Jag begriper ingenting...

Bison

Trådstartare
vad får jag egentligen da med min bil?
Jag har tidigare tyckt att det varit så enkelt att läsa av reg bevis och se vad man får dra och inte dra. Men nu med de nya reglerna ser helt plötsligt allt väldigt annorlunda ut.
På mitt regbevis står det att maximal släpvagnsvikt vid b kort är 1380
men så går jag in och tittar på trafikverket och där ser det ut såhär nu

Skattevikt, kg: 1380

Tjänstevikt, kg: 1387

Totalvikt, kg: 1824

Ursprunglig totaltvikt, kg: 1824

Max släpvagnsvikt, kg: 1520

Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 690

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1676

Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3094

Jag har ett vanligt b kort, inte utökad.

Sv: Jag begriper ingenting...

Har du kikat på den här länken?

(Lånar din tråd)
Jag blev visserligen inte ett dugg klokare av den sidan, eftersom den sidan påstår att jag med min bil ("Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg") får dra transporten (vars totalvikt är 1300 kg) om jag ser till att "inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt".
Bilens begränsningar är ju under vad transporten väger, får jag alltså dra transporten om jag inte lastar den fullt? Eller vad? Jag fattar ingenting av de här nya "enkla" reglerna :crazy:

Vad står det att du får dra med B-kort?

Läs på om vad orden totalvikt, tjänstevikt och bruttovikt innebär. Jag gissar att du inte riktigt har koll på det.

Nu ska vi se här. Du får koppla ett släp med totalvikt upp till 1676 kg men släpets bruttovikt får inte vara mer än 1520 kg.
Total bruttovikt för ekipaget är 3094 kg.

Så jag får koppla ett så tungt släp även fast jag bara har vanligt b kort?
Hur kommer det sig att jag helt plötsligt får koppla mycket mer?

I registreringsbeviset står det att släpets totalvikt med B-kort får vara max 1780 kg, och det gör mig ännu mer förvirrad.
Jag får nämligen inte dra något tyngre än 1565 (räknat på bilens tjänstevikt) för att inte överstiga den maximala sammanlagda bruttovikten. Alltså "får" jag dra ett släp med högre totalvikt än vad jag får dra för att hålla mig inom gränserna. Betyder det då att jag får dra ett släp vars totalvikt är över 1565 kg, förutsatt att jag inte lastar hela ekipaget för tungt?

Jag har koll på tjänstevikt, totalvikt och bruttovikt, men jag fattar ändå inte vad som menas när de olika vikterna verkar säga emot varandra.

Ja. Jag hoppas att jag i mitt mobilsurfande inte missat något :laugh:
Man har tagit bort regeln att släpets totalvikt inte får vara högre än bilens tjänstevikt. Nu gäller bara att totalvikterna tillsammans inte får överstiga 3500 kg. (Och så bilens eventuella andra begränsningar men det kan vi bortse från.)

Gör det enkelt för mig och lägg in uppgifterna för släp och bil. Om ingen annan svarat först så svarar jag imorgon.

Bilen:
Tjänstevikt: 1350 kg
Totalvikt: 1720 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 620 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1780
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2915

Släpet:
Tjänstevikt: 640 kg
Max lastvikt: 660 kg
Totalvikt: 1300 kg

Jag tror att jag har fattat nu, men för säkerhets skull vore det toppen om någon som inte går vilse bland alla siffror kan bekräfta om jag fattat rätt :)
Jag blir förvirrad på alla olika maxvikter överallt. Men är det såhär:
Jag får koppla på ett släp som har en totalvikt på max 1780 kg, men inte dra något som väger mer än 1200? Alltså t.ex. min transport med last på högst 560 kg = 1200 kg, alltså okej?
Och tittar man då på maximala sammanlagda bruttovikten (2915) så får jag ha en last på max 365 kg i bilen samtidigt som jag drar min transport, lastad med 560 kg?

(Som sagt, jag vet vad alla orden betyder men alla siffror gör mig superförvirrad)

Men varför ska man då ta den utökade behörigheten?

Med utökad behörighet får ekipaget väga 4.250 kg istället för 3.500kg som gäller med vanligt B-kort många av de stora bilarna har en för hög vikt för att det skall bli utrymme att dra ens en vanlig 1500kgs transport. Har bilen en total vikt på tex 2100 så får den bara dra 1400 med det gamla men ofta typ 2000 (beroende på max släpvagnsvikt) med utökad. Så det är främst för alla som drar med stora bilar som det är värt mkt med den utökade.
Men många bilar har vunnit mkt bara på att reglerna ang att det inte är tjänstevikten längre som avgör. På mindre bilar vinner man inget på att ha utökat för man kommer ofta inte upp i ens 3.500 beroende på att max släpvagnsvikt spärrar dem från att dra så tungt.

Bra förklarat! Men det verkar ju mindre smart för trafiksäkerheten :-)
Jag har en Opel astra kombi, 1,6 bensinmotor och har tidigare fått dra 1320kg på B-kort. Kopplar jag på hästsläp och lastar i min ponny så släpet får en totalvikt på ca 1000-1100kg suckar bilen trött i minsta lilla uppförsbacke, såklart för det är ju en riktigt klen motor och en lätt bil. Skulle jag lasta i mera måste jag växla ner för minsta lilla och att axa från stoppplikt skulle nog ta två evigheter.

Men nu med de nya reglerna står det 1640kg med B-behörighet på hemsidan, med det bakefter går väl inte bilen framåt överhuvudtaget och stanna i halka vill jag inte ens tänka på.

(ska bli ny bättre dragbil, med antagligen lägre vikt på B-behörighet, så snart jag lyckats komma fram till vad jag ska välja utifrån de pengar som finns att avvara)

delvis KL

Man kan göra det enkelt för sig genom att använda transportstyrelsens nya släpvagnskalkylator.

Bara knappa in regnummer på bil och släp så får man reda på om man får dra kombinationen eller inte.

Länk (Hoppas den fungerar, annars bara googla släpvagnskalkylator.)

Bra förklaring!
Kan ju tillägga att om man har en rejäl bil och en 2-tons trailer så passerar man 4,2 ton ganska lätt.

Japp mina föräldrars nya som de trodde de skulle få dra 2000 med om de tog utökad (de hade räknat på fel vikter) åker dit på det och får bara dra 1830 med utökat för annars passerar det gränsen.

En sak vi satt och diskuterade hur väger de egentligen vid en kontroll, väger de släpen för sig eller hela ekipaget tillsammans ? De puttar ju in en rolig lastvikt på nästan 500kg i bilen om det är en kombi vilket man ju sällan har när man dessutom har släpet där bak. Blir ju ganska markant skillnad om de väger hela ekipaget för då kan man ju logiskt nalla på den lastvikten också utan att det märks att det råkar befinna sig i släpet istället för i bilen. Men väger de var för sig är det ju lite svårt att göra så ;)
Har genom alla år med hästsläp inte en enda gång hamnat i en viktkontroll så har inte en susning om hur de egentligen väger.

De väger ekipagen för sig, de gånger vi har fått kontrollväga.

Sedan nyår har jag varit i poliskontroll minst en gång i månaden. Rutinkontroller, för jag kör så otroligt många ggr/dag på de stora kontrollplatserna. Inte för att det stör mig, det har inte varit några problem - men många kontroller blir det (jag har dock inte kört med släp så jag har kunnat nöja mig att se andra köra på vågen).

KL. Tänk bara på att oavsett om man får dra mer med b-behörighet så får man aldrig dra mer än vad bilen får dra... Det kan se lite konstigt ut när det står att bilen får dra 1300 och det sedan står att max släpvagnsvikt för b-behörighet är 1400. Då är det ändå 1300 som gäller för vad bilen får dra eftersom dragkroksanordning, motorstyrka och annat tekniskt som jag inte riktigt förstår - typ hur köregenskaperna förändras osv. inte är anpassade för tyngre lass än 1300.

"Puttar upp" min fråga igen (#9) för att se om nån kan bekräfta om jag fattat rätt :)

Min bil får max dra 1200. Släpets totalvikt är 1300. Får jag då dra det släpet förutsatt att bruttovikten är max 1200?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 830
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället...
2
Svar
25
· Visningar
5 251
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag tycker att det är så svårt att tyda vad bilen får dra. Så här ser det ut på regbeviset: Max släpvagnsvikt, kg: 1400 Max...
Svar
13
· Visningar
1 794
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix