Jag är en hemsk matte...

Kaeela

Trådstartare
Ush å fy, har så dåligt samvete...

Red en sväng i fredags och min tjej var alldeles nipprig och studsig. Hade bara hunnit hoppat upp så kastar hon sig iväg och blir rädd. Det skedde bredvid båten som står på gården. Okej den är lite läskig, stort åbäke, med en jättepressening över sig som flaxar när det blåser, som det gjorde då. Men den står i närheten av hagarna, dessutom rider vi förbi den dagligen, så hon är ju van att se den, inget nytt liksom, tänkte jag.

Tar en liten sväng i skogen och vänder sedan när hon blivit lite lugnare. Rider tillbaka mot stallet och båten och tänker att nu får hon faktiskt bete sig! Men när vi kommer dit studsar hon iväg igen! Fortsätter en bit bort för att få henne lugn och börjar då fundera om det har något att göra med vaccinationen hon fick i tisdags. Och att hon vilade den dagen, onsdagen, skritttur på tordagen...
Vänder mot stallet igen och tänker att nu är det tredje gången gillt, nu går det bra...men slutade med att hon kastar sig tillbaka och jag håller på att fara av, och hon är alldeles uppstressad. Ger upp där och tar in henne i stallet, pysslar o donar så hon får varva ner...

Jobbar trettontimmarspass på lördagen så en i stallet är "hästvakt" och hästen får då ha vilodag. Då ringer en annan som har häst där o undrar om det hänt något vid in å utsläpp med hennes häst då hon inte vill passera hagöppningen. Inget har hänt och jag börjar fundera...den hästen går i hagen som är närmast båten...

Åker till stallet på söndagen, går upp till båten o hagarna...lägger handen på marken och får VÄRSTA stöten! Stallägaren har grävt ner tråden som ger ström till hagarna i sommmar och nu när det har regnat en massa så har hela backen där blivit strömförande. Och jag som tvingade min stackars gumma att gå förbi om och om igen!:(

Idag när jag red förbi där så tvekade hon som bara den och jag kände mig sååå elak.:cry: Efter lite mjukt övertalande så gick hon, men med stor tveksamhet.

Ja, det blev ett långt inlägg om hur hemsk hästägare jag är...och varsågod nu får ni banna mig, jag förtjänar det...

Sv: Jag är en hemsk matte...

Jag förstår att du har dåligt samvete, det hade jag säkert också haft. Men du kan ju OMÖJLIGT ha vetat att marken skulle vara strömförande!

Håller med föregående.. Hur skulle du kunna veta det?
Skulle oxå haft dåligt samvete men var ju skönt att ni hittade orsaken såpass snabbt ändå.. ;)

Håller också med de andra. Det är lite man vet som människa och man ska inte klandra sig själv för ett sådant misstag. Hästen klandrar dig nog inte heller för som sagt, hur kan man veta? Jag hade också trott att det var båten som var skrämmande för hästen och hade nog gjort samma sak. Inte direkt första tanken "marken är strömförande" så ha inte dåligt samvete över det! :)

Jag tycker du förtjänar ett plus i kanten som kom på tanken att känna på marken...

Alla känner sig hemska ibland, men som sagt, du kunde ju verkligen inte ana att marken skulle vara strömförande!! Känns väldigt långsökt att komma på den tanken just där och då...

Min valack gav mig riktigt dåligt samvete en gång.
Stod och mockade med skottkärran i dörren, han försökte gång på gång komma ut förbi den (brukar göra så och han har aldrig försökt rymma ngn gång). När jag skulle gå ut ur boxen, flytta kärran och stänga så var han på väg att kasta sig över mig. Blev arg och knuffade tillbaka honom in i boxen.
Lite senare när jag ska gå in till honom lämnar jag boxdörren halvt öppen (vi har skjutdörrar.) Då kastar han sig förbi mig, träääänger sig mellan och rymmer in i grannboxen som stod tom. Och vad är det första han gör? Jo, springer raka vägen fram till vattenkoppen och dricker länge och väl!
När jag då tittar i hans egen vattenkopp så hade han råkat bajsa i den. :o

Stackars liten var bara törstig och jag blev arg på honom. :o

:bow:

Tycker att du var otroligt duktig som kom på vad problemet var, så snabbt!!

Med handen på hjärtat så måste jag erkänna att jag hade med största säkerhet inte kommit på det.. :crazy:

Kan förstå hur jäklig du känner dig, skulle kännt och agerat likadant..

hahaha.. men det är så typiskt, både det TS skriver och ditt inlägg. Vi människor tror alltid att vi har sån koll och sen bommar man här och där, stackars djur..:rofl: Men man är bara mänsklig, jag hade gjort precis det samma som både TS och du..

Det enda man kan vara säker på är att hästar försöker säga något när det strular.

Tyvärr är människans lilla hjärna oftas inte tillräckligt fantasifull och klok för att förstå ...:angel:

(Fast att känna på marken - det var ju rätt kreativt! :laugh:)

Vi gör alla en massa fel, och man får nog bara tuffa vidare - förhoppningvis lite klokare ...

Ganska kasst ja. Men du har lärt dig din läxa verkar det som! :p
Sånt är mänskligt och gör förhoppningsvis att man kollar fler detaljer nästa gång. Vi människor har ju också en tendens att tänka att hästar "dummar sig" när de i själva verket har väldigt naturliga orsaker till sina reaktioner. För att slippa såna situationer (för dylikt har man ju varit med om...) brukar jag numera försöka tänka "tack hästen för att du varnar mig!"

KL

Du är verkligen inte ensam! Stor eloge till dig som kom på det :laugh: Tänk om du inte hade känt efter på marken utan nöjt dig med att "hästen var dum". Då hade det ju kunnat fortsätta så hur länge som helst :eek:

För ett år sen var jag och två kompisar ute och red en kväll i mörkret. Vi red över ett gärde som vi red över flera gånger i veckan (självklart med tillåtelse från markägaren). Min häst brukar alltid gå fram när jag ber henne, men just den här dagen tvärstannade hon när vi skulle gå igenom en öppning i muren. De andra tvärstannade också och vägrade gå framåt. Jag blev arg på min häst, men inte fasen gick hon fram för det :p Efter en bra stund ser vi korkade ryttare att nån idiot satt upp taggtråd över hela öppningen, utan minsta varning. Tur att hästarna såg det... :o

Wow! Det var nåt nytt iallafall! Hade inte en tanke på att marken kunde vara strömförande. Smart. Men en sak som jag tänkte på; varför gräver man ner tråden?:confused:Ni får kalla mig dum, men när ni svarat är jag inte lika dum som innan:D

Min häst tvingade jag att gå när han stannade under en ridtur i skogen. Närmare bestämt två gånger, vid olika tillfällen. Vad händer då?! Vi trampar ner oss i en myr! Människan är bra dum! Två gånger också! Någon gång borde man väl lära sig.
Å ja, de gjorde jag. Tredje gången han nitade och vägrade gå fram fick vi ta en omväg till stallet. Vilken j*vla tur! Annars hadde vi fått sällskap av NalleBjörnen i skogen:o Folk hade sett den just där vi befann oss vid samma tidpunkt. Så tur att jag inte tvingade min älskling att gå då ialf....

Om någon ska ha pisk och smisk så är det väl iaf stallsägaren som inte begriper sig bättre på hur man handskas med strömförande trådar!! :eek:

Näe... :bow: Eloge till Dig som så pass snabbt insåg problemet!

En liknande sak hände med vår rasthage i våras. Gud vad man skäms i efterhand :crazy: Det krävdes att man själv skulle få en stöt, liksom...

Håller med dig i varje ord!

Till ts:
Du är ingen hemsk människa - tvärt om!:bow: Jag hade aldrig tänkt tanken på att kolla marken, hade väl märkt det först när jag själv gått där i godan ro och kännt tusen nålar komma upp från fötterna...

Hehe, tur att det inte var jag. Hade nog traglat fram och tillbaka förbi båten tills dess att hästen gick ordentligt eller krånglade nog för att jag skulle inse att den inte kan vara rädd så länge för en flaxande plast.
Det är sällan lätt att vara häst åt en människa, kan jag tro ;)

Kom på en sak till.

Mitt kloka gamla sto och jag var ute och red. På ett ställe passerar man tågrälsen på ett obevakat ställe. Dock visste jag att tågen gick varje hel och halv timme förbi där. En dag bara vägrade hon gå över. Stod och tjafsade och bestämde mig för att gå tillbaka en bit och "pröva igen". Vände och skrittade kanske 10 meter från spåret när tåget dök upp från ingenstans, på helt fel tidpunkt. :eek:

:bow: till mitt sto den gången.

(Har hört skräckhistorien om en kompis häst som fastnade med skon i rälsen när de skulle gå över....)

Gick bättre att gå förbi med henne idag. Försöker gå där så ofta som möjligt, när hon ska till hagen, från hagen, när vi rider och bara när vi har lite att göra:grin: Hon ser lite spänd ut men knatar på ändå! Får beta lite just där strömmen varit och min tjej är ju definitivt inte den som tackar nej till lite käk...

Ska ju faktiskt erkänna att det var p g a den andra hästen, som inte vill gå in och ut i hagen, som jag kom på att känna på backen. Den hästen är åtta år, född och uppvuxen på gården. Hon är hälften fjording, och av de fjordingar jag träffat så har alla varit coola typer som det krävts en hel del innan de ens ska höja på ögonbrynen, denna lilla dam är likadan! Tyckte därför det var så väldigt skumt och att det måste vara något riktigt läskigt som fått henne att reagera så här. Hade det bara varit min häst som "flippat" hade jag nog fortsatt tro att det var antingen presseningen, blåsten eller något av hennes små hjärnspöken som var extra alert :crazy:

Tack för alla goda ord förressten. Och fina små historier. Jag kommer nog tänka till både en och två gånger nästa gång min häst är "dum" och "fjantig".

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Relationer Har just blivit lämnad i en mycket destruktiv relation. Igen. Det har hänt så många gånger nu och jag kan inte annat än att försöka...
2
Svar
36
· Visningar
3 950
Senast: Trasdocka
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 731
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve