Jag blir inte klok, snälla hjälp mig att spåna

LillaGeisha

Trådstartare
Har precis köpt en ny häst. Har haft honom i tre veckor. Allt var frid och fröjd första veckan. Måndag v. 2 blev han blockhalt v. fram som visade sig att vara hovböld. Efter många om och men kom vi tillrätta med det och han var ohalt from mitten av förra veckan. Jag kunde rida honom i helgen och han var jättefin.

På måndag skulle han få skor på sig och ev sula för att skydda hålet i hoven. Hovis var där och skodde och då blev hästen jättehalt igen. Denna gång verkade det mest vara på höger. Hovis flyttade sömmarna ifall han hade fått sömtryck eller någon söm fel, men det blev inte bra.

Vi beslutade att ta av skorna och då blev han ännu haltare. Riktigt staplar fram. Vid visitering kunde hovis dock inte hitta något ömt ställe. Fick order om att lägga våtvarmt omslag över natten så skulle hovis kolla dagen efter.

Sagt och gjort, hovis har varit där, hästen är lika halt men han kan inte lokalisera var en ev hovböld sitter. Hästen verkar ha ont i båda hovarna.

Innan någon skriker vet. så kan jag meddela att jag har tid på Skara i morgon.

Jag behöver bara dryfta om vad som kunde göra hästen så halt av att få på sig skorna och ännu mer halt när de kom av. Har någon varit med om något liknande?

Efter att åkt skytteltrafik till Skara med min gamla häst så känner jag mig gråtfärdig nu.

Säljaren tar tillbaka hästen om det visar sig vara något stort, men det vill jag ju inte. Det är en helt underbar häst som rör sig fantastiskt.

Sv: Jag blir inte klok, snälla hjälp mig att spåna

Jo, jag har varit inne på fång, men han står inte i fångställning, har ingen värme i hovarna samt bara lite förhöjd puls i h. fram.

Tack för svaret!

Trist med din häst, men är säker på att han blir bättre snart. Du kan testa att ge honom några deciliter äppelcidervinäger i vattnet (det är utrensande, så hovbölden försvinner snabbare) Kan också Testa Arnika piller, brukar också hjälpa!:)

Usch vad tråkigt!! Jag hoppas verkligen att det löser sig!

Man blir så ledsen när man precis har gått igenom en vända med sin förra häst och sedan är det dax med den nya. Jag vet hur det är, köpte ju en 1-åring förra sommaren som jag bara hann ha i två veckor innan det upptäcktes att den hade både lösa benbitar och cystor i båda lårbenen.:crazy:

Vi hade en vända förra veckan med en häst i stallet som hade blödningar i alla fyra hovarna efter snösulorna!! Hästen fick stå kvar på Ultuna i tre dagar men nu är hon hemma med gipsade fötter och tjocka typ skumgummisulor för att det inte ska göra ont när hon går..
Men hon kommer att bli bra, behöver bara lite tid.

Man blir så trött, kan hästar aldrig vara friska.. Jag undrar över annonser där det står har aldrig varit halt.. Finns det såna hästar??:confused:

Lycka till med din jättefina unghäst, hoppas att dom hittar och kan åtgärda felet!!:bow:

Tack!!! Ja, jag vet ju att du har haft din beskärda del av eländet. Är så roligt att du har din fina unghäst nu!

Hoppas verkligen att Skara kan hitta felet. De lovade att ha både röntgen, vet och hovslagare tillgängliga när jag kommer.

Jag har ju tur i och med att säljaren redan nu har sagt att han tar tillbaka hästen om jag vill, men det är ändå så jäkla trist. Vill först hitta vad som är fel och så får jag avgöra sedan.

Tyvärr täcker väl inte F-bolaget detta då hästen är nyförsäkrad, men det får det vara värt. Gångartsmässigt har han kvalitéer för riktigt höga klasser men det är främst psyket som är det mest fantastiska. Han är en så oerhört mjuk och tillgiven häst.

Usch vad tråkigt! Rent spontant så gissar jag också på fång (+ hovböld) eftersom att det ofta bryter ut efter en påfrestning eller stress. Så transporten och miljöombytet skulle kunna bidra till att det bröt ut.

Men hoppas verkligen att det inte är något allvarligt och att de hittar vad det är som felar.

Håller tummarna för er!

Tack!!!

Jag hoppas det inte är fång. När jag kom till stallet i går kväll verkade han "bara" ha ont i den hoven som han bevisligen haft hovböld i. Stod hela tiden och belastade höger och ville inte sätta i vänster.

Ska nu åka till Skara. Återkommer med rapport.

Hoppas att det går bra idag. Och att dem hittar va som är fel.

Min häst är väldigt ömfotad (väldigt tunna sulor), har hon tappat en sko och hon får gå utan tills hovslagaren kommer.(kan va bara några dagar)
När hon sedan fått på nya skor så kan hon va halt allt från några dagar till 1 vecka.

Håller tummarna jag med, det är så tråkigt när man har hittat Hästen med stort H också händer sådant här:(
Hoppas att du får positiva besked!

Usch vad trist... Håller tummarna för Er idag, hoppas att det går bra!!

Stackare! vilken mardröm!

Jag skulle gissa på en hovböld till och/eller att din hovis har verkat den på ett nytt sätt som den inte är van vid. Den kanske är väldigt känslig i hovarna/sulorna. Eftersom det kom efter att hovslagaren hade varit där hänger det förmodligen ihop.

Hoppas det går bra!

Svarar alla!

Tack för alla uppmuntrande ord!

Är nyss hemkommen från Skara. Det är hovbölden som spökar. Att han verkade halt på h. först var bara att han fick så fruktansvärt ont när hovis spikade.

Hovbölden hade slutit sig nedåt och grävt sig uppåt. Han har ett stort hålrum innanför hoven och hovväggen fram. Den är också på väg att spricka upp i kronranden.

Frågade hur han kunde vara så haltfri i helgen, men det är tydligen vanligt när bölden hittar en väg och ett hålrum. Då försvinner trycket och med det smärtan.

Det de gjort nu är att öppna upp och spolat rent. Nu ska han gå med omslaget tills på lördag och då ska jag spola samt lägga nytt omslag. ÅB på tisdag.

Det mest oroande i kråksången är att om detta inte hjälper är det operation som gäller och den kostar 10 000 kr :cry:.

Jag kommer att åtminstonde ge detta en chans och om det inte hjälper så får jag ta ett belut om jag ska skicka tillbaka hästen eller operera honom när den stunden kommer. Börjar känna mig smått depprimerad......

Om det "bara" ( bara...:grin:) är en hovböld,så borde det ge sig tycker jag,men vad är det för operation du pratar om? Om inte bölden kommer ut då eller? hade hästen ingen försäkring alls innan? Ring till ditt försäkringsbolag och hör om dom kan göra något utifall det skulle bli operation..

Finns det inget mer än hovbölden,så skulle jag satsat att operera och behålla hästen (om det nu lär behövas en op) och kanske höra med säljaren i fall han kan tänkas att betala hälften. (lär ju bli billigare än att få hem en sjuk häst)

Håller tummarna att det löser sig och att ni får många fina år tilsammans!

Läste precis igenom din tråd. hade nästan gissat på att en såndär luring låg gömd någonstans, har haft samma problem med en häst jag hade för längesen. Reagerade inte något på visitering men den rackaren hade satt sig inunder strålen och bökade runt. Fett jobbigt, kan jag säga. Våtvarma omslag hit och dit och sen efter mkt om och men kom den ut vid ballarna. Ha tålamod, ibland kan såntdär gå fort ibland kan det gå j ä t t e l å n g s a m t. Men jag är helt övertygad om att det kommer att bli bättre iallafall, det ska nog mycket till att det ska behövas en operation..

Lycka till!

Om det "bara" ( bara...:grin:) är en hovböld,så borde det ge sig tycker jag,men vad är det för operation du pratar om? Om inte bölden kommer ut då eller? hade hästen ingen försäkring alls innan? Ring till ditt försäkringsbolag och hör om dom kan göra något utifall det skulle bli operation..
Bölden har "ätit" upp en stor del av hoven och om man inte får bort allt nu kommer den fortsätta att äta upp resten. Då måste man öppna hoven och göra ordentligt rent och detta kan bara göras när hästen är sövd.

Hästen är köpt från ett stort stuteri i Danmark, så nej, han hade ingen försäkring när jag köpte honom. Jag nyförsäkrade honom i samband med köpet och då kan ibland fb hävda att bölden fanns innan köp (har talat med dem). Troligtvis täcker fb dessa inledande behandlingar, men det är ju tveksamt om de ersätter en op för 10 000 kr + efterbehandlingar.

Finns det inget mer än hovbölden,så skulle jag satsat att operera och behålla hästen (om det nu lär behövas en op) och kanske höra med säljaren i fall han kan tänkas att betala hälften. (lär ju bli billigare än att få hem en sjuk häst)

Håller tummarna att det löser sig och att ni får många fina år tilsammans!
Det är den dialogen jag får ha med säljaren. Den dagen den sorgen...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 405
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 410
Senast: Ray
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar