Jag behöver tips!

K

katjabruus

Har nyss köpt mig en ungponny med föl , ponnyn skulle ha varit grundriden men efter lite krånglande med sadling och betsling och uppkommande på henne så upptäckte vi att hon inte förstod någonting , vi blev grundlurade helt enkelt. Hon är nu lite skygg för att bli sadlad , tränsad och jag har tänkt starta om med promenader med utrustning på och bara pyssla med henne rent allmänt för att bygga förtroende. någon som har några mer tips att ge , Hon är 4 år .

Sv: Jag behöver tips!

Utbildningsnivån framgår av kontraktet, vad säger säljaren?

Du behöver veta hur man rider in en häst, inget du kan få tillräcklig hjälp med på ett i-forum.

Jag tror inte att du blivit lurad. När man säger att hästen är grundriden brukar man mena att hästen kan i princip gå fram, stanna och svänga lite.
Är hästen enbart 4år och har dessutom föl vid sidan så förstår man kanske att hästen inte blivit riden så mycket? skulle jag gissa så skulle jag kunna tänka mig att hästen är riden ca 2-3månader, alltså grundriden.

Att rida in en häst krävs erfarenhet och kunnande. -inget man bara gör. Vill man ha en lydig och ridbar häst i framtiden så rekommenderar jag att ni antingen skickar hästen på inridning hos någon med mycket erfarenhet och som arbetar dagligen med unghästar, in/tillridning. Eller att ni regelbundet får hjälp utav en tränare (1-2 gånger i veckan)

hästen är riden ca 2-3månader, alltså grundriden.

OT, men var bara tvungen att slänga in en liten kommentar här.
Min häst är riden i 2 månader, vi har bara skrittat fram tills idag och jobbat med allting i skritten. Jag anser fortfarande att han är långt ifrån grundriden :o Han är travare från början dock, fast det tycker jag säger ännu mer. Han var van att bli hanterad och ha utrustning på sig + kunde röstkommandon m.m. från början.

Tycker dock att "grundriden" är en ett väldigt luddigt begrepp. Det finns ju inga speciella regler för vad en grundriden häst är. Vissa anser väl som du, att det är när den kan start, stopp, svänga. Andra anser att det är när den är hanterbar i alla gångarter både och ute och inne. Sen vet jag att det finns dom som anser att en grundriden häst går i form i alla gångarter, men inte kan några skolor eller andra rörelser. Sen finns det ju allt där emellan.

Har tyvärr inget vettigt svar till TS, synd bara att du inte provred innan du köpte :( Då hade du ju vetat vad du fått. Men så blir det ibland, men pga. det jag skrev ovan så tror jag inte att man kan kalla det att du blivit lurad, eftersom det är en tolkningsfråga. Lycka till med din häst i alla fall :D

Vi blev lurade , dom inkluderade galoppfattningar, inkörd till och med tolkad bakom när vi pratade med dom. Jag är inte någon orutinerad hästmänniska , har ridit in hästar tidigare så det är inget problem jag talar om här jag undrar bara om någon har lite tips att dela med sig av , tidigare har jag vart med helt från början nu har jag en 4 åring som jag inte har en aning om vad hon har varit med om tidigare, hon förstår knappt hur man svänger och lyssnar inte på röst kommandon. Förstår knappt hur man blir longerad heller. Jag frågade endast om tips och förklarade hur läget var. Ingen oro över att jag har tagit mig vatten över huvudet det är en fin och snäll ponny hon kommer bli grym. Som sagt tips var det enda jag undrade om någon hade.

Okej, då förstår jag.
Om du känner att hästen inte kan särskilt mycket så kan du väl lika gärna börja om ifrån början? det hade nog jag gjort.. göra om och göra rätt.. (:

Jag hoppas att det där vad delvis KL, för jag menade verkligen inte att du tagit dig vatten över huvudet :O Ville bara påpeka att man aldrig riktigt kan veta vad "grundriden" innebär.

Har de däremot sagt till dig att hon kan t.ex. galoppombyten och så inte är fallet, så har du faktiskt blivit lurad.

Jag är väldigt ledsen för din skull, men det är väl sånt man får ta ibland..

Börja om från noll men ha i bakhuvudet att hon kan reagera annorlunda än en helt grön häst, dvs hon kan ha rädslor som en "vanlig" unghäst kanske inte har för att den inte har någon erfarenhet alls.
Provred du inte innan köp?
Grundriden kan ju vara allt ifrån insutten och promenerad med ledare till att kunna gå i stadig form i alla gångarter, det beror på vem man frågar. Att hon skulle kunna galoppfattning kan ju vara en lögn men det kan också vara så att de har gjort på ett annat vis än du. Ring och prata med säljaren och räta ut frågetecknen.

Jo vi har börjat om från början hon är lite skygg när utrusning ska på men när den väl är på är det inga problem. Jag har hängt och suttit på henne. Och hon verkar lugna sig för varje dag som går.
Dom sa att hon kunde galoppskänkeln och sökte sig frammåt nedåt under ridning. Det stämmde ju inte riktigt.. och tolkad efter. Tyvärr är det sådant som händer ja, jag är ändå glad att jag köpte henne.
Vi provred inte eftersom hon hade fölat 2 veckor innan vi köpte henne bara och dom ställde av henne i vintras. Det verkade som pålitliga hästkunniga människor så vi tog chansen. Men men samällar man får ta antar jag

tyvärr svarar inte säljaren längre på varken mail eller telefon.

Hej!

Det kan ju också vara så att hästen var grundriden i "form" och "kunde" galoppskänkel innan den ställdes av, men inget av det var befäst. Sen stog hon, du köpte och nu gör du på anorlunda sätt. Många hästar har jobbigt med att flytta, om man dessutom är ung och inte gått på ett tag kan det nog bli alldeles för mycket för hästen.

Har du ridit in hästar tidigare bör det ju inte vara några problem- behandla fröken som en oinriden häst, lyssna på henne och ta det lugnt så kommer antingen "kunskapen" tillbaka, eller så lär du henne från början.

Att hon är osäker är inte så ovanligt med nytt ställe och nya människor. Det brukar gå över:-)

/Lavinia, vars nuvarande häst tar ca 6 månader på sej att bli sej själv när vi byter stall

Jo så kan det absolut vara , tvivlar lite dock men det är inte omöjligt hon trivs bättre och blir lugnare utanför ridbana.
Men men , unghästar är ju charmiga varje steg är som ett litet äventyr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka