Jag blir galen, varken tratt eller bandage fungerar

Alexandra_W

Trådstartare
Siamesherrn har på okänt vis lyckats skada (eller nåt) båda trampdynorna vid sporrklon. Märkte att han slickade för kanske fyra dagar sen, och halva sporrklotrampdynorna var alldeles skavda/skrapade/nåt, det var iaf köttsår av dem.

Satte på tratt, men tyckte inte de blev bättre, de vätskar rätt mycket och geggade lite lite. Insåg att kattf*n kom åt att slicka även med tratt.

Så, tvättade och la om bandage, vilket gav en rätt käck hitlerkatt som marscherade fram. Dock så låter han inte bandagen vara ifred, kommer åt att dra i kanten på dem och drar ner dem. Såren fortfarande skyddade, men när de glider så stasar de nere där benet går över i tass och det blir en 90-graders vinkel. Ena tassen stasade han så hårt att den fortfarande efter två timmar ser ut som en klump =/

Större tratt blir för stort i halsen, jag 'förlängde' den jag hade, och då kan han ju inte slicka. Men heller inte dricka, äta eller speciellt mycket alls..

Så vad fan GÖR man? Måste säga att hundar är betydligt enklare 'patienter'.

Sv: Jag blir galen, varken tratt eller bandage fungerar

Katter är besvärliga patienter. :) Siameser ännu värre (jag har haft två själv)
Det bästa du kan göra är nog att förlänga tratten, de brukar lösa det med mat och vatten ändå tillslut. Annars får du ta av den så han kan äta och dricka.

Lycka till!

Sa jag att det är en kinkig jävel, som när han får av sig tratten siktar på att fly landet, och ABSOLUT inte tänker äta/dricka/gå på låda. Inte på order minsann. Utan har drar som en avlöning, och när man letat upp honom igen så ligger han och slickar på sina sår :crazy: Jag är eg av åsikten att 'synd för dig, finns ingen som svultit ihjäl med mat framför näsan'. Men törs inte riktigt det med en katt, den där envisa herrn skulle kunna vägra äta i några dygn, och det är ju inte helt nyttigt för missar.. (Han äter - han ÄR inte riktigt som de andra katterna NEJ - tyvärr inte burkmat, annars kunde jag ju 'truga' med godismat när tratten var av för att vara säker på att han åt. )

Jag har provat att lägga en liten 1 * 1 cm bit av en kompress över såren nu, och sen löst vira runt sån där vit sårtejp, och vira så att det går på pälsen med flera varv. Ingen aning om det kommer att fungera, men kanske låter han det vara, och kanske om han inte låter det vara så sitter de kvar bättre.

Linda kattben eller skydda kattben måste vara något fan själv hittade på för att roa sig. Har aldrig behövt förr och hoppas jag aldrig mer behöver. Och jag brukar mumla om HUNDARNA.. Jag tar tillbaka, de är rena drömpatienter ;)

Och jo, siameser är ju ganska..hrmm.. åliga och elastiska ja ;)

Vad är det för bandage du har testat? Om du inte har testat Vetrap så skulle det ju kanske funka bra. Borde ju vara lite svårare att dra i tycker jag.

cribox eller vad det heter :angel:

tabaco.... osv. osv... :devil:

Jag har i mkt enstaka fall satt sådana här fall på valium/stesolid vilket har fungerat bra. Är det kris kan det vara något att diskutera med din vet.
PL

Okej, får ta upp det då. Ska ringa honom på måndag och höra vad han har för tips. I mina mörkare stunder känns helgipsning av två framben som en bra ide :devil:

Förresten, nån ide VAD som kan ha orsakat grundproblemet? Det är exakt lika mkt på båda sidor, och både jag och vet är helt frågande till vad som hänt? Vet tänkte först när han hörde det på tfn att det var för långa 'sporrklor', men jag är duktig matte som klipper klorna så var ju inte det heller. Aldrig haft ngt liknande, däremot har han vid två tillfällen (som båda läkt spontant) haft hudlösa sår på halsen, som vet ansåg var solklart 'eosinofilt granulom komplex'. Det har dock inte kommit tillbaka förutom de två 'utbrotten' (ganska tätt) för typ 1½ år sen, kom hux flux, avläkte spontant utan åtgärd och inte återkommit. I övrigt har herrn inte haft minsta problem med nåt förrän det här?

Förläng tratten och häll mat/vatten i en skål som du placerar på ett smalt, ganska högt föremål så katten kommer över med hela tratten om du förstår... Vad är det för problem att gå på toa med tratten? Det är väl bara att ta av taket om du har låda med tak?

Alternativet kan vara att göra en tratt över tassen lixom, då kan du hålla såret öppet och luftigt men tejpa fast tratten så det inte r lika lätt att få av som ett bandage, i värsta fall får du klippa bort päls sen för att få av tasstratten men det kan det ju vara värt.

Förläng tratten och häll mat/vatten i en skål som du placerar på ett smalt, ganska högt föremål så katten kommer över med hela tratten om du förstår... Vad är det för problem att gå på toa med tratten? Det är väl bara att ta av taket om du har låda med tak?

Alternativet kan vara att göra en tratt över tassen lixom, då kan du hålla såret öppet och luftigt men tejpa fast tratten så det inte r lika lätt att få av som ett bandage, i värsta fall får du klippa bort päls sen för att få av tasstratten men det kan det ju vara värt.

Finns inget att sätta tratten på på tassen ju, eller hur menar du?

Tja, med förlängda tratten rörde sig katten i princip inte ur fläcken, tyckte (han alltså) att tratten tog i när man gick, att han blev blind och allt möjligt. Så i 12 h satt han på samma fläck i princip. Därav inte gå på låda, trots att han fått en öppen (har med tak annars).

Kan inte ha mat framme så dessvärre (hundar), sen vet jag inte riktigt om det hjälpt, då tratten var så pass lång. Men kanske, men då är problemet fortfarande det där med att äta på beställning, vilket han vägrade.

Men tidigt imorse satt tejpen kvar iaf, naggad i kanterna, men kvar och inte fått ner den och stasat sig till klumptassar iaf.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka