Jag bara undrar..

Sv: Jag bara undrar..

kl
Idag träffade jag på min ridtur en pappa som var i köptagen. Han skulle köpa en C-ponny till sitt barn. Vi diskuterar en stund om alltmöjligt och så säger jag att den är lika stor som min C-poony ( en grov isis). Nä säger han du har ju en HÄST:eek: . Nä den är ponnymått säger jag , men det är ju en islandshäst:eek: svarar han.

Personligen vill jag inte att min häst skall bli förknippad med en ponny av anledningen till att jag växt ifrån ponnytiden. Min islandshäst är en stor häst i ett litet format.

Islänningarna har aldrig delat in sina hästar i kategorier, som a, b, c och d-ponny för dom har inga hästar som vi räknar som stora hästar. Dom har islandshästen på island. Thats it liksom...

För att inte glömma en eller två extra gångarter som behöver underhåll för att hästen skall må så bra som möjligt, fem gångarter är svårare att hålla koll på än tre och därför är Islandshästen ännu mindre lämpad som barnhäst eller för nybörjare.

:bow: Håller helt med dig!

Senast ändrad av en moderator:

Varför heter det inte Islandsponny, utan häst?

För under 148 cm är väl de flesta?

//halvblodsnörden-Blandrastik

Fn är det nog så, men utvecklingen går framåt, mankhöjden har ökat avsevärt på bara 10 år. När jag var på Island första gången, bör väl ha varit sisådär en 15 år sedan eller mer. Då red jag en häst som ansågs vara störst på Island för den tidpunkten, han mätte då 153 i mankhöjd. Sen dess har jag ridit islänningar vars mankhöjd överskridit det måttet, och nu pratar vi inte om en eller två hästar.

Tittar man på annonser idag så märker man att hästarna blivit betydligt större, att hitta en häst över 140 cm är absolut ingen match. Min 3-åring håller nog en mankhöjd över 140 cm, då har han ändå ca 5-6 år till på sig att få växa över havet.

Islandshästen har ej heller någon maxad övre gräns, så undrar nu om SIF skulle behöva ha ett register för hästar över 148 cm och ponny register för den lägre.:angel:

Fn är det nog så, men utvecklingen går framåt, mankhöjden har ökat avsevärt på bara 10 år. När jag var på Island första gången, bör väl ha varit sisådär en 15 år sedan eller mer. Då red jag en häst som ansågs vara störst på Island för den tidpunkten, han mätte då 153 i mankhöjd. Sen dess har jag ridit islänningar vars mankhöjd överskridit det måttet, och nu pratar vi inte om en eller två hästar.

Tittar man på annonser idag så märker man att hästarna blivit betydligt större, att hitta en häst över 140 cm är absolut ingen match. Min 3-åring håller nog en mankhöjd över 140 cm, då har han ändå ca 5-6 år till på sig att få växa över havet.

Islandshästen har ej heller någon maxad övre gräns, så undrar nu om SIF skulle behöva ha ett register för hästar över 148 cm och ponny register för den lägre.:angel:

dessvärre...:cry: :cry: :cry:

Dom räknas som häst då de orkar bära en vuxen ryttare.

Jag som är 175 cm lång och väger 70 kg skulle inte kunna rida en ponny med samma mått som min islandshäst. :)

jamen det orkar ju en shettis med.så varför säger man inte shetlandshäst? :rofl:

För att inte glömma en eller två extra gångarterQUOTE]

vad är det för speciellt med 2 "extra" gångarter?
dom flesta travare i dagens samhälle är både rena passhästar och töltare.( Dom används ofta nuförtiden som gångarts hästar )
Och ALLA hästar föds med passgång. Och om man vill kan man träna upp den.
:D

dom flesta travare i dagens samhälle är både rena passhästar och töltare.( Dom används ofta nuförtiden som gångarts hästar )

Alla hästar föds numrea INTE med några extra gångarter, orsaken är att dessa gångarter är bortavlade hos de flesta raser. Det skulle enkelt gå att avla bort på en islandshäst också, vid fel typ av avel.
Att varmbloden föds med en lateral gångart innebär inte ren tölt, dock är det fullt möjligt att träna upp rätt takt om lateralen finns. Alla varmblod har inte heller en lateral, men många har det.

Hehe..
Ja, du har nog missat vitsen med travare. Dom föds för att springa fort i trav ;) Inte för att tölta eller gå i pass.. Det är ganska stor skillnad där.

En islandshäst är en islandshäst, basta.
Tipset från mig till dig är att läsa på lite om islandshästar och dess gångarter.

btw, jag har haft en travare med klockren tölt ;) Men det betyder inte att jag inbillade mig att det var samma sak med travare och islandshäst.

ALLA hästar föds inte med passgång. Däremot har man listat ut att alla raser haft det från början; för ett antal 100 år sen. Visst finns många travare med pass och töltanlag. Det är dock inte alla som går att träna till samma typ av gångartshästar som en islandshäst.

Jag håller med Boj, Silkisif, Irpasnirpa och Björk. Kan tala om att jag har fött upp både welsh, fullblod, dartmoor och russ också och inte ett enda av fölen har visat vare sig tölt eller pass och jag har inte sett föl av andra raser hos andra heller visa tölt mer än hos islandshäst och shetlandsponny och endast islandshästföl har visat pass. De andra har varit rena tregångare allesamman. Och jag har sett föl av flera andra raser, från arab och halvblod till ardenner och travare. Däremot har vi ägt en kallblodstravare som kunde tölta, men det gick inte så fort och gick inte att jämföra med en islandshäst tölt på långa vägar! :cool:

Är det bara jag som har sett att nyfödda föl passar? och dom passar dels för att dom inte har den rätta balansen och för att dom är försvaga.
Tölta vet jag att inte alla hästar inte kan, men jag har ridit flera olika hästar som kan passa.
Och ja jag har ridit islandshästar med 2 extra gångarter,men jag tycker inte passen var nå annolunda jämfört med andra hästar.
Och vad jag vet så är det inte heller alla islängingar som har 2 extra gångarter? en del har väl bara en extra? eller är jag helt ute och cyklar nu:D

Hej,

Det är skillnad på den långsamma passgång som många hästar går i och Flygande pass, det sistnämnda är den enda pass som är önskvärd hos islandshästen och det går (skall gå) extremt fort med mycket sväv. Flygande pass finns inte hos speciellt många raser.

Dock är det många islandshästar som istället för att tölta väljer att vagga fram i pass= "Grisepass", jag skall se om jag inte har två bilder att visa skillnaden med. Jag återkommer!

Såhär ser grisepass ut: Små rörelser och defenitivt inget sväv. Svävet skall heller inte komma som i trav, det blir bara grisepass med studs. :) Hästen vaggar ofta litegrann. Många halvblod vaggar fram i pass i skritten ibland har jag sett. Men det är som sagt inte att förväxla med flygande pass.
duggris.jpg

Såhär skall flygande pass se ut! Kanonsnabbt med stor aktion och en massa sväv.
radrik.jpg

Grisepass och passtaktig skritt/ långsam pass är oönskat. Endast flygande pass är någonting man visar upp på tävling och som räknas som en riktig gångart. Vad gäller tölten så är det få andra hästraser utöver Islandshästen kommer upp i någon vidare hastighet i ren tölt. Jag vill se den nordis eller varmblodstravare (i sverige) som kommer upp i galoppfart i tölten. Jag vet att Walter Feldmann i tyskland har "travare" med enormt flott tölt, men det är defenitivt inget som är vanligt i sverige. Ofta är det passtölt eller ren "grisepass" som många töltande varmblod i sverige håller på med enligt mina erfarenheter.

Och ja jag har ridit islandshästar med 2 extra gångarter,men jag tycker inte passen var nå annolunda jämfört med andra hästar.

Att rida en riktigt bra pass händer inte så ofta för oss vanliga dödliga, för det krävs två saker. Dels en riktig passkanon, samt att ryttaren verkligen vågar kräma på tempot. Av ryttaren krävs då en otroligt bra balans, samt modet att släppa hästen när den fullständigt exploderar.

När du har ridit på det sättet kan du återkomma, för det finns nämligen bara en kommentar om detta något som är gemensamt för alla som fått nöjet att rida pass på detta sätt. Jag kan lova dig, att den upplevelsen glömmer man inte i första taget.

Är det bara jag som har sett att nyfödda föl passar? och dom passar dels för att dom inte har den rätta balansen och för att dom är försvaga.
Tölta vet jag att inte alla hästar inte kan, men jag har ridit flera olika hästar som kan passa.
Och vad jag vet så är det inte heller alla islängingar som har 2 extra gångarter? en del har väl bara en extra? eller är jag helt ute och cyklar nu:D

Nu pratar du om grisepass.

Vaggande grisepass är inte detsamma som flygande pass som vi pratar om!

Det finns 4-gångare: Skritt, trav, galopp och tölt.
Och 5-gångare: Skritt, trav, galopp, tölt och flygande pass!

Och tölten skall vara rejäl den också!

Om du ridit "5-gångare" med en pass som inte är bättre än grisepass på vanliga hästar, så är det inte någon bra 5-gångare värd namnet!

okej :) jag har aldrig ridit flygande pass..och det kommer jag nog aldrig göra heller. och jag kan erkänna att det ser skithäftigt ut när proffsen gör det.:D

Kan hända att det inte var någon bra hästjag red på..( ridskolehäst!)
Och jag antar att dom är som dom flesta andra hästar som går på ridskola, lite less på ridskolelivet.
jag Förstår att det är HELT annolunda med privat.Det är det ju med andra raser också.

Tack för att ni rättar mig när jag har fel kul att lära sig något nytt. =)
Man ska inte uttala sig i något man inte vet..sorry
:smirk:

okej jag har aldrig ridit flygande pass..och det kommer jag nog aldrig göra heller. och jag kan erkänna att det ser skithäftigt ut när proffsen gör det.

Och jag kan berätta att det är betydligt häftigare än vad det ser ut, den adrenalinkicken jag fick första gången jag red en sån kanonpass på min häst är svår att beskriva. Hon är en väldigt stark och mycket snabb pass, hon har en vilja som ligger otroligt högt vilket krävs för en bra passhäst.

Men känslan att sitta på toppen av en vulkan, man vet att den kommer att explodera när man väl bestämmer sig för det.
Första gången jag fick till en sådan pass kan likans vid en whiplashskada, (sorry Anett) jag trodde faktiskt att jag skulle åka ur sadeln baklänges. Här är en av orsakerna till att ryttaren behöver en mycket god balans, samtidigt går ju själva läggningen till pass ut på att störa hästen tillfälligt för att sen återupprätta balansen igen.

Att sen uppleva det tempo hästen kommer upp i, man ser slutet av banan och undra hur i göta petter ska det gå till att stoppa den här lavinen. Men pass bygger på förtroende mellan häst och ryttare, att våga släppa iväg hästen i detta otroliga tempo samtidigt som man litar på att hästen stannar när man som ryttare säger till.

När man lyckas med det går man runt på rosa moln i flera veckor efteråt, det är ej heller så att alla läggningar lyckas för en amatör. Proffsen däremot har säkert en bättre statestik, och upplever kanske inte samma sak längre vad gäller förtjusningen.

Och jag kan berätta att det är betydligt häftigare än vad det ser ut, den adrenalinkicken jag fick första gången jag red en sån kanonpass på min häst är svår att beskriva. Hon är en väldigt stark och mycket snabb pass, hon har en vilja som ligger otroligt högt vilket krävs för en bra passhäst.

Men känslan att sitta på toppen av en vulkan, man vet att den kommer att explodera när man väl bestämmer sig för det.
Första gången jag fick till en sådan pass kan likans vid en whiplashskada, (sorry Anett) jag trodde faktiskt att jag skulle åka ur sadeln baklänges. Här är en av orsakerna till att ryttaren behöver en mycket god balans, samtidigt går ju själva läggningen till pass ut på att störa hästen tillfälligt för att sen återupprätta balansen igen.

Att sen uppleva det tempo hästen kommer upp i, man ser slutet av banan och undra hur i göta petter ska det gå till att stoppa den här lavinen. Men pass bygger på förtroende mellan häst och ryttare, att våga släppa iväg hästen i detta otroliga tempo samtidigt som man litar på att hästen stannar när man som ryttare säger till.

När man lyckas med det går man runt på rosa moln i flera veckor efteråt, det är ej heller så att alla läggningar lyckas för en amatör. Proffsen däremot har säkert en bättre statestik, och upplever kanske inte samma sak längre vad gäller förtjusningen.

Mja, du vet som tur är för dig inte hur en whiplashskada känns! Den knycken är hårdare, kraftigare och mycket snabbare... Även om man är förberedd så klarar man inte hålla emot och parera, tyvärr!

Jag som ridit galoppörer innan blev inte lika impad av accelerationen och farten i passen. Sitt på ett fullblod som kastar sig ur startboxen och jag lovar att den powern är än mäktigare! Det gäller att vara med för annars kastas man bakåt som du säger. För den delen verkar en del tro att passen är islandshästens snabbaste gångart, men så är inte fallet! Även bland islandshästar är galoppen den snabbaste gångarten, men benen pinnar snabbare i passen som inte har lika stort sväv som galoppen och den känns speciell just för att hästen sänker sig och benen går som trumpinnar! Jag lovar att min lille Silfur-Reynir hade en galopp som inte någon annan islandshäst jag träffat hängde på! Tom Magnus Lindquist, vår store passmästare, var impad av den farten! Han var som en arab ungefär att rida! Och jag älskade hans galopp minst lika mycket som hans tölt! Han var helt enkelt perfekt för mig och mina intressen, allsidig, snabb och helt underbar, och det går inte en dag utan att jag saknar honom, trots att det i januari är 6 år sedan han dog... En annan hästs gångarter jag saknar är den "flygande trav" min egen uppfödning Támyrja presterade. Hon gjorde som en passhäst, sänkte sig och blev låg och lång och sedan flög vi fram i trav. Men hon finns inte heller längre. Hon fick bukhinneinflammation efte förlossningsskador och vi fick avliva henne när fölet var bara 5 veckor. Men det är ju så, att vissa minnen sitter verkligen kvar i själen och precis som du älskar jag fart och acceleration och de snabba hästarna med mycket vilja men ändå samarbetsvilja, glömmer man inte i första taget. Och islandshästen kan verkligen ge sådana minnen av olika slag! Som ett fullblod i litet format! Men oj vad vi hamnat off topic från ämnet nu...!:crazy:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter