Jag behöver lite pepp tror jag!

Tillit

Trådstartare
Alltså, till att börja med, det ser ut som att Emil ska bli storebror i april :love:

Så nu var det sagt...och nu till saken.
Jag är inte alls glad! Konstig sak att säga kanske, men det är så jag känner - just nu.

Vi vill ha det här barnet, det är planerat och önskat och ja, allt sånt.

Det som är jobbigt är att jag mår så fruktansvärt dåligt, mår illa och har ett humör som inte är av denna värld! Blir så arg och ledsen, och tålamod har jag inget alls kvar.
Jag känner mig så skör och liten, inte alls som en mamma som klarar allt, ni vet...
Jag tycker synd om min underbara lilla kille som ju behöver mig, och just nu så orkar jag inte riktigt.
Jag orkar inte vara en glad och påhittig mamma, och det känns piss rent ut sagt.

Dessutom får både jag och den blivande tvåbarnspappan höra från höger och vänster hur jobbigt det kommer att bli med två.
Senast igår sa svärmor att " ja det kommer ju inte kännas som ni får ett barn till, det kommer kännas som att ni får minsta två till!!"
Och det är så svårt, jag vet liksom inte alls vad jag ska göra med en sån kommentar?
När jag redan mår så dåligt också, och känner mig lite smådeppig är det så svårt att inte ta åt sig....

Suck, jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av den här tråden egentligen, mer än kanske lite stöd..? Lite pepp helt enkelt :)

/Tillit - i elfte veckan

Sv: Jag behöver lite pepp tror jag!

Dessa kommentarer... fattar inte hur folk tänker när dom är så jäkla negativa.
Det är bara synd om dessa, dom måste fälla sådana kommentarer för att dom själva ska må bättre av någon anledning?! Avundsjuka eller att dom inte riktigt klarade av två småttingar?

Detta handlar ju om dig, din son & din sambo. Ni har varandra & det betyder så mycket. Låt inte såna där livströtta människor förstöra för dig :)

Och inte minst GRATTIS :D

Senast ändrad:

Stor pepp-kram till dig! Du fixar det!
Titta på din fina son du har, och tänk att du snart har en till minst lika fin son eller dotter! Hur mkt roligt de senare kommer ha tillsammans, och att du kommer ha ännu en att ösa kärlek över!

Försök att inte lyssna på alla som tror att de vet bäst, usch de är såna energitagare...

Och du: grattis!! :love:

Hejja hejja!

Det där kommer du klara galant! Trisst av de runt omkring att komma med negativa kommentarer, det kanske vore bättre om de vet att du har det tufft och behöver lite extra stöd?

Stallägaren har två barn ganska nära varann i ålder och de har verkligen roligt med varandra, det verkar vara super för dem. (De är ungefär 1 ½ och 3 år nu)

Till alla:

Oj vilka gulliga kommentarer, tack :love: Sitter här och blir lite rörd nästan (känslig, javisst ;) )

Ni har så rätt, jag vet ju egentligen att man inte ska lyssna på sånna, men det är så svårt när man redan innan är lite nere.
Svärmor är en riktig krutkvinna som klarar allt, hon fick min sambo och hans bror tätt så man tycker ju att hon borde förstå..?
Minns att det var så när jag var gravid med Emil också, det man fick höra var i princip "passa på att njuta nu, sen blir det jobbigt" ni vet sånna kommentarer..

Jag vet ju att jag kommer älska denna lilla människa gränslöst, och att han eller hon kommer att vara världens finaste...men det är så jobbigt att inte känna sig lycklig, förstår ni vad jag menar?

Till saken hör också att jag känner mig grymt nervös inför förlossningen.
Det var inte kul att klämma ut Emil, och det tog lång tid innan jag ens ville ha ett barn till - just därför.

Prata med MVC visst finns det väl hjälp att få, någon att prata med, om man är rädd för en svår förlossning om man redan haft en sådan?

Jag tycker det är starkt av dig att gå ut med att du tycker att det är jobbigt och inte försöker låtsas vara en superstålmamma utåt när du faktiskt inte orkar vara det nu! Att låtsas att allt är bra gör det ju bara värre när fasaden rämnar eller vad man ska säga :)

Lycka till!!!!

Först och främst vill jag säga stort grattis!

Hemskt att folk alltid ska komma med tråkiga och onödiga kommentarer, det är ju bra att ha två, då har de alltid någon att leka med.

Vad sade din sambo när svärmor sade sådär?
Är ju han som borde gå in och säga ifrån där tycker jag. Speciellt när du redan mår dåligt.

Tror du och sambon klarar det alldeles utmärkt med en till liten :)

GRATTIS.

Och man känner sig inte så stor och stark men det är inte så hela graviditeten! Se till att pappa kan avlasta så mycket det bara går.

Sen jobbigare med två? Jag märker knappt av Tilde! Allt är ju som vanligt och hon har vackert fått följa med på allt. Skillnaden är väl att hon ammas ibland och det är fler kläd och blöjbyten ;)

Förlossningen tycker jag du ska prata med din BM om och gå igenom journalen och se vad ni kanske kan göra annorlunda den här gången.
Mina förlossningar var rätt så lika men ändå olika. Och andra gången behövde jag knappt ta i när jag krystade.

Vad jag har läst mig till (saknar personlig erfarenhet än) så är det för det första vanligt att man blir lite depp i början. :) Speciellt om man mår dåligt. Det brukar gå över och kännas bättre. Och sen är det väl normalt så att den första förlossningen är den som är tuffast, det blir vanligen enklare med nästa.

Och Grattis!! Nu vet inte jag hur gammal Emil är men jag tänka mig att något av det finaste med att få barn nr 2 är att berätta för barn nr 1 att det i mammas mage ligger ett efterlängtat syskon. Att göra det första barnet delaktigt i familjens förändring. :laugh:

Senast ändrad:

Några ord bara...

En del människor säger saker utan att tänka sig för eller mena något illa.
Om det är upprepande så kan det vara värt att tala om det för den personen, för ibland kan den vara helt omedveten om detta.

En del kommer med negativa kommentarer det första dom säger när man berättar något. Och kan vara lönt att berätta för den personen att man gärna får vara positiv inställt från början men sen kanske berätta konsekvenserna att de å det kan hända osv. Om det blir ett problem alltså!

Hängde du med vad jag menade av mitt babbel? :P

Först och främst, superstort grattis till bebben i magen !!

Du fixar detta, men ta upp dina känslor med BM för du kan behöva få prata av dig med någon som inte är lika klumpig som svärmor.

Gud jag som tyckte det var nyss jag vaktade telefonen, men så kikar jag på min egna vildhoppa och inser att tiden har gått fort. Hoppas jag fortfarande har det förtroendet ;-)

Sist men inte minst, STOR BAMSEKRAM TILL DIG !!!

Grattis :bump:

Jag har två ungar och det är jättemysigt! Det krävs jättemycket organisering för tillfället men det är vi rätt så bra på!

Ett stort grattis till den lilla/lille i magen!

Ville bara hålla med Jerseyko lite. Det behöver inte alls bli dubbelt så jobbigt med ett barn till. Visst finns det barn som är väldigt jobbiga, men överlag tror jag att det oftast blir lättare med den andra.

Här får lillan också bara följa med på allt och hon är så himla nöjd och glad för det. Storebror är otroligt förstående och mån om lillasyster. Ne, jag tycker allt var 1000 ggr lättare med andra barnet.

Prata med MVC visst finns det väl hjälp att få, någon att prata med, om man är rädd för en svår förlossning om man redan haft en sådan?

Jag tycker det är starkt av dig att gå ut med att du tycker att det är jobbigt och inte försöker låtsas vara en superstålmamma utåt när du faktiskt inte orkar vara det nu! Att låtsas att allt är bra gör det ju bara värre när fasaden rämnar eller vad man ska säga :)

Lycka till!!!!

Jag har pratat lite med min barnmorska, och hon sa lugnt att det kommer vi prata om och prata igenom hur man kan tänkas göra med bedövning och sånt.
Så det ska säkert bli bra, bara det att jag ändå inte kan låta bli att känna en smula panik när jag tänker på att jag ska föda än en gång.
Att det sen är helt underbart efteråt gör ju inte smärtan och rädslan mindre om ni förstår hur jag menar.

Och tack :love: Det betyder mycket att du säger så, för jag har gått och skämts och känt mig urusel nu under dessa veckor, och att sen få ett sånt stöd, av er alla förresten, är verkligen fint :)

Mirre:
Tack :) Det med svärmor blev sagt över telefon, så sambon var inte riktigt med i samtalet. Jag tror nog kanske inte att hon menade det så värst illa, eller det hoppas jag i alla fall inte.
Sambon tar det mer med en axelryckning, och det är ju helt rätt. Men det är nog lättare när man är man ;)

Jerseyko: Tack tack!
Vad skönt att höra att det blivit så bra för er :)
Jag har också en tanke om att andra barnet liksom "passas in" på ett helt annat sätt.
Med första så skapar man ju på sätt och vis en familj, med rutiner och så vidare. Så andra barnet kommer in i en redan "färdig familj" (låter lite skumt men jag hoppas ni förstår) och har egentligen inte så mycket till val annat än att åka med..? Tänker jag rätt?
Det här svaret blev visst lite till Chlo också, eftersom du var inne på samma spår :) Och tusen tack till dig med!

Vad jag har läst mig till (saknar personlig erfarenhet än) så är det för det första vanligt att man blir lite depp i början. :) Speciellt om man mår dåligt. Det brukar gå över och kännas bättre. Och sen är det väl normalt så att den första förlossningen är den som är tuffast, det blir vanligen enklare med nästa.

Och Grattis!! Nu vet inte jag hur gammal Emil är men jag tänka mig att något av det finaste med att få barn nr 2 är att berätta för barn nr 1 att det i mammas mage ligger ett efterlängtat syskon. Att göra det första barnet delaktigt i familjens förändring. :laugh:

Ja det är kanske så. Det är verkligen inte lätt att må illa konstant. Det här med morgonillamående har nämligen inte min kropp fattat, den mår dåligt hela dagen :(

Emil är 15 månader, så han har inte riktigt förstått vad som menas med att det bor en liten bebis i min mage. Men han klappar på magen och så, så det kommer nog. Tror också det blir kul när han sen förstår lite mer.
Och tack :)

Mirabell: Jo jag tror du har helt rätt. För ingen av dom som sagt något har nog menat att vara elaka egentligen, dom förstår nog bara inte att man faktiskt kan ta illa upp och bli lite ledsen.
Att jag mår såhär dåligt också är ju heller inget jag direkt har skrivet i pannan.

Ibland undrar jag om inte det hade varit lättare så.
"Jag är gravid, mår skit och tänder på alla cylindrar på två sekunder.
Säg positiva saker till mig eller håll tyst" på en tröja, vad sägs om det? ;)

Först och främst, superstort grattis till bebben i magen !!

Du fixar detta, men ta upp dina känslor med BM för du kan behöva få prata av dig med någon som inte är lika klumpig som svärmor.

Gud jag som tyckte det var nyss jag vaktade telefonen, men så kikar jag på min egna vildhoppa och inser att tiden har gått fort. Hoppas jag fortfarande har det förtroendet ;-)

Sist men inte minst, STOR BAMSEKRAM TILL DIG !!!

Tusen tusen tack :) Ja tiden går i ett hiskeligt tempo, din fina tjej har verkligen blivit en liten dam nu :love:
Och självklart har du fortfarande förtroendet, om sisådär ett drygt halvår så får du allt se till att vakta mobilen igen :)

Och jo, jag ska prata med min barnmorska. Hon är bra till sånt.

Vindvissla: Tack! Och är det organiseringen det hänger på så ska det nog gå vägen, om jag får säga det själv så tycker jag nog att jag blivit en hejare på att organisera sen jag fick barn ;)

Jag känner så väl igen mig i dina tankar.
Jag hade (i mina ögon) en hemsk första förlossning och tog riktigt illa vid mig när folk direkt efter förlossningen om vi hade börjat planera syskon :eek: Då fanns det inte i min värld att det ens skulle bli flera barn.

Men efter drygt 1 1/2 så tog min man upp saken och då kunde jag tänka tanken och syskon blev det. Men under hela graviditeten gick jag och förträngde kommande förlossning och kom tanken upp så fick jag ångest.
Nu fick jag en super enkel andra förlossning som var klar på 2 timmar och kände mig som vanligt redan nästa dag.

Lillasyster gör inget annat än (känns det som) sover, sover och äter. Med sele och sjal så flyter livet på nästan som vanligt. Men när vi ska iväg och vi packar bilen full med syskonvagn, skötväska, extra kläder och gud vet allt, ja då känns det som om vi har ett helt kompani med ungar :D

Slappna av och låt din kropp och själ få fundera i sina banor och ventilera hur du känner med barnens pappa. Min man fick gallra alla telefonsamtal på slutet så att jag skulle slippa allt tjat om förlossningen och han var ett otroligt stöd för mig och mina tankar.

Du kommer klara det här galant och på bästa sätt för er!

Nu fick jag en super enkel andra förlossning som var klar på 2 timmar och kände mig som vanligt redan nästa dag.

Precis! Oftast blir ju andra förlossningen betydligt lättare (men givetvis finns det undantag). Man brukar väl säga att den går på halva tiden, vilket stämde på mig i alla fall om jag räknar från första känningen. Dessutom om man fått eda och haft en utdragen förlossning kollar de väl normalt sett journalen från förra förlossningen och ökar på värkstimulerande droppet lite tidigare.

Hoppas du snart mår bättre Tillit och försök att inte ha för höga krav på dig själv.

Först och främst grattis !

Man är inte supermänniska hela tiden, man är människa och jag tror att alla inte minst barnen mår bra av att se att även föräldrar är vanliga människor, trötta, ledsna har ont, inget tålamod, arga men också att de mår bra..

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 694
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka