Jag behöver hjälp!!

C

Choklad

Det är så att på min gamla slitna dator hemma så funkar inte internet uppkopplingen längre, den lade bara av i söndagskväll, men för övrigt verkar datorn funka som ska, jag har iallafall inte märk något annat med den.
Jag har Telia Bredband om det spelar någon roll och ett Zyxel modem.

Är det modemet som har gått sönder eller vad kan det vara?
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Vad är det som inte funkar?
Misslyckas den med att få kontakt med din internetleverantör alltså problem med inloggningen?

Om inte modemet försöker koppla upp alls skulle jag först kolla alla kablar ordentligt. Om allt verkar bra med dem skulle jag prata med internetleverantören först och se om de har några tips.
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Alla kablar sitter som de ska, jag satt vid datorn när den bara lade av och jag var inte ens i närheten av att kunna rubba något.
Det kommer bara upp "Sidan kan inte hittas" och jag försökte enligt anvisningarna där ringa upp igen, men det kommer "får ingen kopplingston kontrollera kabalar/sladdar" men det är som sagt gjort.
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Choklad skrev:
Det är så att på min gamla slitna dator hemma så funkar inte internet uppkopplingen längre, den lade bara av i söndagskväll, men för övrigt verkar datorn funka som ska, jag har iallafall inte märk något annat med den.
Jag har Telia Bredband om det spelar någon roll och ett Zyxel modem.

Är det modemet som har gått sönder eller vad kan det vara?

1, Kontrollera hårdvaran
2, Vad får du för felmeddelande?
3, Uppdatera drivrutiner för modemet
4, Gå in på microsoft och tanka ned uppdateringar för din version av windows
5, Ring Telia support
6, Hör av dig om det inte löser sig.. :D
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

:o 1. hur kontrollerar man hårdvaran?? :o
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Choklad skrev:
:o 1. hur kontrollerar man hårdvaran?? :o

Med kontroll av hårdvaran så kollar du helt enkelt att allt som är "hårt" fungerar.. alla sladar är i och inte trasiga. Modem i sig verkar fungera och att alla kontroll lampor lyser som de ska. Om du tycker att att allt är bra med hårdvaran så kan du utesluta det och inrikta dig på själva inställningarna. Du löser det säkert :)
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

danne_016 skrev:
Med kontroll av hårdvaran så kollar du helt enkelt att allt som är "hårt" fungerar.. alla sladar är i och inte trasiga. Modem i sig verkar fungera och att alla kontroll lampor lyser som de ska. Om du tycker att att allt är bra med hårdvaran så kan du utesluta det och inrikta dig på själva inställningarna. Du löser det säkert :)

Nja JAG löste det inte.. men bredbandsupporten gjorde, det var bara två timmars kötid så jag lade telefonen åt sidan och hann både åka och handla, duscha och kolla på TV en bra stund innan en liten pärla löste problemet åt mig på ett par minuter :bump: .
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Tassetass skrev:
Shit, så det finns bredbandssupporter med längre kötid än vår :angel: :D

Först en kvart med "Vi tar emot ditt samtal så snart vi kan.." sen kom det du har nummer 8... (ja åtta i kän var ju inte så farligt :angel: )3 i kön, när jag efter en bra stund inte avancerade ett skit åkte jag och handlade och kom hem till nummer 57 i kön, då var det dax för en lång dusch ;).
Men två timmar var mycket billigare om än tråkigare än att åka och köpa ny dator som jag trodde jag skulle behöva efter pratat med modemsupporten först som sa att det nog inte var fel på modemet som jag trodde... så jag var inställd på att bli lurad av en försäljare i helgen.. okunnig = lättlurad..:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag behöver hjälp!!

Vad var lösningen då? Eller vad var felet kanske jag ska fråga? :D
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Ved som hänt visste det inte, jag fick "klicka på" Kör och så gav de mig ett komando, en ruta med Ip nummer med mer kom upp, där skulle jag rensa och sedan förnya och så funkade det igen.
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Det brukar räcka med att högerklicka på internetanslutningen (oftast Lokalt nätverk) och sen reparera. Har jag för mig att det kan bli så när dem servar servrarna...
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Choklad skrev:
Ved som hänt visste det inte, jag fick "klicka på" Kör och så gav de mig ett komando, en ruta med Ip nummer med mer kom upp, där skulle jag rensa och sedan förnya och så funkade det igen.

Oki! Då förstår jag. En dator brukar förnya sina IP nummer med jämna mellanrum beroende på vilken typ av server som de är anslutna till och, inträffar inte det så "dör" uppkopplingen
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Vad man lär sig mycket ähär då ;), synd att jag bara inte kommer att komma ihåg det och inte kommer komma in för att läsa tråden när det händer nästa gång ;)
 
Sv: Jag behöver hjälp!!

Choklad skrev:
Ved som hänt visste det inte, jag fick "klicka på" Kör och så gav de mig ett komando, en ruta med Ip nummer med mer kom upp, där skulle jag rensa och sedan förnya och så funkade det igen.
Tillägg: Mitt alt. är egentligen bara en annan väg till just det du fick göra. Det förnyar IP-adressen och lite annat...
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: Nytant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok jag vill bara ha det samlat nånstans, utan att behöva sitta och bläddra i facebookflödet. Idag är det köksregionen som ska få en...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: IngelaH
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Allt känns hopplöst…
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp