Jag behöver tips om träning!

T

Timpa

Hej allihopa! Jag tränar en arabhingst född i april-03. Han ska visas i sommar (är visad varje säsong hittills men proffesionellt tränad). Han har fått regelbunden träning av olika slag. Jag är väldigt mån om att ta det försiktigt och inte överanstränga med skador i framtiden som följd. Vinterns träning har sett ut så här:

Observera att halka och mörker gjort utomhusträning omöjlig större delen av perioden!

"Lokalen" är en täckt rundcorall

Första månaden

Måndag, Onsdag, Lördag; Framskirttad vid hand ca 10 min. Övat svängar, halter, volter m.m. Sedan släppt för att "springa av sig". När den värsta energin kommit ut (5-10 min) så har vi övat vändningar, halter, tempoväxlingar och ibland lite trav över bommar. Allt genomfört i endast grimma. Total tid inne i corallen (inkl. 10 min skritt efter passet) 30-35 min.

Söndag; Promenad ca 60 min.

Andra månaden: Samma som ovan fast med träns, långsamt invand på bett med massor av godis! Inget träns vid promenad för att undvika ryck i munnen (det är en hingst!)

Tredje månaden: Tömmat med ledare i 5 minyters perioder. Annars samma som ovan. I slutet på månaden började vi lägga på sele (komplett heltäckande sele).

Nu: Han är helt van vid sele och vi har återigen börjat tömma lite korta stunder. Jag har dessutom börjat hänga och mata med godis. Allt sker stillastående i bara 2 minuter.

Planen: Han ska fortsätta inkörningsträningen, än sålänge tömmas han korta stunder men detta ska uttökas och flyttas utomhus i skogen så fort underlaget tillåter. Han ska sadelvänjas och långsamt vänjas vid ryttare. Premiären för uppsittningen är planerad att ske i maj-juni. Skritt i skogen juni-juli.

Mitt problem; hästen rullar fram och ska visas i augusti! Hur mycket kan jag anstränga honom? HUR ska jag anstränga honom utan att han tar skada? Vill inte traggla för mycket på böjt spår men kan inte ta honom som handhäst då han är hingst. Vill inte rida på honom tidigare än ovan beskrivet.

Har du något tips på övningar man kan göra i fyrkantig paddock? Ute i skogen? Hur mycket kan man klättra (vid hand)?

Hur i allsin dar får ni era unghästar klara till 3 års test?

Kram / Alex
 
Sv: Jag behöver tips om träning!

Vad innebär treårstest för araber? Som ponny visning vid han och löshopp eller som häst riden i tre gångarter o löshopp? När går treårstestet?

Ska han visas riden skulle jag def ridit honom nu, bättre att ta det dena vinern-våren ngra gånger när de är såpass "veka" lr vad man ska säga. Behövs bara ngra gånger, kanske ngn trav sedan kan hästen vila en månade kanske. Sdan ridas lite igen, då kanske galopp följt på vila.

Fast vi är nog rätt olika, men du har en arab och jag har connemaror. Det bruakr bara vara att sitta upp och rida iväg. Svänga, stanna osv lär de sig fort i skogen oxå, så fort de accepterar ryttaren (tar ngn gång) så är det ingen större risk att ridautan ledare. Jag personligen tycker det är bättre att ta dem korta stunder och göra ngt (inte skritta 5 min per gång i en månad) så man sanbbt kommer vidare för att sedan låta dem få helvila. De kommer alltid ihåg allt de lärde sig förra gången och lite till man inte trodde de fattade ngt av. Jag är för att inte ta unghästar hårt (dvs rida mkt) utan vill helst låta dem vila sig i from sas men då krävs det att man kommer framåt när man verkligen gör ngt.

Obs att jag inte menar att man ska stressa, har man en häst som behöver massa tid så får den såklart de! Men våra bruakr vara okomplicerade och då tycker jag det är bättre att ta de lite mer ngn vecka och sedan är de "färdiga" för den gången och får vila. Menar, hur svårt är det att galoppera en unghäst eg? Den har galopperat hela sitt liv, bara hitta bjudningen och låta den rulla på. Ngra galopper en sådan period seadn följat av vila. Nästa period kan man börja rida mer ordentligt, hitta stadigare takt o balans och koncentrera sig på ridbarheten eftersom hästen redan gjort "allt" med ryttare på ryggen och smält det under vilan. Den ser det inte längre konstigt att galoppera för en galoppfattning utan man kan börjar arbeta med den och den koncentrerar sig mer på vad ryttaren VILL än vad fanskapet på ryggen GÖR.
 
Sv: Jag behöver tips om träning!

Hej! Tack för ditt svar! Han ska bara ställas ut, alltså ingen ridning. Jag tänkte göra det "vanliga" 4 års testet nästa sommar är planen.

Kram
 
Sv: Jag behöver tips om träning!

Hej,hej! I somras var han i Belgien och tränades där efter golfbil! De körde sträckor rakt fram, upp och ner för backar i olika tempon. Allt i enbart grimma och grimskaft. Träningen varierades med longering. Tror att de använde gummisnodd, dock enbart med grimma, vet inte hur bra det är... Men, men, han är ordentligt kondistränad på rakt spår tidigare och borde ha en tålig fysik. Mitt problem är hur jag ska kunna kondisträna utan att traggla runda spår hela tiden... :confused:

Kramisar
 
Sv: Jag behöver tips om träning!

Ut å cykla ;) Skämt å sido, jag gör det med hästar jag känner men rekommenderar det väl eg inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
508
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 015
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 420
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp