Jag behover hjalp med vad man kan laga for mat ...

hastflicka

Trådstartare
Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som mat och inte gor det varre.

Jag tal inga mjolkprodukter alls langre :( och tycker inte att alternativen (soya, mandel, etc) ar ett godtagbart alternativ da smaken ar sa annorlunda. Det verkar som om jag ocksa maste avsta fran potatis och sad ... at minstone tills det har lugnat ner sig igen.

Just nu lever jag pa agg och korv ... ingenting smakar och jag kan inte tanka pa nagot som ar snabbt och enkelt att laga till efter en lang dag som ar gott att ata. Hjalp!

Gillar du fiskgrytor?
Tycker man kan göra goda med lax, torsk, räkor, eller vad man nu vill ha.
Krossad tomat, ingefära, vitt vin. Eller med saffran :love:

Vet inte exakt vad man kan äta med chrons men.. O_o

Nån form av vegetarisk wok kanske kan funka? Eller wok med kyckling eller lax? Jag går däremot bet på vad du kan ha till i så fall om inte ris eller pasta funkar. Du kanske kan kolla in asiatiska recept och den typen av matlagning ? Du kanske inte tål starka kryddor eller har det inget med det att göra? Annars finns det ju en hel del spännande kryddor i det asiatiska köket som kan sätta lite smak även på wok och annat.

Det finns jättemånga goda recept som varken har mjölk, potatis eller spannmål. Hur många som helst i princip.

Har du några fler krav/smakpreferenser? Det blir så otroligt svårt att tipsa annars :).

Tillägg:
Bara för att dra till med åtminstone ett random tips: Kålpudding <3. Älskar både vanlig och vegetarisk. Lätt att göra men inte så snabbt, den ska ju vara i ugnen länge.

En riktigt snabb "slarvrätt" jag gjorde igår var ägg som stektes med rivna morötter, alltså nån sorts morots-scramble. Serverade med smaksatt creme fraiche. Gott och snabbätet men väldigt... random.

Senast ändrad:
Jag ha ringen aning om vilka begränsningarna är för crohns, men försöker svara utifrån vad man kan äta som inte innehåller säd, mjölk eller potatis.

I Italien äter man ofta mat utan potatis eller ris, inte ovanligt i annan medelhavskost heller. Visst, italienarna har ofta en pasta eller soppa till förrätt, men sedan är det någon sallad eller annan grönsak tillsammans med kött eller fisk. Inte alls samma kött+potatis tänk som vi har. Mjölk förekommer mycket sällan i maten (undantaget vit sås till pastan).

Potatis kan du byta ut mot andra rotsaker (om magen klara det). Spec så här års är de både goda och billiga. Te x morot, palsternacka, rödbetor, selleri, jordärtskockor. Eller en sallad till en bit kött eller fisk.

Kan du tåla majs? I så fall kan du pröva stekt polenta istället för potatis.

Haricoverts, vaxbönor, kikärtor och andra bönor - går det?

Svårt att komma med recept. Skulle rekommendera dig att söka efter italienska recept och även från andra delar av medelhavet.

Potatis var ovanligt, kokt potatis brukar man ju rekommendera till folk som har en aktiv crohns/ulcerös colit.

Grönsaker brukar man normalt hålla sig borta från, framförallt det som innehåller mycket fibrer eftersom det är svårsmält för våra magar.

Kokt lättsmält mat med lite kryddor brukar ju vara standard för att tarmen inte ska behöva arbeta så hårt när den är sjuk.

Kryddad mat ar helt okay, lustigt nog, men fiberrik kost ar helt ute just nu. Det ar nog det som gor det svarast, jag ater normalt mycket bonor, gronsaker, och rotfrukter ... dock inte potatis da den ofta inte fungerar sa bra.

Jag har inte ens tankt pa att gora en curry gryta med korv och morotter ... det borde fungera ... Rodbettor ar en favorit, men jag har inte matt sa bra efter de tva sista gangerna jag at det. Det kan ha varit en tillfallighet, men just nu har jag ingen lust att prova. Vad annat kan jag hitta pa?

Kryddad mat ar helt okay, lustigt nog, men fiberrik kost ar helt ute just nu. Det ar nog det som gor det svarast, jag ater normalt mycket bonor, gronsaker, och rotfrukter ... dock inte potatis da den ofta inte fungerar sa bra.

Jag har inte ens tankt pa att gora en curry gryta med korv och morotter ... det borde fungera ... Rodbettor ar en favorit, men jag har inte matt sa bra efter de tva sista gangerna jag at det. Det kan ha varit en tillfallighet, men just nu har jag ingen lust att prova. Vad annat kan jag hitta pa?

Laga asiatiskt! Koreanskt, thailändskt, vietnamesiskt, sydkinesiskt... Innehåller i regel varken spannmål, potatis eller mejeriprodukter.

Karamelliserad fläsk med klibbris och pomelosallad t ex är supergott, innehåller ris, fläsk, lök, pomelo och kryddor.

Ris gar inte heller just nu:( Det ar inte mycket som fungerar ... utom agg och kott/korv/fisk/kyckling ... Det blir dock inte gott ... och ar inte kul att laga nar jag inte kan fixa med gronsaker eller salader till. :meh:

är det någon skillnad om grönsakerna är mixade eller inte? Svägerskan med chrons kan tex inte äta hela jordgubbar, men smooothies går bra. Är det liknande för dig? I så fall går det ju att göra olika mos som mixas, olika smoothies, gröna och vanliga bär/frukt ev med aningen kokosolja i.

@hastflicka: Jag har inte så mycket att komma med eftersom jag kan äta det mesta bara man utesluter för mycket fibrer och paprika samt är sparsam med kål och baljväxter.

Ville bara säga att jag beklagar att du är sämre, som du förstår vet jag alltför väl hur det är :(

Ris gar inte heller just nu:( Det ar inte mycket som fungerar ... utom agg och kott/korv/fisk/kyckling ... Det blir dock inte gott ... och ar inte kul att laga nar jag inte kan fixa med gronsaker eller salader till. :meh:

Kan du alltså enbart äta ägg och kött? Inga grönsaker öht?

Tja, ceviche?

Kan du alltså enbart äta ägg och kött? Inga grönsaker öht?
<snip>

Det, och morotter, ar vad jag levt pa den sista veckan. Nu ar jag sa trott pa det att jag tog ett par ordentliga mackor ... med ost:angel: ... till lunch. Inte alls smart.

Hur ar det for er andra med Chrons, gor det nagon skillnad nar ni ror er mycket? Den har 'flair uppen' beror pa att jag jobbar och ror mig mer an vanligt.

Det skulle funka ... jag behover handla. :)

Någon typ av linssoppa kanske?
Jag gör på gul lök, morötter, röda linser, buljongtärningar och massor med kryddor.

I kvall kopte jag tamales pa narmaste Mexikanska restauranten (och tog med hem) Till min forvaning kanns magen battre an pa lange. Jag ar matt och nojd och pa vag i sang. Tydligen fungerar majs mjol bra, sa nu har jag mer hopp om vad jag kan laga igen.:)

lins soppa later dock valdigt gott ... sa det far det ocksa bli nagon dag. :D

Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som mat och inte gor det varre.

Jag tal inga mjolkprodukter alls langre :( och tycker inte att alternativen (soya, mandel, etc) ar ett godtagbart alternativ da smaken ar sa annorlunda. Det verkar som om jag ocksa maste avsta fran potatis och sad ... at minstone tills det har lugnat ner sig igen.

Just nu lever jag pa agg och korv ... ingenting smakar och jag kan inte tanka pa nagot som ar snabbt och enkelt att laga till efter en lang dag som ar gott att ata. Hjalp!

Www.tinasmagmat.se

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Hundhälsa Sa min lilla terrorist pa 7 manader ar verkligen allatare. Nar jag har henne kopplad fungerar "leave it" mycket bra, men nar hon ar los...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund vi har antligen borjat tavla igen. Har ar de flesta tavlingar innomhus (tack och lov da det ar for varmt ute just nu) och pagar hela...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka