Jag bara undrar..

Sv: Jag bara undrar..

Att rida en riktigt bra pass händer inte så ofta för oss vanliga dödliga, för det krävs två saker. Dels en riktig passkanon, samt att ryttaren verkligen vågar kräma på tempot. Av ryttaren krävs då en otroligt bra balans, samt modet att släppa hästen när den fullständigt exploderar.

När du har ridit på det sättet kan du återkomma, för det finns nämligen bara en kommentar om detta något som är gemensamt för alla som fått nöjet att rida pass på detta sätt. Jag kan lova dig, att den upplevelsen glömmer man inte i första taget.

Där kan jag verkligen hålla med dig, jag har haft kyckan att verkligen rida en riktigt bra pass..
och tack vare dom "turerna", kommer jag nog alltid ha en förkärlek till 5 gångare :love:

Är du off topic så är jag det:p

Hade silfur-reynir varit vid livet hade han fått möta en värdig motståndare. Har nämligen en likadan. Det är honom på min avatar:cool: när vi galopperade segrande i mål på galopprace...

Dock springer melnir mycket snabbare om han är ensam. Springer han jämsides med någon så blir han stressad och kortar steget. Det är eftersom han tar så långa steg han är så snabb... därför går det inte så bra på galopprace där man springer 2 och 2...

Sen ska man ju ha stopp på dom...

Ja nu vet jag de som har använt sig av sopcontainer som stoppkloss, kan det duga tro.;) Annars är väggar stora stenar och annat i storlek med hästen bra saker att stoppa med,:angel: Jag har inte de problemen längre men det fanns en tid när man visste att hästen skulle stanna men inte vart.:rofl:

Är du off topic så är jag det:p

Hade silfur-reynir varit vid livet hade han fått möta en värdig motståndare. Har nämligen en likadan. Det är honom på min avatar:cool: när vi galopperade segrande i mål på galopprace...

Dock springer melnir mycket snabbare om han är ensam. Springer han jämsides med någon så blir han stressad och kortar steget. Det är eftersom han tar så långa steg han är så snabb... därför går det inte så bra på galopprace där man springer 2 och 2...

Det roliga med lille Silfur-Reynir var att han var bara 132 och kort i kroppen samt djup i bålen och inte så väldigt långbent. Men han var så jäkla kvick i benen och tog hyfsat långa steg trots sin litenhet! Jag har och har haft stora och långbenta isisar som är snabba och med långt steg, men han slog dem alla pga av det mycket snabba och intensiva steget! Han formligen exploderade och benen var som trumpinnar eller kulsprutor! Och han blev bara eggad av motstånd och gav sig aldrig! Man fick stopp på honom efter någon km, om han låg först och vann... Bla red vi mot en snabb, långbent valack på 143 och han kom hästlängder efter min lille Silfur-Reynir. Han slog alla de andra hingstarna i hagen med lätthet och älskade att springa ikapp och visa sin överlägsenhet redan som unghäst. Tyvärr kan jag ju inte bevisa det eftersom han inte finns mer... Han son Silfur-Hrani däremot är en helt annan häst. Han tar det lugnt, äter sig fetast av alla och struntar i att springa ikapp, utom när Sjóli, vår enda valack, retas med honom. De hatar varandra och svartsjukan är helt enorm mellan dem! Då blir det fart på andra sidan stängslet på Silfur-Hrani också! Annars är hans största intresse mat och nr 2 tjejer... :crazy:

Jag älskar hans son också men det är inte den typ av häst jag själv tycker bäst om. Men eftersom jag har mycket snabba och framåt ston så behövs han som motvikt och han lämnar helt underbara avkommor i psyket. De lugnaste och finaste fölen vi fått med det temperament jag vill ha kommer från honom samt Thrymur. Så vem sade att silversvarta hingstar och deras avkommor skulle vara knäppa i huvudet? Statistik på min uppfödning visar tvärtom så jag undrar var de hittat den statistiken? Man kan ju inte döma alla i den silversvarta färgen efter en hingst och dess avkommor! Naturligtvis finns det lika stor andel "svåra hästar" av alla de färger, men färghästarna lägger ju alla märke till mer, både positiva och negativa saker, men jag får känslan att icke-färgintresserade gärna letar och framhäver de silverfärgade hingstarnas brister! Svensk avundsjuka för att de får fler ston delvis pga sin färg! Barnsligheter tycker jag! Grow up och acceptera att folk har rätt att välja det de vill och marknaden styr!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter