Jag blir faktiskt illa berörd..

Sv: Jag blir faktiskt illa berörd..

Mormor och morfars gamla jämthund åt inte hundmat. Han fick enkom hemlagad mat, på order av veterinären (minns inte hur det var när han var liten). Han blev lite drygt 14 år så det beror väl på VAD för mat de får.

(Visserligen fick han Frolic som godis men tja).

Men Gud! Det har jag helt missat! Vart gör man det? I USA? Och VARFÖR??? Vad är poängen? Jag fattar inte, det gör ju himla ont att bli tatuerad, och inte är det speciellt nyttigt. Människan har ju ett val, men att tvinga på någon som sin hund att bli tatuerad :eek:!!! Va 7kt!

Jag blir alldeles upprörd. Människan är bra korkad.

Jag tycker att det verkar som att djuren sövs eller i alla fall får mycket lugnande, så de lider nog inte av att bli tatuerade. På frågan är vad det är bra för så är det väl samma svar som med människor. Det ser bra ut!

Jag tycker att det verkar som att djuren sövs eller i alla fall får mycket lugnande, så de lider nog inte av att bli tatuerade. På frågan är vad det är bra för så är det väl samma svar som med människor. Det ser bra ut!

Sist jag tattade en hund i örat var i samband med HD röntgen, o då används en tång, undras hur lång tid det tar för att tatuera dessa mönster som vi sett bilder på i tråden?
:mad:

Inte?...

dog-tattoo-1.JPG

shaved-and-tattoo-dog.jpg

http://terriermandotcom.blogspot.com/2009/11/tattood-pets-not-tattoos-of-pets.html

Men jösses! Inte nog med att man vill skära av öron och svansar på vissa raser - nu kommer detta också. Folk har ingen skam i kroppen. :eek:

kl

Mycket beror nog på okunskap och utbildning/"körkort" tycker jag därför vore bra. Sen kommer man ju tyvärr inte tillrätta med allt, mycket dumt görs nog trots bättre vetande också...

Glöm inte alla dom som kan allt! Som minsann har haft hund i X antal år och inte behöver några kurser eller någon som ska tala om för dem hur de ska göra!

Alla dess som behandlar hunden/djuren illa men som är fast beslutna om att de gör helt rätt!:crazy:

Man måste vilja lära sig för att ha utbud av en kurs!

Ja.. Dom nötterna är väl dom svåraste att knäcka, sen det faktum att alla ser på hunduppfostran så himla olika..

Detta låter kanske chockerande men jag blir inte alls förvånad.
Det finns så många så kallade "djur ägare" som förmänskligar sina djur.
Man skulle nästan kunna tro att djuren är deras människo barn.

När man gör något sådant emot ett djur så tycker jag personligen att man är ute på farlig is. Djuren är djur och alla har sina egna behov. Te x hunden måste få gnaga på ben, jaga sin byte osv... Katten måste få klösa på sin bräda eller klättra i träd osv, det hör till deras natur.

Sedan att vi människor inte vill ha ett träd i vardagsrummet eller släppa lös en hare så hunden får jaga utan att vi kommit på saker som gör en liknelse och mättar deras beteende som tex Klösbräda, katt träd, tuggben, pipleksaker osv. Men det anser inte jag som att vi förmänskligar djuren utan att vi kompromissar med dom. Dom mättar sina beteenden och vi får ha det stilrent i våra hem :)

Men att lära hunden gå på låda, vist, det kanske funkar, men är det värt besväret? Är personen för lat för att gå ut med hunden? Man får ju hoppas att hunden inte blir stor som vuxen, då behöver han en STOR låda...

Att ge hunden människo kost, är inte acceptabelt enligt mig. Vi människor äter inte samma mat som hunden... Och om man ska göra sin eget hundfoder så bör man ha koll på allt vad en hund behöver.

Att tatuera hunden. VARFÖR DÅ? Vist man bränmärker kor osv. Men det är för att ha någon som helst chans att skilja på dom. Och så många hundar har väl inte han? Så på den punkten anser jag att han förmänskligar sin hund. Bara för han tycker att det kanske är coolt att ha en hund med tatoo så tror jag att hunden inte tycker det är speciellt coolt...

Jag hoppas han skärper till sig lite och ser till sin hund som den hund den är med de behov den har. Hunden är ingen människa hur gärna han än önskar det.

Jag håller med dig.
Han hade en amstaff, så hunden lär väl inte direkt bli minimal :/

Dom flesta som påstår att hundar förmänskligas har sett för mycket på CM.
Fö är det lag i Sverige på att hundar skall vara märkta, antingen med en tatuering i örat eller ett microchip under huden.
I Sverige brännmärks inte kor, de får en ful plastbricka i örat med ID nummer.

Det går utmärkt att göra egen hundmat till hunden, mestadels bestående av männskomat, om man vet vad man sysslar med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka