Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Mirre

Trådstartare
På VÅRAN (föräldrarnas)hund.
Vi köpte honom som valp och jag ville såklart börja uppfostra honom direkt. Lära honom att inte dra i kopplet, inte bitas osv.
Men nej det var för tidigt och deras hund. Så jag fick inte träna honom. Valpkurs var inte nödvändigt enligt dem.

Han har fått göra vad han vill tills nu ( 8 månader gammal) :crazy: mitt i värsta trotsåldern. Så nu har dem kommit på att "hoppsan vi kanske måste uppfostra honom" Nähä?:smirk:

Han tigger när man äter, så kul att ha hunden i knäet när man äter *suck*, drar i kopplet, biter när man säger åt honom, hoppar runt i hela jäkla bilen (sätta in galler går tydligen inte *suck*) :crazy:

Edit: Säger inte att jag är nån hundexpert, absolut inte! Men det här är ju sanslöst
Han är väldigt stark i psyket och väldigt dominant. blandis schäfer/berner senner så är ju ingen liten hund

Föräldrarna vägrar lyssna (enligt dem själva så gör dem inget fel) på mig ang att vi skulle börjat i tid med honom. "Jag ska inte komma och försöka bestämma över deras hund och tro att jag är nåt"
Eh nej men vem ffår gå med honom då? Jo jag!

Nu har jag tröttnat! Har precis kommit in från en promenad och jag är helt jäkla slut. Bara för att han inte kan lyssna och gå lugnt.
Skitkul och gå med en stor hund som drar när det är halt ute. Ehh nej!

VAD ska jag göra? Hur få dem att lyssna och vakna upp ur sin lilla drömvärld? (ja jag är trött och irriterad)
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

ja,hade jag varit du hade jag inte ens gått ut med hunden längre! När dom ändå "vet å kan allt" själva så jäkla bra får dom nu ta den smällen,att då gå själva ut med hunden och att själva antigen börja uppfostra hunden eller låta han fortsätta.

Varför ska DU ta på dig det ansvaret Nu?.När dom så fint säger att det är deras hund,tja-då är det Deras hund och Deras Porblem och låt dom själva lösa det nu!:devil:

Sen när hunden stör dig när du äter och dyl. kan du ju alltid ta/knuffa bort hunden så att han då istället kan störa dina föräldrar:angel:


Ärligt talat så är det precis det jag själv hade gjort...vilket jag delvis redan Har gjort-fast med våran katt..jag ville Inte ha ngn katt,men mamma å "lillbrorsan" ville det så gärna så då skaffade dom en katt iaf,jag sa att jag INTE tänker ha NÅGOT med katten att göra (bortsett från gos och kel;) ) - det sa jag redan från dag 1 att jag INTE tänker göra ngt som helst med katten (såsom ge mat,byta/rensa sanden m.m.) hur mkt dom nu än ber om "hjälp".
Nope! Deras katt-deras ansvar att sköta det.:D :devil:

Så ställ nu "samma" ultimatum för dina föräldrar gällande Deras hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Tro mig jag har försökt:smirk:
Men då hjälper jag inte till hemma:smirk:

Om dem nu inte orkar gå själva med honom vad fan har dem hund för då:crazy: :confused:
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Det verkar som du själv har svaret på det här.... Förklara för dem att du inte går på promenad med en så ouppfostrad hund (du kan ju säga att du inte vill tas ensvar för vad som kan hända) så tycker jag inte de kan säga något om att du inte hjälper till hemma.
Det är ju uppenbarligen inte ditt fel att hunden är ouppfostrad.
Min hund är jäkligt dryg just nu och jag har full föståelse för om folk inte pallar med honom.
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Anmäl dem till en kurs på närmaste brukshundklubb.
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Säg att du inte vågar gå ut med honom längre för du är rädd att han ska dra omkull dig och sticka iväg (dra ngn historia om att han kanske springer ut på vägen och orsakar trafikolycka = hundägaransvar = hundens ägare får "skulden" till olyckan). Sen tycker jag att du kan anmäla er till en kurs, jag gick "valpkurs" med min när han var 8 månader! Där var hundar i alla åldrar, från 12v - 2år.
Som någon skrev - putta bort hunden från dig när han sitter och tigger vid matbordet, så kan han ju tigga från någon annan istället. En kompis till mig bjöd sin systers tiggande unghund på en pfefferoni som han började tugga på...han tigger inte från henne något mer! Han är idag 2 år gammal... Kanske inte att rekommendera men jag tyckte det var ganska häftigt..!:angel:

Svårt att ge dig några bra råd eftersom man inte träffat hunden.. Men jag tycker nog att du kan kräva att dom anmäler dig och hunden till en kurs, dom kräver ju att du ska rasta den.... Fastän det är deras hund...
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Svårt det här. Men argumentet att du inte hjälper till hemma om du inte går ut med hunden håller inte! Detta kan leda till en ganska jobbig diskution, men du ska absolut inte behöva stå ut med vad som helst, när det är deras vovve. Deras hund = Deras problem + Deras ansvar. Enkel matematik.
Klagar de på att du inte hjälper till, säg att du hellre gör ngt annat hemma tills hunden är uppfostrad. Får du inte ta itu med problemet ska du inte heller behöva stå ut med det!

Stå på dig, det skulle jag gjort. Lycka till!
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Tro mig jag har försökt:smirk:
Men då hjälper jag inte till hemma:smirk:
Jaha och? Det finns SÅ mkt annat du kan hjälpa till med hemma än att Du ska gå ut med Deras hund!
Det passar dom väldigt mkt när hunden behöver gå ut-det är då du kommer "till hands" och få vara med i "ägarskapet" av hunden...

Sätt ner foten och VÄGRA gå ut med hunden,av vilken anledning? Jo för att du inte "klarar" av att hantera den pga av att den inte fått klart för sig vad som är rätt eller fel,och eftersom Du inte "får/fått2 uppfostra hunden tidigare så varför ska du då göra det nu?! *ska du säga till dina päron*

Om dem nu inte orkar gå själva med honom vad fan har dem hund för då:crazy: :confused:

Ja det kan du faktiskt fråga dem om också....:cool:
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Jo, har redan blivit omkulldragen av en hund och dragen över hela jäkla vägen och hamnat mitt emellan den och en annan hund som inte kom överrens:crazy: . Vill inte göra det igen!
Försöker få dem och titta på "Mannen som pratar med hundar" för att dem ska vakna men går det? nej såklart inte.:smirk:

Flyttar hemifrån så snart jag kan och då får dem klara sig själva.
Visst dem går också ut med honom, på tomten bara. Men han behöver aktiveras, få motion och jobba!

Nej usch, flytta och skaffa egen hund! Som inte en jäkel kan säga nåt om:devil:
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Nej usch, flytta och skaffa egen hund! Som inte en jäkel kan säga nåt om:devil:

Hahah ja jag veeet! längtar själv tills jag flyttar hemifrån,visst det kommer inte hända "så snart" då jag ännu inte vill/kan det..men en sak har jag lovat mig själv,att jag ALDRIG kommer skaffa en till hund så länge jag bor kvar här hemma med alla "dårar":angel:

Jag ska ha en Riktig hund som Jag kommer träna på Mitt sätt,en hund som bara lyder Mig-inte som ngn i min familj kommer att kunna "förstöra" och "mela" bort när jag inte är hemma...:cool: :devil: ;)


*läääängtar såååå*
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Exakt!
Som man kan lära att gå fot, inte tigga, kunna möta/umgås med andra hundar osv

Dock är jag den enda som kan ha våran hund lös utan att han drar:devil: ;)
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Hahaha ja precis,fast jag ska/vill ju träna mer seriöst med min kommande hund,vill ju kunna tävla också;)
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Du kan inte be en vän till dina föräldrar att prata med dom?

De verkat ju uppenbart inte vilja ta åt sig av vad du säger och det är lätt att bli hemmablind/inte vilja ta åt sig.

Men de kankse öppnar ögonen om någon utomstående från familjen pratar med dem?

Lycka till
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Varför vill de inte att deras (du) dotter ska engagera sig i hunden? Det brukar väl föräldrar uppmuntra till och tycka är kul.
Du bor ju med hunden du också. Är det inte bara att börja träna? Säger de till dig om du vill lära hunden tex sitt, ligg mm?
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Jo samma här, vill tävla i agillity och lydnad, och kunna ha med hunden på ridturer:)

Diabetikern: Mjo får göra det. Värt ett försök

Grana: Grejen är den att säger jag åt honom så tjatar och gnäller jag bara på honom:crazy: :confused: och skulle jag lyckas lära honom nåt så underhålls det inte. Tvärtom. Det är licksom meningslöst att träna honom när dem sedan gör tvärtom:crazy:
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

Men nu när hunden ändå är äldre, vad säger de om du nu vill gå kurs med den på brukshundsklubben och träna den te x?
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

jag vet inte, men grejen är att jag har en katt + två hästar också:crazy: Inte så mycket tid över alltså. Inte så mycket pengar över heller att lägga på att uppfostra någon annans hund.
Känns inte som att jag vill lägga pengar som eg går till hästarna, katten och annat på en hund jag inte äger.

Och jag tvivlar på att dem vill betala en kurs som englit dem är onödig.

Mina bröder har också försökt prata med dem men det går inte in:crazy: A skojar bara bort det när han tigger, biter osv.
Säger man åt hunden att tex ligga så nafsar han bara:eek:

Han har redan bitit sönder mina jeans, sladden till gamecuben:mad:, A´skor osv. "Men det är ju bara en valp"

När dem trots allt SÄGER åt honom så skriker dem bara men berömmer aldrig när han gör rätt.:crazy: *Sucka*

Vad gör man?
Är samma sak i stallet, ena hästen är deras men jag tränar honom.
Han är eg för stor och stark för mig och gör som han vill. Där blir det dock hjälp av tränare och medryttare!
Hästen är lika ouppfostrad han.
Men dem vet såkalrt bäst där också *mutter*
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

I det läget du beskriver så ser jag faktiskt inte att det finns något annat att göra än att sätta en hundgrind till ditt rum (så hunden inte kan ha sönder dina saker) samt helt sonika vägra ha med den att göra. Tyvärr.
 
Sv: Jag blir TOKIG! Hur få folk att fatta?!

om inte dom tänker gå en lydnadskurs så gör det själv :idea: då lär sig iaf hunden att lyssna på dig
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 693
Senast: DizAngel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 309
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp