Jag är ny, lär mig!

prinsus_

Trådstartare
Hej på er alla travare, Susanne heter jag och är ny på detta forum. Har dock hängt med sen stallets dagar fast mest på Western. Mitt gamla login försvann dock för ett tag sen.

Jag har en fin fölunge (8 månader nu) efter mitt kallblodstravarsto. Märren är aldrig startad, jag rider och kör henne lite men fölungen har jag tänkt att starta när han blir stor. Jag har folk omkring mig som har många decenniers traverfarenhet annars hade jag aldrig givit mig in i detta projekt men det skadar ju inte att få lite kunskap och tips från alla håll.

Jag behöver ju lära mig massor om hur det går till när man anmäler, kvalar, alla regler. Finns det någon bra litteratur att läsa? Finns det nybörjarkurser att gå på travbanorna? Jag har närmast till Åby. Jag vet ju att jag ska gå kurs och ta b-tränarlicens men vad lär man sig på den kursen och vilka förkunskaper bör man ha?

Tips på bra ställen att handla selar, sulkys och annan utrustning, Vilka märken är bra/prisvärda? Ska man köpa nytt eller begagnat?

Tacksam för svar!

Sv: Jag är ny, lär mig!

u lär dej allt u behöver för att trääna och anmäla häst. man lär sej mycket bra. enfördel är att u kan smacka på en häst och styra den men et är nog inga problem. hehe

Jag skulle nog börja med att gå B-tränar kursen nu för att lära dig och komma åt kursmaterial, det är oftast en väldigt bra kurs! Kolla med amatörsällskaper på Åby om de har några andra travkurser oxå, de brukar på vissa ställen vara väldigt aktiva.

Sen skulle jag nog ta kontakt med en tränare som du känner dig "trygg" med och be denne hjälpa dig att köra in och köra i början, för man vet aldrig vad de små liven hittar på...

Jag var i samma sits som du när jag började. Hade lång erfarenhet av hästar men inte någon större erfarenhet av att köra just travhästar. Om du har tidigare erfarenhet av att rida in hästar och hantera unghästar är det nog inte något större problem att köra in din häst (om du känner den väl och ni fungerar bra ihop i övrigt).
Jag körde in mitt "föl" och gick B-tränarutbildningen där man lär sig reglementet m.m ....däremot går man in väldigt lite på att "hålla och träna häst" men det är säkert olika mellan olika banor. Du bör alltså ha den biten klar innan du går kursen och det har du ju. Vid uppkörningen är det bra om du har egen häst (jag körde upp med min tvååring så det är inga större krav på körning.....man selar på , kör några varv och lämnar över hästen till kursledaren).
En bok som jag haft nytta av är Nya Champion, men man får gallra lite i den. Mycket är lite väl "amerikanskt".

Lycka till och välkommen i klubben

// Suzanne

hej :D

jag tycker du skulle ta hjälp av nån som är inne på sporten, se hur det går till, vad för utrustning som man har osv...så du inte kommer helt grön till licenskursen...

ang utrustning så är det väl plåmboken som avgör det, jag fegar alltid på begagnat, allt har en historia och man vet inte vad grejerna varit med om...gäller främst vagnar...en ok sele kan du få begagnat (tärnsjö) för en tusing, men du kan även lägga till några hundringar och få en spillrans ny sele( med sämre kvalitet då förstås)

själv vet jag inte hur licenskurserna är idag, för jag är såpass gammal att jag bara behövde gå till sekris o be om en licens så var det fixat :D....

Jag är ju rätt färsk med att ha egen häst iaf, jag "hängde med" andra mkt i början både åka på tävlingar och in på banan och köra provlopp/snabbjobb m,m. Vilket också skapar kontakter så man kan få hjälp med det mesta...
Utrustning köpte jag lite galet det första... Köpte en ny "billig" sele och en beg vagn.. För att sen Köpa en beg "kvalitets" sele och en ny vagn. Hamnar väl på en 8-15.000:-
Tävlingssulky köpte jag beg (Kolla träskalmar noga!) och renoverade hjulen. Tycker att man får en bra sulky för en 5-10.000:-(Nya hjul är faktiskt inte så jättedyrt ju)
Tycker det är bättre och lägga pengarna på träningsgrejorna i början iaf, dom änvänds ju en aning mer...
Sen var det ju redan ngn som rekomderat Boken Nya Champion. Även kallad "Bibeln"
Finns ju en hel del att lära här också!!

va lyxigt du har haft det! *ler*
Jag måste säga att jag tyckte nog att Btränar provet var rätt så svårt, körlicens/monte`var lättare om du frågar mig! (fast jag skadade mig under monte kursen så jag kunde tyvärr inte rida de 3 återstående gångerna)Det är ju så mycket regler så när jag kommer Ut (om jag nu gör det) så kommer jag hamna hos kronofogden inom 2 veckor på grund av allehanda böter!.

ps. Det jag upplevde (och fortfarande upplever) som "jobbigt" är när man fått sitt föl, kört in och tränat i lugn och ro (hemma och på banan) och så småningom märker att tiderna sänkts och det är dags för tester och provstarter där man tar hjälp av något "proffs". Jag blir helt "nollad" och känner mig som en fullständig idiot :crazy: . Känslan av att ha ganska lång erfarenhet av hästar är som bortblåst och man står där och ska försöka samarbeta med någon man inte känner och ofta under tidspress med mycket folk runt omkring.......mamma mia.......prata och ta hand om hästen samtidigt.....inte lätt trots att man är tjej. :p

Nej, att umgås med sin häst, träna (är träningsnarkoman) och se den utvecklas är guld....men tävlandet kan lika gärna vara för min del :D :angel: .....men säg inte det till min man som är den som "pushar" mig framåt när jag vill springa hem och gömma mig :cool:

En stor eloge till vår kusk som är en lugn, tålmodig klippa med känsla för både folk och hästar :love:

Hoppas att du kommer att tycka det är kul med trav....och att du hittar "rätt" folk som kan hjälpa dig på vägen... :banana: ds.

Tack för alla fina svar!
Känns som om jag har lite mer kött på benen nu. Jag har kollat upp när det går B-licenskurs på Åby men jag väntar nog till hösten eller till nästa vår för det krockar med en annan hästkurs jag vill gå... :D
Träning och unghästhantering är inga problem, jag har tränat enkla ledarskapsövningar och började lyfta fötter och greja redan när fölis var några dagar och det funkar mycket bra, han är uppmärksam, nyfiken och gossig! Har börjat lägga på täcken och gjordar en del nu för att så småningom komma till sele och börja tömköra. Det är inte min första unghäst så det är okej.

Jag har pratat med mina grannar så nu ska jag börja "prya" hos dem och vara med och sela och vi ska även gå igenom en massa utrustning. Dessutom ska jag få köpa en Tärnsjösele av dem för en tusenlapp, det låter väl bra? Jag har en begagnad långvagn på gång för en tusenlapp också. Tycker ni att man ska köpa en ny vagn? Svårt för mig att avgöra om det är skräp eller inte...men jag får väl ta med grannen och titta, det är dessutom hovslagaren som säljer så han kan väl inte med att blåsa mig...

Känns spännande och kul iallafall! :banana:

Det kommer att gå som smort :banana:
Har man haft hästarna redan som föl känner man intuitivt vilka man kan köra in själv och vilka man bör skicka iväg på inkörning.

Kollar du bara grejerna innan du handlar beg. så borde det inte vara några problem. Jag köpte en speedcart osedd en gång och tyckte att den fjädrade skönt vid provturen :d . När vi kollade den ordentligt visade det sig att den var helt sönderrostad under den fina färgen. Jag fick helrenovera den, men nu är den helt ok och det blev i alla fall billigare än att köpa en ny.

Nu hoppas vi nog alla här på att få läsa "rapporter" om hur det går för dig ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·
Trav Hej! Har en shettis som jag kvalat till ponnytrav. Ska snart startas. Jag har själv märkt av att hon inte riktigt förstår vad man gör...
Svar
4
· Visningar
910
Senast: FridaBL
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 533
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama