Jag blir så trött på allt tjafs om Bl*cket-annonser!!

Sv: Jag blir så trött på allt tjafs om Bl*cket-annonser!!

Men alla sällskapshundar återfinns ju inte på andra "prov" än utställningar. Jag tror heller inte att min mamma skulle vara med och bestämma någon slags kombination. Tror ni verkligen att alla hundägare är så engagerade innan de ens köpt sin första hund? Nja... Lite realistisk måste man faktiskt vara. Många gillar också att ha uppfödaren nära för att det känns enklast. Många vill bara ha en familjemedlem och inte ett helt liv. Som jag sagt innan: Alla hundägare är inte hundmänniskor... Bor man t.ex. längst upp i Norrland så är det kanske inte det lättaste heller att sälja 10 valpar hur bra uppfödare man än är. Då måste man få ut valparna till lite vanligt folk också. Alla bor liksom inte i Mecka heller...

:bow:
Helt rätt!!

Jag måste erkänna att många köpare väljer mej för att jag INTE har krav på att hundarna måste ställas ut eller jobbas med på annat sätt. Det är ju deras hund och de får göra som de vill med den. Det enda jag KRÄVER är julkort från alla. Så lever hunden i 15 år ska jag ha 15 julkort.

De flesta som vill köpa hund har redan hobbyer och intressen, många har barn och familj och helt enkelt inte tid att åka land och rike runt för att ställa ut. Dock är de trevliga människor och hunden får ett jättebra, kärleksfullt hem, där den har som syfte att vara rolig, lära barnen hur man respekterar ett djur, en varm famn när man är ledsen, en jogging partner när man vill gå ner i vikt, någonting som äter upp alla rester och sist men inte minst en trevlig kamrat att värma fötterna på i sängen.
Jag själv har 2 hundar, men mitt största intresse är inte hundarna utan hästarna. Hundarna har jag för skoj skull och för att jag vill. Dock har jag inga högre ambitioner med dem inom träning och tävling...jag är stolt för att jag lärde chihuahuan att vinka!! :) :angel: :love:

Nä varför skulle det vara det? Det är ju upp till köparen att ha tillräckligt med förnuft o kolla så att allt stämmer samt ställa krav(samma gäller ju vid t ex köp av bil eller hus, man kollar väl allt innan?). Då spelar det ingen roll var annonsen finns eller vad som säljs i den.

Själv så ringde jag till olika kennlar innan jag köpte hund.

Håller med Jadzia, bra hundar säljer sig själva. Min uppfödare har alltid en lång lista på valpköpare o behöver aldrig lägga ut annons.

Men en sådan lista får man ju inte förens man har varit ute i svängen ett tag. Jag lovar att "din" uppfödare annonserade i början innan hon var känd.
Det tar lång tid att bygga upp ett bra rykte och alla börjar någonstans.

Det jag tycker är bra med bl*cket är att det finns en liten varningstext inlaggd på hundannonserna.
Kan ju få köparen att fundera lite innan denne gör affär.

Det beror väl på hur bra man är. Är man redan från början väldigt noggrann med tik och hane, så brukar andra uppfödare inom rasen rekommendera en till valpköpare som hör av sig till dom, om dom inte har valpar.

Vi har aldrig behövt sätta ut en endaste annons, utan även vår första kull hade redan en lång väntelista. Det behövdes inte annonseras i rasklubbens tidning heller, utan folk ringde för att dom hört bra saker om båda hundarna etc, av andra redan väletablerade uppfödare.

En bra hund säljer sig själv. Så har det alltid varit, och kommer alltid att vara.

ChristinA skrev:
Det jag tycker är bra med bl*cket är att det finns en liten varningstext inlaggd på hundannonserna.
Kan ju få köparen att fundera lite innan denne gör affär.

Tja, kanske lika mycket som folk tänker på hur farligt det är med rökning innan de tänder cigaretten?

Den om bestämt sig för att köpa hund bryr sig nog inte så mycket. Hunden skulle kanske helst kommit redan igår och då skall det gå fort och lätt. varför jobba sig med kennelbesök och annat...

*sagt med en portion ironi*

Jag håller med Tippan. Visst finns kanonhundar som "säljer sig själva" till andra lika entusiastiska hundälskare, men jag tror ändå att den stora majoriteten efterfrågar en sällskapshund av modell familjemedlem. kanske ställer man då inte så stora krav på vare sig prestation eller stam.

Bebben skrev:
En bra hund säljer sig själv. Så har det alltid varit, och kommer alltid att vara.

Ja, men en bra valpköpare behöver inte nödvändigtvis vara så insatt. Jag tror till och med att den medelmåttige hundägaren kan vara ett bättre alternativ för många fina hundar.

Bra hundar säljer sig själva till både kennlar och entusiaster och en och annan sällskapshundsnisse med ett gäng barn osv.

Ponera att sällskapshundskenneln NN har världens kombination på gång. Ett antal hundköpare står i kö, däribland flera kennlar som vill ha del av denna fantastiska kombination.

På kennlarna finns redan ett antal hundar och lite med tid för varje individ. Kanske i vissa fall inte ens någon tid alls.

Hade jag varit uppfödare hade jag gärna satsat på en superkombination, men jag undrar om alla som varit attraherade hade varit bra valpköpare? Jag är tillräckligt empatisk med min valp för att inte vilja sälja den till ett hem där man tillbringar stor del av dygnet i en bur i källaren.

Fördelen med en bra kombination är att jag har många valpköpare att välja mellan, men det kan också vara så att den "vanlige" hundägaren uteblir om han/hon känner att det bara handlar om resultat/stam/utseende/ etcetera.

Vad har du för krav på valpköparna utöver det oväsentliga om julkortet?

Jag måste erkänna att jag är något skeptisk till din handel med hundar. Var köper du dessa kullar som du sedan importerar?
Har du full koll på föräldrarna till dessa kullar och linjerna bakom?
Känner du alla föräldradjur ordentligt?

Jag undrar vad det är för uppfödare som säljer valpar till en hundhandlare.

Jag kan inte svara för någon annan, men dom två kennlar med sällskaps/utställningshundar som jag känner till utan och innan har då inga problem med det du tar upp. Exempelvis så kommer alla våra valpar först och främst till ett bra hem, och i andra hand kommer hur utställningsintresserade valpköparna är. Även dom gånger vi haft en superkombination (Som vi har hemma nu exempelvis) så står helt vanliga valpköpare i kö, för att få en underbar hund som dessutom har det där lilla extra. Även andra uppfödare står på kö, och jag vet inte vilka uppfödare du menar, men dom inom den rasen har inte sina hundar i en bur i källaren, utan dom valparna kommer att få ett lika bra hem som om dom kommit till Lasse och Nina, 24 år gamla utan barn och all fritid åt hunden.

Bebben skrev:
Jag kan inte svara för någon annan, men dom två kennlar med sällskaps/utställningshundar som jag känner till utan och innan har då inga problem med det du tar upp. Exempelvis så kommer alla våra valpar först och främst till ett bra hem, och i andra hand kommer hur utställningsintresserade valpköparna är.

Jag har ingen anledning att betvivla att i du och dina vänner/familj inte är noggranna med alla valpköpare.

Men nog känner du väl till att vissa kennlar har för många hundar, så att man håller dem i bur när de skall vara åtskilda? I vissa fall blir tiden i buren ganska lång.

Inte för att det är godkänt av SKK eller kan anses vara vare sig etiskt riktigt eller humant, men väl en sorglig realitet.

Visst finns det vanliga hundägare som ställer sig i kö och hoppas på en valp hos de etablerade och riktigt framgångsrika kennlarna, men de som bara vill ha en sällskapshund och inte bryr sig om "det lilla extra" det minsta, nöjer sig ofta med att hunden har en SKK-stamtavla. Eller så tror man sig inte vara intressant för en av "storfräsarna".

Jag har själv en hund från en välrenommérad kennel och jag vet att många av avkommorna går till andra kennlar både i Sverige och utomlands. En och annan vanlig valpköpare (som jag själv) finns givetvis, men de flesta har då ett ganska så stort intresse av rasen. Då vill man gärna ha det extra.

Vad jag syftade på var de som egentligen bara vill ha en hund och den skall se ut som en tibetansk spaniel, mops eller vad det nu kan vara. om den är fin eller meriterad i sin stam, brysr sig inte personen alls om.

DE personerna ställer sig säkerligen inte i kö hos storfräsaren om de inte känner personen ifråga.

Jag skall tillägga att jag endast spekulerar och jag köper därför Tippans argumentation. :D

Vanliga hundar måste finnas de också.

*lånar knapp*

Jag köpte min älskling via annons på blocket. Skall jag vara ärlig så skiter jag i om min uppfödare är seriös eller ej. Min hund va vaccinerad, chippad och veterinär vesiktigad när jag fick honom. Han är världens trevligaste och förutom den gången då han sprungit för mkt och blivit halt har jag ännu inte haft några problem med honom.
Jag har 1 inte råd att lägga 10-15 000 på en renrasig basset därför passar min korsningsbasset mej bättre i pris.
Jag ahr 2 ingen lust eller intresse av att ställa ut, springa på brukshundsklubb eller liknande.

Min hund hänger med mej istallet, på stan, i min lgh på jobbet med mera. Han är min bästa vän. Mitt krav på honom är att komma på inkallning och se mej som ledare. Han uppfyller dom kraven.

Nej jag tror nog att jag vågar köpa hund på Blocket igen. De e klart chiuauuer (stavas) utan papper aktar jag mej för. Men när man kan se mamma och pappa och syskonen och man får besöka uppfödare ett par gånger från de att valpen är född tills dess att man hämtar den, då vågar jag..:)

Huruvida du fick kontakt med din hunds uppfödare via denna website, en annons i tidningen eller en rasmonter på Hund05 är oväsentligt.

Det jag funderar över är hur du kan strunta i om uppfödaren är seriös eller inte.

Vill du inte ha de bästa förutsättningar för att få en frisk hund som lever ett långt liv?

Fast ändå. 95% av alla vår valpköpare är helt vanliga människor som inte är det minsta intresserad utav det där lilla extra, utan helt enkelt vill ha en hund av den rasen som är TREVLIG och mysig, som rasen ska vara. Övriga 5% innehas av människor som ställer ut lite nu och då, någon uppfödare osv. Därför är dom flesta inte alls särskilt intresserade av i hur många champions som finns bakom, eller hur många internationella utställningar farfars far vunnit. Det som ligger i deras intresse är att linjerna bakom är friska, hundarna trevliga att handskas med och att raser ser ut som den gör. Vilket torde klassas som "helt vanliga valpköpare".

Det finns säkerligen människor som har sina hundar i bur, det betvivlar jag inte det minsta, eftersom det finns så mycket som är ännu mer hemskt som pågår. Däremot vet jag om flera stycken som har många hundar, och när dom ska vara åtskilda så används grindar till det. Hunden stängs inte in på ett litet utrymme och får vara helt själv, däremot begränsar man utrymmet och den har inte sällskap hela tiden, beroende på var man själv vistas i huset. Detta exempelvis vid löp, valpningar osv osv.

Sen finns det dom som använder sig av hundgård också. Jag ser inget fel i det, så länge som hunden får tillräckligt med arbete/sällskap/uppmärksamhet/vad-nu-hunden-behöver-för-att-må-bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 528
S
Övr. Hund Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen...
Svar
8
· Visningar
3 054
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 657
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama