Jag blir faktiskt illa berörd..

angiepangie

Trådstartare
Jag kan för mitt liv inte förstå varför vissa människor skaffar djur..
En kompis visade mig på ett annat forum en kille som startat en tråd igår om att han ville lära hunden gå på låda så att han slapp gå ut med den, det behövdes ju inte då och visst kunde ju hunden kanske få springa lite på tomten..

Samma kille skapade idag en ny tråd där han skrev att hunden var hängig för att han ger den "varierande kost" i form av ris och någon köttbit då och då, då hunden blev dålig i magen av annat..
Han fick frågan om han testat hundfoder, men det hade han inte förutom att han gett hunden frolic en vecka någon gång.

Jag är fullt medveten om att det finns hundar som har det värre osv, men jag tycker det är tragiskt.. Detta är ju som sagt bara ett exempel på miljoner saker en hund kan bli utsatt för och jag mår rent av dåligt när jag tänker på det :(

Vad är era tankar kring detta och liknande situationer?

Sv: Jag blir faktiskt illa berörd..

Gäller ju alla djur oavsett och tyvärr finns det ju inget effektivt sätt att hindra olämpliga människor från att skaffa djur. Det borde finnas någon form av system där man ska genomgå utbildning och få ett "djurkort" innan man tillåts ha hand om djur. Men precis som det finns folk i trafiken som inte borde få köra ö.h.t även om de har körkort och trots reglerna som finns kring fordon, kommer det alltid finnas folk som inte borde ha djur oavsett vilka regler man hittar på.

Det är ju just det.. Känns så sorgset att det inte finns något man kan göra för att förhindra.
Självklart kan man ju ingripa i olika fall osv, men för att förhindra problemen överlag.

Det borde finnas någon form av system där man ska genomgå utbildning och få ett "djurkort" innan man tillåts ha hand om djur.

Det är ju ingen garanti för att man tar hand om sina djur...och vem ska utföra denna utbildning hade du tänkt?

Ingen garanti nej, men det utbildar de som uppenbarligen är väldigt okunniga men ändå ska ge sig fan på att skaffa djur som de sen inte har en aning om hur man sköter. Jag skulle lätt kunna tänka mig att starta upp en "djurkörskola"! :angel:

Det är ju ingen garanti för att man tar hand om sina djur...och vem ska utföra denna utbildning hade du tänkt?

Fast det är väl ett konstigt argument? Då får man väl rösta på personer inom de olika partierna som tycker liknande och så får man lagstifta om att en sådan utbildning ska skapas precis som vi har körskolor och hundregister hos sjv och har haft hundskatt?

kl

Hoppas verkligen det är ett troll, han hade visst startat en tråd för ett tag sen om att tatuera hunden :S
Så alltså det måste väl nästan vara ett troll, så jäkla dum kan väl ingen vara..?

Men även om han trollar så finns det ju människor där ute som gör liknande o värre saker mot sina djur..

Gabbi: +1, klart det måste gå o lösas, hundregister osv lär ju inte bara ha funnits där från början.
Och även om det inte hindrar alla dåliga djurägare från att skaffa djur så lär det ju hindra en del av de och det räcker för mig för att jag ska tycka att det är något som borde finnas!

Om man fortsätter att läsa det jag skrev står följande:

Men precis som det finns folk i trafiken som inte borde få köra ö.h.t även om de har körkort och trots reglerna som finns kring fordon, kommer det alltid finnas folk som inte borde ha djur oavsett vilka regler man hittar på.

Med andra ord har jag aldrig påstått att utbildningen skulle lämna någon form av garanti, precis som att det inte finns någon garanti för att du kommer framföra ett fordon på ett bra sätt även om du tagit körkort.

Däremot finns det många som helt enkelt inte VET hur man tar hand om ett djur, men som skulle kunna bli utmärkta ägare bara de får utbildning. Alla behandlar inte djur inkorrekt pga ren grymhet och elakhet, vissa vet helt enkelt inte bättre och vet inte att det de gör är fel.

Hoppas verkligen det är ett troll, han hade visst startat en tråd för ett tag sen om att tatuera hunden :S
Så alltså det måste väl nästan vara ett troll, så jäkla dum kan väl ingen vara..?
Det var en ganska så stor trend för några år sedan att tatuera sina husdjur.

Följer man den länken kan man se hela förloppet på hur katten blev tatuerad.
cat-tatoo-01.jpg

Fler bilder kan ses här:
http://terriermandotcom.blogspot.com/2009/11/tattood-pets-not-tattoos-of-pets.html

Det finns puckon i alla läger. Tyvärr. Det finns inte så mycket man kan göra åt det hela, men som uppfödare måste man vara väldigt petig vem man säljer djur till och ta ansvar för att djuren får det bra, inte bara hoppas på det bästa.

Någon djurkurs tror jag inte hade hjälpt ett dugg. Jag känner tyvärr till flera personer som har djur som inte får korrekt foderintag, inte tillräckligt med motion eller ens någon typ av aktivering, etc. Men det finns inte så mycket man kan göra.

Jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är okunskap, eller bara ren lathet. Så okunnig kan väl ingen vara att dom inte vet att hundar ska rastas och äta hundmat? Hemskt är det i vilket fall. Undra hur stor koll uppfödaren till den stackars hunden gjorde innan den sålde hunden till honom...

Så okunnig kan väl ingen vara att dom inte vet att hundar ska rastas och äta hundmat?
Jag vet personer som låter sina hundar äta rester och annan man ur hemmet, alltså ingen hundmat. De köper inte ens hundmat utan ger hunden av den maten de har hemma. En av dessa tävlar rätt så höga klasser i agility och är väldigt hundkunnig.

Jag hade själv inte gjort så för jag vill att mina hundar ska äta hundmat, men jag måste erkänna att mina hundar får en del från köket också så det är inte bara hundmat som går igenom deras system.

Ett litet tillägg är att jag vet många hundar som sitter i hundgård hela dagarna och som varken rastas eller motioneras någonstans utanför lilla trädgården de bor i. Det finns gott om sådana hundägare i Sverige....tyvärr.

kl

Mycket beror nog på okunskap och utbildning/"körkort" tycker jag därför vore bra. Sen kommer man ju tyvärr inte tillrätta med allt, mycket dumt görs nog trots bättre vetande också...

Jo jag insåg det precis efter jag skrev att det visst existerar såna människor, men ville väl inte riktigt tro på det antar jag..

Ramona: Ja det där med att sitta i hundgård och bara springa i trädgården är inget ovanligt fenomen alls..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka