Jag är så orolig!

flugskit

Trådstartare
Våran vovve har varit jättehängig dom senaste tre dagarna. Det började lite smått tidigare i veckan, fast ingenting man tänkte på så mycket. I fredags vart han hängig på riktigt. Han sov mest hela tiden och ibland verkade han nästan döv. Det var nästan så att han inte riktigt kunde avgöra vars ljudet kom ifrån när man ropade på honom.
Vi lät han vila och bestämde oss för att ringa veterinären om han inte var bättre under lördagen. På lördag morgon ringde jag hem till mamma som hade varit hundvakt över natten, hon sa att han fortfarande var hängig och sov mest. Vi la på och efter 5 min ringde hon upp igen och lät jätteorolig och sa att vi var tvungen att komma och hämta hunden, för han mådde verkligen inte bra. Vi åkte dit och då låg han bara, han orkade knappt lyfta på huvudet när vi kom. Mamma trodde han hade dött, men så var ju inte fallet. Ögonen hängde jättemycket, det är som att huden runt ögonen är förslappad (ungefär som dom där jätterynkiga hundarna som har för mycket hud-kommer inte ihåg namnet).
Vi ringde veterinären och sa att hunden inte mådde bra och berättade hur allt stod till. Han åt, gjorde sina behov men var jättehängig och hade stundvis dålig balans samt röda o hängiga ögon. Veterinären bad oss kolla tempen vilken var helt normal (38,4grader). Han sa även att han inte trodde det var någonting allvarligt, utan att hunden växte och var hängig därför.

I gårkväll blev han mycket piggare. Han sprang omkring och svansen började vifta igen. Ögonen hängde inte lika mycket heller. I dag på morgonen var han däremot hängig igen. Han hade även pinkat inna 2 ggr under natten, även fast han var ut vid 1, 5 och 8. Han har inte pinkat inne på flera månader. Hunden är 8 mån.

Vi kollade tempen igen och den var fortfarande helt normal. Han hade lite sämre aptit, men åt ändå. Killen ringde till en annan veterinär som sa samma sak. "Så länge han äter och gör sina behov så är det ingen fara". Han provade ringa till samma veterinär som han ringde i går, och han trodde fortfarande inte det var ngt allvarligt.

Grejen är bara den att jag blir så fruktansvärt orolig. Man tycker ju att veterinärerna ska veta, men det känns inte som att det "inte ska vara någon fara" när hunden är så pass hängig. Låg och klappade på honom i dag, då ser jag att han har något gult klegg runt pinkeriet.

Egentligen vet jag inte vad jag ville med tråden, kanske skriva av mig, kanske få något tips av någon vettig person som kanske har någon aning om detta är normalt? Jag går och kollar till honom då och då, för han ser ibland död ut när han bara sover fast han andas... fortfarande.
 
Sv: Jag är så orolig!

Kan han ätit något som han inte tål? Tänkte på det du skrev om förslappad hud runt ögonen mm, kanske en allergisk reaktion.
Jag vet inte annars, ring vet i morgon och be få komma in så slipper du vara orolig.
 
Sv: Jag är så orolig!

Jag har funderat på det, han kom åt en halv liten pepperoni i fredagskväll som han gladeligen åt upp. Fast han var ju hängig innan det, fast ögonen blev värre efteråt (lördag natt/morgon) om jag tänker efter.

Vi har ytterligare ett problem som egentligen inte är ett problem. Vi försäkrade hunden i tisdags, har inte kunnat göra det tidigare eftersom det har varit strul med papprena från uppfödaren och vi trodde inte vi kunde försäkra honom utan dom papperna. Fast det gick tydligen. I alla fall så är killen rädd att dom tror att det handlar om försäkringsbedrägeri när vi tecknade försäkringen så nyligt och hunden blir sjuk direkt efter?
 
Sv: Jag är så orolig!

Är kanske olika försäkringsbolag. Men jag hade för mig att mitt försäkringsbolag (folksam) hade en regel här, så jag kollade upp det.
Det står...

Inte heller gäller försäkringen om hunden blir sjuk inom 30 dagar från försäkringens begynnelsedag.

Detta gäller inte när du byter försäkringsbolag eller för valp yngre än 12 veckor om du kan vissa veterinärintyg utan anmärkning från köpetillfället (högst 4 veckor gammalt). För ytterligare upplysningar se försäkringsvillkoret eller ring oss.
 
Sv: Jag är så orolig!

Vi har ju honom försäkrad hos folksam, så där har jag ju svaret på frågan! Ja, då kan det ju bli dyrt det här om det visar sig vara något allvarligt...
 
Sv: Jag är så orolig!

Du kan ju ringa och prata med dom. Jag tycker egentligen det där är fel. För man betalar alltså en försäkring i 30 dagar som man inte kan använda. Om de alltid kräver veterinärbesiktning innan man fick försäkra (inte alltid de gör det), så borde det ju vara en liten säkerhet att djuret är friskt när det försäkras. Ville de ha vet..intyg av er innan ni fick försäkra?
Sen kan jag väl förstå försäkringsbolagen också, men vad gör man när det blir som för er. Det är ju inget kul.

Men det måste ju inte bli dyrt. Oftast kommer man kanske inte över vad självrisken är.
 
Sv: Jag är så orolig!

Precis, där har du en poäng. De krävde inget veterinärintyg från oss, gubben som ringde från Folksam var mest arg på uppfödaren som inte skickat oss stamtavlan eller registrerat valparna. Ska kontakta dom i morgon och höra vad dom säger.. på folksam alltså.

Nej, jag vet. Jag målar bara upp en bild av hur han har någon hemsk sjukdom som behöver en massa behandligar för att övervinnas.,. :/
 
Sv: Jag är så orolig!

Våran vovve har varit jättehängig dom senaste tre dagarna. Det började lite smått tidigare i veckan, fast ingenting man tänkte på så mycket. I fredags vart han hängig på riktigt. Han sov mest hela tiden och ibland verkade han nästan döv. Ögonen hängde jättemycket, det är som att huden runt ögonen är förslappad (ungefär som dom där jätterynkiga hundarna som har för mycket hud-kommer inte ihåg namnet).
Min cocker poje var likadan före jul. Då blev han tröttare och åt jättedåligt. Det satt i ca en och en halv vecka! Jag var också tok orolig! Han blev ju bara tunnare och tunnare! Tro mig. Han var inte fet innan.... Har du kollat hur slem hinnorna i munnen ser ut? Min cocker var jätte röd i tand köttet och kinderna. Jag misstänker att han var förkyld eller hade en infektion i kroppen av nått slag...
 
Sv: Jag är så orolig!

Folksam har omedelbar olycksfallsförsäkring men veterinärvården måste man vänta i 30 dagar innan den träder i kraft. Det är för att skydda sig själva, tänk om man sitter med ett sjukt djur, köper en försäkring SEN åker in till veterinären! Det är ju inte lönsamt :angel: Nu snackar vi ändå om försäkringsbolag =)
 
Sv: Jag är så orolig!

Jag tycker han ser helt normal ut i munnen, han är i alla fall inte superröd.
I natt spydde han en gång. Och kissade inne. Efter att jag gått och lagt mig har han spytt en till gång och alldeles precis spydde han ytterligare en gång. Killen ringde till veterinären och dom sa fortfarande att det inte var någon fara.

I morse kom han in i sovrummet. Ropade på honom för att han skulle komma till sängen, då kollar han åt ett helt annat håll. Precis som om han inte hör vars ljudet kommer ifrån :(
 
Sv: Jag är så orolig!

Du känner din hund bäst. Är han konstig så åk in oavsett vad veterinären säger.
 
Sv: Jag är så orolig!

Jag håller med! Jag skulle ha åkt in och tagit det säkra för det osäkra!
 
Sv: Jag är så orolig!

Jag hade åkt in. Fattar inte hur en vet kan säga så när hunden varit dålig i flera dagar.
 
Sv: Jag är så orolig!

Herrejösses.
Är huden så allmänpåverkade och har varit det ett par dar så skulle jag defentivt åka in.
Det brukar vara 30 dagars karens på vetrinärvård för sjukdom. Så dina chanser att få ersättning torde vara rätt små.
Men det är bara att bita i det sura äpplet.

Förhudskletet är nog ingen fara.
 
Sv: Jag är så orolig!

Nästan alla säger det samma..
Äter och dricker hunden och gör sina behov regelbundet så är det ingen fara med hunden.

Är han lös i magen? Alltså efter fefferonin (stavning???) kan han ju ha haft lite ont i magen och därför varit lite hängig..

Om han är 8 månader så växer han ju fortfarande och det kan vara växtvärk och så blir han lite trött för att det tar ju på krafterna att växa..

Men som sagt är han bra i magen (när han bajsar) och han äter och dricker som han ska så ska det inte vara någon fara..

Men är du jätte orolig så får du ju åka in med honom åtminstonde för din egen skull..

På Agria så börjar försäkringen redan dagen efter att man tecknat den.. Olycksfall osv. (vet inte om det var intressant eftersom du har folksam)
 
Sv: Jag är så orolig!

Nästan alla säger det samma..
Äter och dricker hunden och gör sina behov regelbundet så är det ingen fara med hunden.

Är han lös i magen? Alltså efter fefferonin (stavning???) kan han ju ha haft lite ont i magen och därför varit lite hängig..

Om han är 8 månader så växer han ju fortfarande och det kan vara växtvärk och så blir han lite trött för att det tar ju på krafterna att växa..

Men som sagt är han bra i magen (när han bajsar) och han äter och dricker som han ska så ska det inte vara någon fara..

Men är du jätte orolig så får du ju åka in med honom åtminstonde för din egen skull..

På Agria så börjar försäkringen redan dagen efter att man tecknat den.. Olycksfall osv. (vet inte om det var intressant eftersom du har folksam)
Fel. agria har 20 dars karens vid sjukdomar på tex agria basvetrinärvård


På folksam står det följande
"örsäkringen innehåller vissa undantag och begränsningar bland annat för skador som beror på ärftligt betingade eller medfödda sjukdomar. Vi undantar också veterinärvårdskostnader i samband med kejsarsnitt för engelsk bulldog, fransk bulldog och bostonterrrier. För övriga hundraser ersätts veternärvårdskostnader för högst ett kejsarsnitt.

Inte heller gäller försäkringen om hunden blir sjuk inom 30 dagar från försäkringens begynnelsedag. "
.
"Begränsningar i försäkringens omfattning

7.1 Karenstid

Försäkringen har karenstid som är 20 dagar. Karenstid gäller inte för skador orsakade av yttre våld."
 
Sv: Jag är så orolig!

Oj.. Ja då var det väl kanske bara vid olycksfall.. Jag pratade med dem i sommras och då tyckte jag de sa att det var sjukdomar också men jag har kanske fel där..

Men något var det iallafall som började gälla dagen efter... :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: igbest
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp