Jag bara undrar..

Blandrastik

Trådstartare
Varför heter det inte Islandsponny, utan häst?

För under 148 cm är väl de flesta?

//halvblodsnörden-Blandrastik

Sv: Jag bara undrar..

Sök så hittar du flera trådar om detta :)

Islandshästen räknas dock som häst, trots att de flesta har ponnymått. Det finns även andra raser som benämns enligt samma princip: fjordHÄST, nordsvensk häst (har flertalet i ponnymått, men har du hört talas om en nordsvensk ponny osv?!) ;)

Dom räknas som häst då de orkar bära en vuxen ryttare.

Jag som är 175 cm lång och väger 70 kg skulle inte kunna rida en ponny med samma mått som min islandshäst. :)

Det där med ponny och häst är ju egentligen ett "påhitt" för att skilja på "ridhäst för barn" och "ridhäst för vuxna". I "häst och ponny-världen", så får man ju bara tävla ponny om man är under 18, och hela mankhöjdsgrejen är ju rätt viktig (vilket man ju kan förstå i tävlingssammanhang då det ju t.ex. skiljer rätt mycket på vad en B-ponny och en D-ponny kan hoppa). I "islandshästvärlden" är ju alla hästarna av ungefär samma storlek och modell (även om det ju finns extremer åt båda håll) och både barn och vuxna rider samma hästar. Då är det ju i tävlingssammanhang inte alls viktigt hur hög hästen är.

Sedan är det ju också så att på Island, så finns det bara en sorts häst, och det är helt självklart för islänningarna att det är en "häst" och inte en "ponny". Hästarna kom ju till Island innan man hittade på det där med ponny för barn och häst för vuxna. På den tiden var ju i stort sett alla hästar av den storlek som man idag kallar ponny.

Precis som Roheryn sa, så fanns det liksom inte några andra hästar i andra storlekar på Island när dne tidne begav sig att islänningarna började rida på våra älsklingar.

Sen finns det inte heller några restriktioner på hur stor en islandshäst får vara, den får vara 120 lika mycket som den får vara 156. Och båda sorterna finns.
Därför heter islandshästen HÄST och inte ponny.

*lånar knapp*

Jag tycker faktiskt att det är märkligt att ordet ponny verkar tolkas som något nästan nedvärderande! Själva ordet ponny betyder väl egentligen bara "liten häst"? Men i vissa kretsar verkar det vara något fult, riktigt förnedrande om man skulle förknippas med något sådant! En vuxen människa kan väl inte rida PONNY, hemska tanke!

Jag gillar små hästar och tycker att "ponny" är ett mysigt ord! Men man får ju nästan en utskällning om man råkar kalla någons lilla islandshäst/westernhäst/fjordhäst/etc för ponny... Jag tycker att det är konstigt, en ponny är ju inte mindre värd eller sämre än någon annan storlek på häst!

/Anna, med överväxt nordsvensk ponny :D

Dessutom är "pony" ett engelskt ord för liten häst och används på engelska raser. "Hest" används på alla nordiska småraser.

Det är ju tyvärr många som använder ponny på ett nedlåtande sätt och jag skall erkänna att jag avskyr när någon kallar mina islandshästar för ponnyer! Ponny är för mig en barnhäst och det är få islandshästar som jag klassar som barnhäst. En sådan skall vara mycket pålitlig och tålig och barnen skall kunna lita på den och känna sig trygg på den. Islandshästen har väldigt ofta både för mycket vilja och styrka för att ett barn skall kunna klara rida ut själv tex. Liksom många fjordingar, nordsvenskar och kallblodstravare. Sedan finns det varken någon övre eller undre gräns på mankhöjden och vid tävlingar så tävlar en islandshäst på 130 eller lägre på samma villkor som en islandshäst på 150 eller högre. Och det är ingen storleksskillnad mellan junior, young rider och senior klasserna heller. För den delen är ju alla hästar just hästar! Begriper inte varför man skall krångla till det med ponny och ponnyhästar i namnen! Och som sagt, det används tyvärr mycket ofta på ett nedlåtande sätt mot oss som rider islandshäst. Så var snälla och acceptera att detta är en häst precis som kallblodsraserna, oavsett mankhöjd! Den har dessutom ett kompaktare skelett och en kompaktare och starkare kroppsbyggnad. Det är inte mankhöjden och benlängden som avgör styrkan och viktbärigheten hos en häst! Men visst finns det starkare och grövre ponnyer också! Jag fick registrera en häst av övervägande nordsvenskt blod med okänd härstamning och rejält grov och kompakt i ASRP som korsningsponny då hon bara var 145. Inte många halvblod hade varit lika viktbärande som den hästen! Inte många islandshästar heller! Hon var verkligen bautagrovt byggd med kort och stark rygg och rejäl rumpa, breda rejäla bogar och mycket djup i bålen samt kraftiga ben och stora hovar. Såg ut som en mycket kraftigt byggd tinker ungefär fast helsvart i färgen med en märklig ringstjärn i form av en "rysk skära" i pannan!

Jag tycker det känns som att det är vanligast att just islandshästryttare har associationen ponny = barnhäst (och absolut inget man vill förknippas med). Jag associerar ponny = låg mankhöjd, utan att lägga några andra värderingar i det.

Jag tror mer på den språkliga förklaringen som nämndes här, att pony är mer engelskt, och här längre norrut så har vi från början bara haft ordet häst, dvs våra nordiska raser har kallats häst oavsett storlek. Sedan har ordet ponny följt med de "sydligare" små raser som har kommit hit.

T.ex. connemara brukar man väl kalla ponny oavsett storlek?

Men visst, jag brukar undvika att kalla folks små hästar för ponny eftersom jag har förstått att det är känsligt... Men ibland när jag har gullat med en liten häst så har jag råkat säga typ "hej ponnyn" och om matte står nära då så får man passa sig :rofl:

håller med dig! Jag har lite svårt att förstå den negativa laddningen i ordet ponny, jag klarar utan problem att folk kallar mina hästar ponny. Jag gick egentligen direkt från ponny (som jag för övrigt kunde rida även om jag fyllt 18) till islandshäst och tycker mkt bra om de flesta ponnyraser (möjligtvis med undantag av New Forest) däremot gillar jag inte riktigt alla "hästar" (dvs de där stoooora). Så för mig får man gärna kalla islandshästen ponny om man nu tycker det är kul.

Dessvärre lägger flera faktiskt en negativ värdering i ordet ponny, även om inte du gör det. Är man då islandsryttare så blir åtminstone jag till slut trött på att höra det hela ;) Kopplingen till att islandshästen "ska kunna ridas av alla" är dessutom i mina ögon en väldigt olycklig sådan och jag anser inte att rasen gynnas av att ses som en kramgo, lättskött liten sak.

Ponny måste också vara ett modernt påfund, för några hunda år sedan höll de flesta hästarna lägre mankhöjdsmått och reds av vuxna ...

Islandshäst utomlands är också fortfarande en häst om man ser till en språklig sida: icelandic horse, cheval islandais, cavallo islandesi, islandpferde, islandske paarden osv.

*delvis knapplån*

Jag tycker inte heller om när någon kallar min islandshäst för ponny. Inte så att jag blir jättesur, men jag brukar "rätta" dem och säga att det är en islandshäst. Det beror också på vem och HUR de säger det. Om det är någon helt okunnig på häst som säger "men gud, vilken söt ponny!" så tar jag det som en ren komplimang från ngn som helt enkelt inte "kan häst". Om det kommer från någon som jag tycker BORDE veta bättre som säger något om ponny så kan jag rätta dem.

Däremot får jag kalla henne ponny! Jag brukar sjunga den där visan:
Vad du är söt
min egen lilla ponny
Vad du är fin
min egen lilla häst. ;) :D

*delvis knapplån*

Däremot får jag kalla henne ponny! Jag brukar sjunga den där visan:
Vad du är söt
min egen lilla ponny
Vad du är fin
min egen lilla häst.

:bump: :bump: :bump: Jag med! Fast jag sjunger hellre Gamle svarten! Men då är det jag som gosar med min häst! Jag är lite svartsjuk och tycker inte om när någon annan gullar med min häst för personligt! :D Vill inte dela karl heller om man så säger! :o Och var inte så förtjust i om andra gullade för mycket med mina barn när de var små (nu är det två stora tonårspojkar så de har annat i tankarna att gosa med än mamma om man så säger :angel: ). Och inte får andra gulla hur som helst med mina hundar heller eller andra djur som är mina! ;) Man har ju en särskild relation till sina nära och kära och tillåter inte att vem som helst klampar in och tar för sig hur som helst! Och det erkänner jag att sådan är jag! Det är mina hästar och jag älskar dem väldigt högt som familjemedlemmar! :love: Men sedan är det vissa som är mina helt högst privata och andra känner jag inte lika starkt för. Jag föder ju upp hästar och alla kan ju inte vara på min våglängd även om det är jättefina hästar rent objektivt. Vissa är inte ämnade för mig utan någon annan och dem säljer jag när jag hittat rätt köpare eller är de ett bra avelssto som jag även om jag inte är superförälskad absolut vill behålla. Men jag måste tycka om alla mina hästar! Ibland får jag också sälja en hingst eller valack trots att jag älskar den oerhört pga att den inte platsar i aveln eller att jag inte hinner med fler ridhästar! Eller för att jag ser att någon annan passar hästen bättre och har mer att erbjuda den hästen än vad jag har! Som när jag sålde Sorti Thor till Olivia. Han har det bättre hos henne än hos mig som har så många. Jag hade inte hunnit med att träna honom också! :crazy:

Off topic men det är ju ytterst känslor tråden handlar om!

Senast ändrad av en moderator:

Tja, det ligger nog något negativt i det... jag blir jättesur när mågon kallar mina hästar för typ"ååååh!! vilka söta ponnyer du har":devil:

Mest är det nog för att f.d hovisen sa "men lilllla ponnyn" hela tiden, och till humöret och styrkan är hon allt utom ponny!! Han blev sparkad näst sista gången, sista gången pleggade vi henne och sen dess har inte han varit hemma hon oss:D :banana: Kan tilläggas att han, tillsammans med en annan hästvan, b.la. bremsade henne och i slutet tryckte upp henne mot en dörr!!:cry: Hon reagerade inte direkt positivt på något av det, bremsen bet hon nästan sönder och när de tryckte upp henne sparkade hon... Hon var verkligen LIVRÄDD!!

Nästa hovslagare band upp frammbenet och satte ett rep runt bakbenet, och såg till så hon kunde stötta sig. Han tog lite i repet och tolahopp i galopp, där for hon iväg på två ben:angel: :eek:

Så, det jag vill säga med detta är att de är så mycket mer än ponnyer!! Det enda de har gemensamt men ponnyer är oftast storleken... (OBS! Jag har inget emot ponnyer, jag älskar dem:) ... i alla fall de flesta...)

Jag tycker faktiskt att det är märkligt att ordet ponny verkar tolkas som något nästan nedvärderande! Själva ordet ponny betyder väl egentligen bara "liten häst"? Men i vissa kretsar verkar det vara något fult, riktigt förnedrande om man skulle förknippas med något sådant! En vuxen människa kan väl inte rida PONNY, hemska tanke!

Personligen vill jag inte att min häst skall bli förknippad med en ponny av anledningen till att jag växt ifrån ponnytiden. Min islandshäst är en stor häst i ett litet format.

Islänningarna har aldrig delat in sina hästar i kategorier, som a, b, c och d-ponny för dom har inga hästar som vi räknar som stora hästar. Dom har islandshästen på island. Thats it liksom...

Det är ju tyvärr många som använder ponny på ett nedlåtande sätt och jag skall erkänna att jag avskyr när någon kallar mina islandshästar för ponnyer! Ponny är för mig en barnhäst och det är få islandshästar som jag klassar som barnhäst. En sådan skall vara mycket pålitlig och tålig och barnen skall kunna lita på den och känna sig trygg på den.

För att inte glömma en eller två extra gångarter som behöver underhåll för att hästen skall må så bra som möjligt, fem gångarter är svårare att hålla koll på än tre och därför är Islandshästen ännu mindre lämpad som barnhäst eller för nybörjare.

Japps... Den är mycket kvick i huvudet med 1-2 extra gångarter... det blir en ettan, två tvåan, två trean och ett gasningsläge:D

Varför heter det inte Islandsponny, utan häst?

För under 148 cm är väl de flesta?

//halvblodsnörden-Blandrastik

Tänk dom stackarna som är över 148cm då, då kan ju inte dom räknas som isisar..
eller hur hade du tänkt där ?

:rofl:

bara något jag kom att tänka på då vi har en på 149 och en liten 3 åring som nog också blir över ponnygräns.

f.ö. så är det BARA jag som får kalla "mina" islandshästar för ponny :cool:

Jag tycker det känns som att det är vanligast att just islandshästryttare har associationen ponny = barnhäst (och absolut inget man vill förknippas med). Jag associerar ponny = låg mankhöjd, utan att lägga några andra värderingar i det.

Jag tror mer på den språkliga förklaringen som nämndes här, att pony är mer engelskt, och här längre norrut så har vi från början bara haft ordet häst, dvs våra nordiska raser har kallats häst oavsett storlek. Sedan har ordet ponny följt med de "sydligare" små raser som har kommit hit.

T.ex. connemara brukar man väl kalla ponny oavsett storlek?

Men visst, jag brukar undvika att kalla folks små hästar för ponny eftersom jag har förstått att det är känsligt... Men ibland när jag har gullat med en liten häst så har jag råkat säga typ "hej ponnyn" och om matte står nära då så får man passa sig :rofl:

På island är alla hästar just hästar. Det isländska ordet för ponny är "smáhestur" som ordagrant betyder liten häst.

Det har jag inte tänkt på..Men islandshästen räknas som häst.. Fast en dell säger islandsponny ...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter