Jag behöver en sladdrigare sadel!

Seabaz

Trådstartare
Jag har kommit underfund med att jag skulle behöva en lite nättare sadel som är supermjuk i stiglädrena (eller är det dom som kallas fendrar? :o )

När jag rider i engelsk sadel så rider jag mycket bättre än när jag sätter mig i min Dokota basic roper-ropingsadel (tumbleweed).
Jag kommer liksom inte åt honom ordentligt och än sålänge behöver min häst mycket stöd från både ben och hand för att hålla ihop sig....

Finns det några tips? Jag vill inte ha en typisk budgetsadel, priset bör dock inte överstiga 10 000kr..

Sv: Jag behöver en sladdrigare sadel!

Har du format fendrarna ordentligt så att de är böjda? Annars kan det vara lite kämpigt att sitta korrekt om man måste kämpa emot stela fendrar (stigläder).

Du blöter ner fendrarna ordentligt och vrider sen ut dem så att stigbygeln hamnar i rätt position för foten. Sätt ett kvastskaft mellan stigbyglarna och låt torka. Kan behöva upprepas några gånger.

Har du format fendrarna ordentligt så att de är böjda? Annars kan det vara lite kämpigt att sitta korrekt om man måste kämpa emot stela fendrar (stigläder).

Du blöter ner fendrarna ordentligt och vrider sen ut dem så att stigbygeln hamnar i rätt position för foten. Sätt ett kvastskaft mellan stigbyglarna och låt torka. Kan behöva upprepas några gånger.

Jag har aldrig riktigt förstått det med kvastskaftet. Hur menar du att kvastskaftet ska sitta i förhållande till stigbyglarna?

Dum fråga men....:crazy: :crazy:

Det kan ju bero på att du har en ropingsadel. Dom är ju lite "större" och rejälare. Vet inte riktigt hur man ska säga. I tex. en reiningsadel kan du röra dig lite mer.

Jo jag har böjt fendrarna ordentligt med massa vatten och kvastskaft mycket när jag fick den och sedan efter det nån-ett par gånger till.
Har vattnat och oljat den osv men som sagt, jag tror det kanske kan vara just att den är för regäl för mig...

Jag vill inte ha en sadel som är helt eller delvis syntet. Jag vet att det finns westernsadlar som är mjukare/mindre. Jag har en som jag tänker på som jag red i för måånga år sedan, har dock ingen bild på den ens men oj vilken härlig sadel! Och detta var ingen budgetsadel (läs: billigt skräp) heller men säkert inte "dyr"....

Tussinussen: Det är lite svårt att förklara men oj så "självklart" det blir när man ser det med kvastskaftet...

Om du är van att rida i dressyrsadel så kan jag bara hålla med dig om att det är jättestor skillnad. Jag rider ibland hos bekanta på deras westernhästar och trots att deras sadlar är flera år och mycket välanvända så kan jag ändå inte få till skänkeln. Fendrarna är liksom och stör mig hela tiden. Jag tror att om man rider ofta i westernsadlar så blir det en vana, men det är svårt att ställa om sig om man bara gör det ibland. En dressyrsadel är ju gjord för att man ska sitta lodrätt och underlätta hjälpgivningen. En westernsadel är ju i första hand ett arbetsredskap och ska underlätta lite annorlunda hjälper.

Jag varierar utrustningen mellan westernsadel, en allroundsadel och voltigegjord när jag rider. Har ridit mycket i min westernsadel men rider mycket i engelsksadel för att inte "förstöra" min balans som jag har en tendens att göra om jag bara rider i w-sadel en längre tid.

Men just den sadeln jag har nu känner jag att den är för mycket sadel. Det finns ju nättare sadlar... Fan att jag inte kommer ihåg vad det var för märke på den jag låna... Fast vänta, jag kanske har EN bild kom jag på!

Hade en gammal barrelrace sadel när jag red in honom också... Den saknar jag fast den blev för trång för hästen! Men någon som kan tänka sig vad det är för märke på denna?

01011.JPG

har inte den andra bilden på den sadeln jag verkligen letar efter här på datorn dock....

Köp en begagnad bomlös " sadel", eller varför inte en hösäck ( ungefär detsamma som bomlös!)

Jag har en Big Horn Arabian Light och jag vet att Big Horn gör fler halvsyntetsadlar även för andra typer än araber. Kolla Big Horns hemsida.

Sadeln är i läder i sätet men skirt och fendrar är i cordura. Mjuk och nätt sadel som även använts på några distansritter.

Sadeln finns på Hööks.

/Camilla

Liknande trådar

Western Vilken typ av sadel samt märke bör jag leta efter som söker en sadel med djupt säte samt riktigt bra close contact? Dvs sätter mig nära...
Svar
5
· Visningar
1 831
Senast: 4BarsRR
·
J
Träning Jag har en maxad D-ponny f-95.som är världens snällaste i alla lägen när det kommer till klippning, lastning och åka,dagliga skötseln ja...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Jazonis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka