Jag blir tokig!!!

M

Mr_right

Måste bara få skriva av mig lite...

Har haft världens mest jävliga morgon :cry: . Skulle iväg och träna (skulle ridit just nu faktiskt :smirk: ) och var ute i god tid för att ta in hästen, borsta lite och hinna lasta i god tid... (Han brukar ta en 5-10 minuter att få på... jobbar på det...)

Ska hämta in hästen ur hagen, så jag går ut i hagen (stooor gräshage) och börjar gå mot pållen som står vid vattenkaret på andra sidan. Han brukar i vanliga fall möta mig på halva vägen, men idag stod han bara och tittade på mig.... När jag är 10 meter ifrån honom ser jag något djävulskt glimta till i ögonen på honom och på fem röda befinner sig han samt hagkompisar på flykt från livsfarliga mig. De stannar på andra sidamn hagen och tittar alla på mig. Jag suckar, och börjar gå bort mot dem, i tron att om jag lugnt och sansat närmar mig kommer de stå kvar...

...men ack vad jag bedrog mig. I en halvtimme fortsatte de springa runt runt runt i hagen, medans jag stod still och tittade på. De andra stannade och pustade ibland, men min lilla kille jagade upp dem igen och så fortsatte det. Efter en halvtimma av att bara suttit still körde jag omvänd taktik. Så fort min pålle kom i närheten drev jag bort honom. Det funkade, han blev såpass ställd, typ: "Va, vill du att jag ska springa nu?" och stannade upp och tittade på mig. Jag gick fram till honom och började klia honom på halsen, men i samma ögonblick jag visade grimman var han iväg på ett ögonblick...

Morr :mad:

Han fortsatte att jävlas i en halvtimme, och jag insåg att det skulle bli väldigt tajt om tid. Jag ringde tränaren och sa att vi skulle bli sena, men efterssom hon inte hade tid att vänta sa hon att träningen var inställd (men jag får ju betala ändå :smirk: )

Mitt humör sjönk till fotknölarna, och nu var jag förbannad och gråtfärdig (PMS gör ju inte hela saken bättre precis) Hästjakten hade nu pågått i en och en halv timme, så jag gav upp... Jag hämtade en hink (tom för att jävlas lite med hästen :devil: ) och gick fram mot pållen. Han sprang runt mig på en volt (löslongeing deluxe) i en kvart innan han stannade och gick fram till mig. Ner med huvet i hinken och på två röda hade han grimskaftet om halsen. På med grimman och ut ur hagen. Att rida kom inte på fråga, jag känner mig själv och hästen, det skulle bara sluta i katastrof. Så jag visiterade honom alldeles utanför (Han har ju varit skadad och ej helt igångsatt ännu) med tanke på att 1 1/2 timmes gallopp i kuperad terräng kanske inte är det bästa i dagsläget, men inte en skråma. Sen släppte jag ut honom igen (mest för att förvirra honom) och han stod frågande vid grinden...

Så summa sumarum: Har lagt ut 350 spänn på hyra av transport, 250 spänn på utebliven träning, samt 1 1/2 timmes hästjakt för ingenting... Han har bara gjort såhär EN gång tidigare, men då vände han bara rumpan till och travade några steg bort (då misstänker jag att han gjorde det för att visa att han hade ont, vilket det visade sig att han hade) men denna gången var det verkligen tokgalopp och uppvisning, så särskilt ont tror jag inte att han har denna gången...

Vad ska man säga... JÄVLA HÄST!

Sv: Jag blir tokig!!!

oj vad jag känner igen detdär!
Min häst gör så i perioder. han vägrar komma in, det spelar ingen roll om han blir lämnad ensam eller vad man gör, det går itne att få tag på hästen. jag har missat mååånga träningar och tävlingar pga att jag inte har fått tag på hästen. sen nästa dag så kan han komma travande till grinden när han ser en, och då är det bara att ta han och gå in.
Jag ser direkt på hästen om han kommer att gå att få tag på eller inte.. går han iväg när jag kommer mot hagen så kan jag lika gärna åka hem..:crazy: :devil: står han still eller kommer mot grinden så är det bara att ta han och gå in.
var glad att det bara har hänt en gång! :crazy: :D

roadkilled skrev:
Varför känner jag igen mej.:confused:Min häst har också sådana där"HahaDuKanInteTaMej-perioder" :mad:

Min ena häst gör också det :mad: "När-han-har-den-dagen-och-humöret"..

Såna perioder har min häst också. Fast han gör det bara för att han vill leka :p. Tittar på mig, drar iväg i full fart samtidigt som han tittar på mig. Stannar, väntar tills jag kommer och drar igen. man riktigt ser hur han skrattar :smirk:. Men han brukar stanna snällt efter ett par rundor.

Usch jag hatar sånt där. jag och pappa jagade en ponny i timtal och flera dagar innan vi fick tag i den lilla j-veln, för att trycke en avmaskningsspruta i käften och släppa honom igen. För att inte tala om travaren som man kunde jaga huuuuur länge som helst innan han tröttnade.
Nej tacka vet jag fölen på stället jag praoade, mer korkade varelser får man leta efter :D

Hästen har väl inte fått vara ute så länge som den anser är lagom.
Ska jag träna eller rida tidigt brukar jag för säkerhetsskull låta pålle stå inne eller släppa i en egen hade där de är lättare att fånga in.

Kissing Spine skrev:
Såna perioder har min häst också. Fast han gör det bara för att han vill leka :p. Tittar på mig, drar iväg i full fart samtidigt som han tittar på mig. Stannar, väntar tills jag kommer och drar igen. man riktigt ser hur han skrattar :smirk:. Men han brukar stanna snällt efter ett par rundor.

Så gör min Glory också.
Eller om jag vänder och springer iväg åt andra hållet får han hemskt bråttom. Vi brukar vara i privat hage ibland utan sällskap och leka på det här viset. Dock brukar han tröttna efter ca 30 minuter eller så eftersom han vet att jag inte är lika snabb som honom, och dessutom inte går att puffa på för då ramlar jag omkull. :)

Hehe.. De är så söta! fast Arjan stannar iof inte om jag går iväg... :smirk: Men som sagt, det gör mig inget. Han vill ju bara leka!

Håller med om att man kan bli tokig på dessa hästskrällen ibland!!

Men när ni åkt på träningar tidigare, har hästen stått i hagen då? Tänkte bara på att du kanske uppförde dig annorlunda mot vad han var van eller att du var lite stressad och därför ansåg hästen att: Nepp, vill inte bli tagen nu, trivs mycket bättre i hagen!!

Men ibland kan det ju faktiskt flyga i tokigheter i hästarna ändå utan någon anledning:smirk: Fast trots allt de kan hitta på så skulle man aldrig klara av att vara utan dem :love:

/Sara

Usch sånt där är inte roligt!!! :crazy:

Men jag minns en gång när jag var medryttare på en häst som gick i en hage tillsammans med ett sto som var nästan omöjlig att fånga för alla andra än ägaren (och även hon fick hålla på en stund vissa dagar). En riktig tjurmärr var hon...

En dag skulle jag rida henne istället för min medryttarhäst för ägarinnan var sjuk och "min" häst kunde lika gärna vila den dagen, och när jag gick ut i hagen för att hämta henne så gick jag mot medryttarhästen - alltså den jag BRUKAR hämta - istället för att gå direkt mot det här stoet.
Och hon blev grundlurad! :rofl: Hon stod strax brevid "min" häst, så det var bara att ta ett sidosteg och ta tag i grimman och så var hon fast! :D Fy farao vad sur hon blev! Gick med bakåtstrukna öron och hängläpp hela vägen in i stallet, och vad förvånade de andra ryttarna blev när jag kom in med henne efter 2 minuter istället för en halvtimme+ som var det vanliga!
Kunde inte låta bli att skratta åt henne! :)

SessCa: Är inte 24h utevistelse om dygnet tillräckligt ;)

Nä, man ser riktigt hur mycket bus han har i ögonen... Kanke kan det bero på att han är lite uttråkad nu när han inte är i full gång, men det har han ju Iofs inte varit på flera månader...

Idag var han likadan, men jag fick gå fram och kela med honom emellanåt, innan han drog iväg igen... Så det evrkar mest vara bus...

Ska ge honom en riktigt genomkörare imorgon så att han blir riktigt trött... Kan ju inte vara sås tor risk att överanstränga honom då han kan kuta omkring 1 1/2 timme självmant UTAN EN DROPPE SVETT :p

Skönt att höra att man inte är ensam :rofl:

haha, gud vad jag känner igen mig. min ponny och jag kom mindre och mindre överens ju längre jag hade honom. jag ville träna ordentligt, vara ambitiös och tävla, men han var inte van att jobba i ridhus 5 dar i veckan, han var van att jobbas ute, men mest bara hoppa. han trivdes inte, vilket gjorde mig ledsen, så jag sålde honom till en jätterbra tjej som inte var ett lika träningsfreak som mig! ;)
förra sommaren var han en riktig odåga. han sprang ifrån mig varje gång jag skulle hämta honom, det spelade ingen råll vilka knep jag hade. hans kompis i hagen kom till meig hela tiden och jag undrade VARFÖR kunde inte min ponny vara som honom? :mad: det slutade med att jag ringde mina föräldrar gråtandes på en sten i hagen.
jag har nog aldrg varit så arg. men sen började jag träna, jag gick ut i hagen ibland bara för att ge honom en morot, eller för att borsta honom, så att han inte föknippade mig gåendes med att gå från paradiset (det var en VÄLDIGT fin hage).

hoppas att problemet inte fortsätter för dej! det tar på nerverna! :smirk:

Jag känner igen mig och får så elaka tankar när jag råkar ut för det:

"Tänk om man hade ett gevär med en bedövningspil i och när pålle vänder röven till så, poff, en pil i rumpan bara" :devil:

Naturligtvis blir väl pålle så groggy då att den går väl inte och ha till något ändå den dagen, men bara känslan.

Eller om man var en jävel på att kasta lasso....

Vad paff pålle skulle bli!

Halvblodet fick för sig något liknande en gång, han vägrade låta oss lägga på grimman! Har ingen aning om hur han kom på den idén, han har alltid varit genomsnäll förut! Höll på i timmar, tillslut gav ägarinnan upp och mutade med havre, då gick det. Sedan det har han aldrig gjort det igen, har ingen aning om vad han fick för sig! :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info