Jag blir galen på sadlar!

Muninn

Trådstartare
Jag förstår INGENTING! Har läst så mkt om att de flesta islandshästar är megabreda och har bomvidder på väl över 100 grader.
Har på senare tiden blivit lite sadelfanatisk och kollade därför en extra gång hur mina två Albionsadlar ligger på Muninn (som nu har vilat i ett halvår, men om han tappat något i muskler har han garanterat tjänat det i fett... :o)
De ligger fortfarande lika bra som när vi provade ut dem, och dessa är MEDIUM-vida. Alltså c:a 90 grader enligt eldhestras tabell.
Har jag ovanligt slimmade hästar, eller provar jag in sadlar som en idiot?
(Pja, jag, mamma och diverse andra hästmänniskor ;))

Till detta hör att Muninn är en välmående, välmusklad och supermjuk häst som ridits på elitnivå i de här sadlarna, och musklat sig fint. Inga gropar ngnstans, inga ryggproblem. Equiterapeut har kollat på honom, även under ryttare, och hon hade bara bra saker att säga.

Har jag verkligen islandshästar, eller är de egentligen fullblod som förklätt sig med en massa isländsk ull?......

Sv: Jag blir galen på sadlar!

Många hästar är feta.. Och vissa är inte feta, men skitbreda ändå. Faxi är inte så jättebred. Jag har en Globus Clic 34 till honom. uppskattningsvis ca 105°. Och han har haft en Jeremy Rudge Prizewinner i storlek M(ca 90-95°). Den var bara lite för trång. Han skulle kunna ha en Medium/ wide av det märket tror jag. (Jag har nämligen haft en Wide Jeremy Rudge också, och den var verkligen superbred!)

Jag har haft mycket bredare sadlar på honom tidigare i hopp om att han skulle bredda sig. Han är lite smal bakom bogarna. Men vare sig bomfritt eller bred bomsadel och ridining i korrekt form och tönkörning har resulterat i värst mycket bredare häst kring manken. Så nu har jag accepetat att han ser ut som han gör, och köpt en smalare sadel. :-)

Men den genomsnittliga islandshästen är nog över 100° bred tror jag. De som står där jag har Faxi skulle jag tro är upp till 120° breda. En av unghästarna är i princip platt över ryggen, och har ingen manke. Elhestras tabell stämmer inte jättebra.

Där står det att Jeremy Rudge är 98° i storlew Wide. Knappast. Jag mätte min Medium till 90-95° och min Wide till 110-115°. Det är ju möjligt att dina sadlar är vidare också, eller så är dina hästar helt enkelt inte så breda. :-)

Ah, så kan det ju vara! :) Då är kanske Albion Medium också c:a 100 grader.

Jag blev bara så konfunderad... här står jag med tre olika sadlar som alla är mediumbom, och alla passar (i bomvidd iaf. längden ska vi inte tala om...)

Så jag började fundera på om det är mina ögon det är fel på, eller om mina hästar helt enkelt inte är så breda som de "ska" vara ^^

Äldre sadlar kan ha töjts ut i bommen, och det kan även skilja sig mellan exemplar/årsmodeller.
Mät dina sadlar/hästar istället för att undra...

Vanliga islandshästar brukar inte vara så himla breda, många är runt 100 grader och vissa är faktiskt mindre än det. Min haflinger är 120-125 grader bred, men likväl finns det haflinger som är 105 grader breda över ryggen.

Nu har jag med hjälp av ståltråd och gradskiva mätt hästen och får det till c:a 95 grader, han är ganska medium alltså :)

Varför jag undrade var mest för att alla säger att islänningar är jättebreda, utan att deras ägare förstår det, och jag började fundera på om jag var en sån ägare kanske...? Hade skjutit mig själv om jag glatt ridit runt med en Mediumvidd på en häst som skulle ha XW :p

Men nej, jag har tydligen pyttehästar (tre stycken dessutom!) som passar i samma sadel min dressyrponny hade....

Förstår ditt dilemma - Har provat ett antal sadlar på min grova & breda häst - Ingenting har passat! Antingen för smala eller så har de glidit åt alla håll! Jag tröttnade och skaffade en bomlös sadel - Det bästa jag gjort! Hästen rör sig på ett mycket mer annorlunda & bättre sätt, blivit mer framåt. Sadeln ligger alldeles stilla, glider inte ett dugg.

Kan bomlös vara ett allternativ? Många ser ju nu ut som vanliga engelska lädersadlar. Min egen är en Soft Supreme dressyr - Mycket skön & djup sits! //Linda

Liknande trådar

Utrustning Köpte ny sadel åt min häst för ungefär 6 veckor sen. Nu ser jag att pälsen är liite bortskavd/kortare längst bak på ryggen. Han verkar...
2
Svar
29
· Visningar
3 386
Senast: Malin81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar