Jag behöver eran råd, så snabbt som möjligt

N

Natali

Jag köpte 2 nya Fjordingar (måndagen som var) - bägge gick igenom vet. besiktningen och jag har nu fått hem dem. Idag så såg jag ett sår på min Fjordings pung, ser ut som ett snitt (påminner om ett kastrerings snitt). Han blev kastrerad för 2 år sedan, men jag undrar nu om detta aldrig har läkt ordentlig och om det har gått upp igen nu som han är på sommarbete. Jag ringde självklart till vet med en gång som jag såg det, jag fick antibiotika, penecilin och smärtstillande som jag ska ge honom fram till imorgon. Imorgon så ska jag se hur det har gått - blir det värre så ska vet sy, annars så låter vi det läka ihopa av sig själv. Det som jag mest undrar över är nu: Om detta är ett gammalt kastrerings sår som aldrig har läkt - ska jag ta tag i försäljaren eller vet. som godkände vet. besiktningen? Tycker ju att en vet. ska kunna se detta!! Om det är ett nytt sår så borde jag anmäla det - då snittet är rakt, dvs då har någon snittat upp min häst! :eek: Har någon av er varit med om något liknande? Vad ska jag göra? PS: Såret blöder inte, är ca 1-2 cm djupt, varar inte, det kommer "bara" ut en klar vätska. Jag är tacksam för all hjälp som jag kan få - borde ju kontakta ev försäljare eller vet. i Sverige som godkände detta... Men vem?

Sv: Jag behöver eran råd, så snabbt som möjligt

Det kan inte vara så att hästen har skurit sig på något i hagen/stallet/transporten till dig? Att det skulle vara ett 2 år gammalt kastrationsärr som inte läkt ännu, verkar lite väl långsökt då det borde ha kommit in skit i det under de två åren som inflammerat det, det borde verkligen inte kunna se färskt ut fortfarandet! du kan ju kolla med föreg. ägare om denne har sett detta sår. Vad säger din veterinär (om du varit i kontakt med honom/henne)?

Hämtade hem hästarna på måndagen, han hade inga sår då. Såret han har nu är allt för rakt och fint för att vara ett sår ifrån hagen etc. Vet har inte kollat på det, men jag skulle höra av mig imorgon - då skall dom se på det, jag mötte vet i centrum för att få div medeciner. Jag har en svag misstanke om att såret har läkt men inte lika bra som det ska, därför kan det ha gått upp nu som han har lekt och sprungit runt på sommarbetet. Ska prova att få tag på förra ägaren, men jag tror inte att dem vet något (ägde hästarna i bara 6 mån ca). Det var gammalt hår i såret, som vi har tvättat och tagit bort. Har kollat runt på betet också om det ev kan finnas något som han kan ha skurit upp sig på, men har inte hittat något. Så med andra ord så är jag egentligen ett stort ?, då jag inte vet hur detta kan ha uppstått.

Nu vet ju inte jag hur såret ser ut, eller hur det sitter. men på din beskrivning låter det som en hästägare drabbades av på sin valack. Veterinär tillkallades och hade följande förklaring, speciellt som detta snitt även hade fina raka sårytor. " Antingen har hästen krypit på rygg med alla fyra benen spretandes under en taggtråd, ;) eller så har någon lustig :devil: skurit hästen i skapet".

Ett såpass gammalt s¨år som går upp har inte jämna, rena snittytor så det kan du nog utesluta faktiskt..

Nu är det inte tillämpligt i ditt fall, men man ska tänka på att de mest udda saker kan ge sår som man inte förväntat sig. Min valack skar sönder karleden på skarsnö. Två exakt paralella skärsår, exakt lika långa, exakt lika djupa och rakbladsvassa snitt. Om jag inte varit SÄKER på att valacken aldrig skulle släppa en främmande nära sitt ben, och att vakthunden inte skulle släppa in en främmande människa på gården hade jag kunnat ta gift på att någon skurit honom. Men eftersom jag visste att det inte kunde vara så funderade jag febrilt vad det kunde vara och dammsög hagen. (Vet som sydde ihop det och skakade på huvudet och undrade om det skulle gå vägen, det var väldigt djupt och man såg senor och grejor, konstaterade bara att det måste varit något VASST, och att hans gissning direkt var en kniv i människohand, men sa jag att det var omöjligt så..).

När jag dammsög hagen så hittade jag dock tillslut svaret - skarsnö..

Huff huff, vill inte ens tänka på det. Nu kommer det ut en veterinär imorgon tidigt som ska se på såret efter att jag har behandlat min kille med antibiotika, smärtstillande och penecillin. Då återstår det att se vad som har hänt med han egentligen - men som sagt såret har en fin snitt yta så det ser ut som om någon har varit på han :cry: . Men får jag ett svar imorgon så återkommer jag till Buke och berättar vad som har hänt + anmäler det om det nu skulle vara en psykopat lös där ute.

Såret är uppe vid pungen, precis på samma ställe där man snittar för att kastrera en häst.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Vår kattherre på 13-14 år blev i förra vecka kleggig i ögat samt att han satt och knep med det. Vi åkte såklart till veterinären där det...
Svar
3
· Visningar
3 216
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama