ryggen på henne.

Jag förstår att det är lockande nu när det är sommar och du har ny häst och allt, men jag skulle nog backa lite ändå om jag vore du och helt lägga galoppen på hyllan tills hästen är mer redo för det.

Det krymper visst....

Det låter iaf som att du gått för fort fram för en häst som stått i ett år och som du bara haft i fyra veckor. Det är inte bara musklerna som måste byggas upp, även ert förhållande samt att hästen ska få vänja sig vid ett helt nytt liv.

Förmodligen har hon väl noll ryggmuskler (typ) och borde i min mening inte ridas mer än varannan dag i max 30min åt gången i skritt den första tiden, varvat med promenader (där du går bredvid). Gärna att man jobbar på marken med henne, träna öppna/sluta m.m. för att bygga upp ryggen på henne.

Jag förstår att det är lockande nu när det är sommar och du har ny häst och allt, men jag skulle nog backa lite ändå om jag vore du och helt lägga galoppen på hyllan tills hästen är mer redo för det.

Antalet dagar krymper inte alls, om du tänker efter...

Jag har haft henne längre än 4 veckor, eftersom jag hade henne på prov också innan jag köpte henne. Jag känner naturligtvis på henne om hon orkar eller inte! När jag vart ute och skrittat länge så är hon varken svettig eller flåsig, och det märks att hon trivs kanon med att röra på sig och ridas. Dessutom har jag inte ridit henne varje gång - jag har även longerat och löshoppat och sånt.

Känner att jag börjar bli väldigt defensiv är, men vi har väl helt enkelt olika syn på saken :p

Däremot håller jag med dig om att jag nog borde vänta med galoppen ute ett tag.

Antalet dagar krymper inte alls, om du tänker efter...

Nä, men ridturerna blev kortare.... *tänker så det knakar*

Och nu säger du att du inte rider så mycket heller.

Jaja, det var iaf mitt råd. Vi kan ju inte utgå ifrån annat än det du skriver.

Köpte själv en häst som stått länge och började med promenader för hand, korta skritturer samt markarbete första månaderna. Men jag är sån att jag hellre tar det säkra före det osäkra och långsamt. Min häst var också pigg och framåt (f.d. travare) och hade glatt och osvettig sprungit bra mycket mer än jag lät honom göra. De är ju levnadsglada de små sakerna... ;)

Tycker du fått mycket bra tips här. Dock svårt att ge något konkret tips om man inte ser hästen...

Självklart ska du träna mycket på ridbana först och få henne att stanna när du säger till (gärna ett ord tex whoa och då ska hon STANNA, inte gå 2 steg till..) men är det så att hon lyssnar bra på banan men sticker i skogen är det ju en annan sak.

Samma med att bygga upp henne först; det är klart du ska muskla och konditionera henne men är inte svaghet (att hon inte orkar eg) det som gör att hon sticker kan det ju leda till att hon orkar springa längre och snabbare när du väl galopperar igen?

Jag tycker inte man ska vänta hur länge som helst med att galoppera om hästen är inriden, har hyfsad grundkondis och orkar bära sej bra i skritt och trav. Det räcker ju att galoppera några galoppsprång i taget, vill hon sticka och galoppera längre så är det ju hennes beslut!

Att lära den att alltid stanna på samma ställe kan hjälpa att inpränta och förstå stopp.kommandot. Men vad händer om du MÅSTE stanna innan det stället någon gång?

Min första tanke var:
När du travar & galopperar, sitter du & håller hårt i tyglarna? Dvs mycket kontakt med munnen?

Prova rida med slack tygel istället. Ibland blir dom upphetsade när man skall trava m sträckt tygel & lägger sig i handen & blir tunga samtidigt som dom springer fortare. Dom assosierar din hand med ett uppkäksbett som hjälper hästen att hålla balansen vid lopp.

Jag har själv en hetsig kallblodstavare. Jag rider honom med slack tygel. Har jag kontakt med munnen så är jag väldigt lätt i handen. Minsta lilla jag håller för hårt så pullar han rejält. Men rider jag honom lite löst så får han inte samma stöd utan går lugnare & det är inte lka tävlingstriggande för hans löphjärna.

Vänta med galoppen tills du har full koll på traven, kan du inte kontrollera hästen i ettans växel så växlar man inte upp i 2:an eller 3:an.

Vi galopperar ute nu, men bara i uppförsbackar, galopperar vi på flack mark så sticker han med mig, tar ned huvudet & drar .

Det är träning 6 åter träning samt muskler, massor med muskler.

Prova endast skritta ut med din häst i skogen i minst 2-3 månader. Oftast behöverdom lugna ned hjärnan lite om den gått på banan tidigarer.

Lycka till

Min första tanke var:
När du travar & galopperar, sitter du & håller hårt i tyglarna? Dvs mycket kontakt med munnen?

Prova rida med slack tygel istället. Ibland blir dom upphetsade när man skall trava m sträckt tygel & lägger sig i handen & blir tunga samtidigt som dom springer fortare. Dom assosierar din hand med ett uppkäksbett som hjälper hästen att hålla balansen vid lopp.

Jag har själv en hetsig kallblodstavare. Jag rider honom med slack tygel. Har jag kontakt med munnen så är jag väldigt lätt i handen. Minsta lilla jag håller för hårt så pullar han rejält. Men rider jag honom lite löst så får han inte samma stöd utan går lugnare & det är inte lka tävlingstriggande för hans löphjärna.

Vänta med galoppen tills du har full koll på traven, kan du inte kontrollera hästen i ettans växel så växlar man inte upp i 2:an eller 3:an.

Vi galopperar ute nu, men bara i uppförsbackar, galopperar vi på flack mark så sticker han med mig, tar ned huvudet & drar .

Det är träning 6 åter träning samt muskler, massor med muskler.

Prova endast skritta ut med din häst i skogen i minst 2-3 månader. Oftast behöverdom lugna ned hjärnan lite om den gått på banan tidigarer.

Lycka till

Tack för ett bra svar :)

Nej, jag hon är väldigt känslig i munnen. Jag rider iofs på korta tyglar, men med väldigt lätt kontakt. Ger jag henne längre tyglar (har testat i paddock) så ramlar hon iväg för mig. Hon blir med andra ord inte ett dugg lugnare :p

Vad har du för bett på din häst?

Min är oxå väldigt känslig i munnen, men ju mer jag tar i honom desto hårdare blir han.

Att hon trillar framåt när du släpper tyglen är ett tecken på att det är du som håller hennes balans. Hon är beroende utav dig för att inte snubbla.Ju fortare hon springer desto mer faller hon framåt & desto mer får du hålla upp henne vilket gör att hon kan öka ännu mer. Hade du inte hållt i henne så hade hon stått på öronen.

JAg hade släppt henne så hon hade fått fixa det själv med slack tygel. Det tar ett tag innan hon hittar sin balans dvs det kommer vara läskigt ett tag för dig.

När jag fick honom så var han knappt kontrollerbar på pelhambett, fick gå över till postkandar stång (körstång ung som ett pessoa men med kindkedja) Väldigt skarpt. För att få honom att lyssna över huvudtaget.

Sen har jag skolat ned honom & rider nu på 3 delat tränsbett & kedjekapson (rider inriktning klassiskt/akademiskt.) Rider jag ut så rider jag bara med tränsbett i alla 3 gångarterna. Ibland glömmer han sig, då får man lirka med han utan att börja såga eller ta för hårt. För då låser han sig totalt igen & bara drar.

Mitt tips är:
Tänk tvärtom, pullar hon & sk sticka, dra inte mer i tygeln. Släpp tygeln så hon tappar balansen & lirka tillbaka henne. Då kan hon inte sticka eftersom hon blir överlumpad & du snor hennes balans. Utan den kommer hon ingenstans. ;)

Att hon trillar framåt när du släpper tyglen är ett tecken på att det är du som håller hennes balans. Hon är beroende utav dig för att inte snubbla.Ju fortare hon springer desto mer faller hon framåt & desto mer får du hålla upp henne vilket gör att hon kan öka ännu mer. Hade du inte hållt i henne så hade hon stått på öronen.

JAg hade släppt henne så hon hade fått fixa det själv med slack tygel. Det tar ett tag innan hon hittar sin balans dvs det kommer vara läskigt ett tag för dig.
Mitt tips är:
Tänk tvärtom, pullar hon & sk sticka, dra inte mer i tygeln. Släpp tygeln så hon tappar balansen & lirka tillbaka henne. Då kan hon inte sticka eftersom hon blir överlumpad & du snor hennes balans. Utan den kommer hon ingenstans. ;)

Ahaaaaa... :idea:

Det ska jag testa imorrn!

viktigaste utav allt. ANDAS DJUPT & LUGNT & tänk att du sitter på en häst som man stoppar en 5 krona i & får en liten ridtur. Brukar finnas i diverse affärer.

Kan hon jaga upp dig så har hon vunnit. Och får ännuy en anledning att hetsa.
Sitter du & låtsas som om det regnar så är det inte alls lika skoj längre.

Lycka till & berätta hur det gick.

viktigaste utav allt. ANDAS DJUPT & LUGNT & tänk att du sitter på en häst som man stoppar en 5 krona i & får en liten ridtur. Brukar finnas i diverse affärer.

Kan hon jaga upp dig så har hon vunnit. Och får ännuy en anledning att hetsa.
Sitter du & låtsas som om det regnar så är det inte alls lika skoj längre.

Lycka till & berätta hur det gick.

Jag är ganska lugn av mig, ska mycket till innan jag blir uppstressad. Så det ska nog gå bra! :bump:

Ska snart ut i stallet och regnet, avlägger rapport sen ;)

Nu har jag testat ditt tips och det gick åt skogen :o

I traven släppte jag efter jättemycket på tyglarna, men hon tyckte bara att det var kul att få springa fort. Så hon la sig i racertempo, med öronen spetsade och utan minsta tendens till att tappa balansen. Då försökte jag rida som vanligt och korta tyglarna, men DÅ hängde hon sig i tyglarna och bara drog, vägrade stanna. T.o.m i skritten, där hon har vart så välriden innan! Tog mig närmare 20 min innan hon ens började lyssna på mig i skritten, traven var helt körd. Så nu är jag tillbaka på noll igen :confused:

*håller med Contender* ta hjälp av en bra tränare. :bump:

Vad tråkigt att höra. :(

Alla hästar är olika & reagerar på olika sätt.
Tyvärr hjälpte inte mitt sätt på din häst.

Prova ring en tränare eller kanske be någon väldigt duktig ryttare rida din häst några gånger för att se om den kan få rätt/hitta vad som felar i hästens lydnad.

Jag har tyvärr inga andra tips då han är den enda som jag ridit som är så hetsig & då funkar det att släppa & ta honom igen.

Lycka till.

Det är ju inte så bra om hon springer iväg när du släpper efter på handen...

En övning jag brukar göra: skritta eller trava och släpp sedan efter på tyglarna och se till att hon ligger kvar i samma tempo - ökar hon så tar du tillbaka. Sen provar du att lätta på nytt. När hon behåller samma tempo kan du driva henne framåt. Då lär du henne att det är skänkel som driver och inte handen!

Du ska kunna reglera tygellängden utan att hon saktar ner eller ökar! Brukar vara en bra lydnadsövning! :) Lycka till!

Det är ju inte så bra om hon springer iväg när du släpper efter på handen...

En övning jag brukar göra: skritta eller trava och släpp sedan efter på tyglarna och se till att hon ligger kvar i samma tempo - ökar hon så tar du tillbaka. Sen provar du att lätta på nytt. När hon behåller samma tempo kan du driva henne framåt. Då lär du henne att det är skänkel som driver och inte handen!

Du ska kunna reglera tygellängden utan att hon saktar ner eller ökar! Brukar vara en bra lydnadsövning! :) Lycka till!

Jag har precis lärt henne att det inte betyder trav bara för att jag kortar tyglarna.. Så det blir ju som en fortsättning på det :) Tack ska du ha!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar