Blandrastik
Trådstartare
Varför heter det inte Islandsponny, utan häst?
För under 148 cm är väl de flesta?
//halvblodsnörden-Blandrastik
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*delvis knapplån*
Däremot får jag kalla henne ponny! Jag brukar sjunga den där visan:
Vad du är söt
min egen lilla ponny
Vad du är fin
min egen lilla häst.
Jag tycker faktiskt att det är märkligt att ordet ponny verkar tolkas som något nästan nedvärderande! Själva ordet ponny betyder väl egentligen bara "liten häst"? Men i vissa kretsar verkar det vara något fult, riktigt förnedrande om man skulle förknippas med något sådant! En vuxen människa kan väl inte rida PONNY, hemska tanke!
Det är ju tyvärr många som använder ponny på ett nedlåtande sätt och jag skall erkänna att jag avskyr när någon kallar mina islandshästar för ponnyer! Ponny är för mig en barnhäst och det är få islandshästar som jag klassar som barnhäst. En sådan skall vara mycket pålitlig och tålig och barnen skall kunna lita på den och känna sig trygg på den.
Varför heter det inte Islandsponny, utan häst?
Jag tycker det känns som att det är vanligast att just islandshästryttare har associationen ponny = barnhäst (och absolut inget man vill förknippas med). Jag associerar ponny = låg mankhöjd, utan att lägga några andra värderingar i det.
Jag tror mer på den språkliga förklaringen som nämndes här, att pony är mer engelskt, och här längre norrut så har vi från början bara haft ordet häst, dvs våra nordiska raser har kallats häst oavsett storlek. Sedan har ordet ponny följt med de "sydligare" små raser som har kommit hit.
T.ex. connemara brukar man väl kalla ponny oavsett storlek?
Men visst, jag brukar undvika att kalla folks små hästar för ponny eftersom jag har förstått att det är känsligt... Men ibland när jag har gullat med en liten häst så har jag råkat säga typ "hej ponnyn" och om matte står nära då så får man passa sig