Jag blir galen av denna ”skada” å hästen med

Dino2018

Trådstartare
Vet inte vart jag ska ta vägen längre..
För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och slog på skon dagen efter.
Efter 2 dagar va hästen BLOCKHALT!
Vi trodde sömstick så av med sko å på igen men de blev inte bättre..
Så vi tänkte ev hovböld och höll på med våtvarmt och gips sko å allt möjligt i 2 veckors tid.
Sen åkte jag till veterinären och han röntgade som såg bra ut, men på UL så fanns det lite vätska vid hovleden vänster fram.
Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar samt sjukhage i en vecka mm

Nu är de tre veckor sen och hästen har blivit skrittad så gott som de går för hon har blivit livsfarlig av all överskottsenergi.
Igår sprang hon i hagen i tre timmar o vart helt svettig….
Idag är hon halt och jättevarm på hoven som hon har hovledsinflammation på…
Har veterinärtid om en vecka.

Hon kommer inte klara av en boxvila eller sjukhage något mer, hon kommer bli psykiskt labil..
alltså Vafan :( ville bara skriva av mig…..
 
Vet inte vart jag ska ta vägen längre..
För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och slog på skon dagen efter.
Efter 2 dagar va hästen BLOCKHALT!
Vi trodde sömstick så av med sko å på igen men de blev inte bättre..
Så vi tänkte ev hovböld och höll på med våtvarmt och gips sko å allt möjligt i 2 veckors tid.
Sen åkte jag till veterinären och han röntgade som såg bra ut, men på UL så fanns det lite vätska vid hovleden vänster fram.
Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar samt sjukhage i en vecka mm

Nu är de tre veckor sen och hästen har blivit skrittad så gott som de går för hon har blivit livsfarlig av all överskottsenergi.
Igår sprang hon i hagen i tre timmar o vart helt svettig….
Idag är hon halt och jättevarm på hoven som hon har hovledsinflammation på…
Har veterinärtid om en vecka.

Hon kommer inte klara av en boxvila eller sjukhage något mer, hon kommer bli psykiskt labil..
alltså Vafan :( ville bara skriva av mig…..
Har du testat att ge plegicil? Det var mycket av det som gjorde att min häst stod ut med boxvilan. Sen kanske du kan diskutera med veterinären om det inte är så att hästen lika gärna kan gå i en lite större hage på dagarna om den är lugnare där, jag gjorde så med min för han klarade inte heller av hel boxvila och sjukhage så han fick en lite större hage istället och höll sig mycket lugnare.

Och kom ihåg att påminna dig om att hästen inte är sej själv och att hon kommer att gå tillbaka till sitt riktiga jag efteråt. Det är bara tillfällig hysteri. Och ta en dag i taget.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
671
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 762
Senast: animalasia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 762
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 446
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp