Jag är gravid!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag är gravid!

Skulle du kunna leva med att ditt barn dör eller får allvarliga skador pga ditt beteende? Om ja; fortsätt röka. Om nej; sluta idag. Inget att ens fundera på!

Du har blivit mor, och till det livet hör bl.a. att man tar hand om sin egen hälsa och inte röker. Ditt barn behöver föräldrar som lever länge och är friska, som kan hjälpa och stödja dem i livet, som finns där länge. Inte som dör i lungcancer, kol m.m. Med andra ord; det handlar inte bara om att du skadar ditt barn, det handlar också om att du nu har ett ansvar för ditt eget liv också och det är ännu viktigare att du håller god hälsa. Ditt barn behöver en frisk mor även om 15 år, helst även om 25 år, osv. Ditt barn behöver dig! Se till att ta hand om dig själv på ett sunt sätt och utsätt inte dig själv för onödiga faror!
 
Sv: Jag är gravid!

Men snälla !!
Hennes fråga var HUR, inte OM.
Är man rökare och skall sluta så handlar det om att gå från rökare till icke rökare - inte om hur farligt det är.
Hade man lyssnat på det så hade man aldrig börjat. ALLA vet att det är skadligt, farligt, dyrt, äckligt. Med eller utan barn i magen. Att någon är gravid ökar det dåliga samvetet OM man tar en cigg, ingenting annat.
Boken jag rekommenderade handlar om att avprogramera hjärnan och hur man går till väga, vad man skall tänka på osv
Det är tyvärr inte "bara " att sluta och klarar man inte det så är man en "hemsk " människa som inte tänker på sitt barn osv
Det viktigaste är att man hittar rätt väg så att man KAN sluta och dessutom sluta så fort som möjligt
 
Sv: Jag är gravid!

Hej !

Vet precis hur det är , jag rökte när jag var gravid med min första , trots dåligt samvete och otaliga försök att sluta. Konstigt nog slutade jag tvärt när han föddes
 
Sv: Jag är gravid!

Det är "bara" att sluta! Genom att låta bli att röka.
Det är BARA att låta bli.
Visst man mår skit ett par dagar, men det går över.
Har man bestämt sig för att man inte vill skada sitt barn så kan man.
Mitt samvete skulle inte vara bättre om jag ahde dragit ner till 1-3 cig/dag. Det är den 1 cigen som är farlig. I den finns allt som behövs för att skada barnet.
 
Sv: Jag är gravid!

Min poäng var att, hon ville ha hjälp med att kunna sluta helt och då tillhör hon kanske dom som behöver en extra push eller till och med hjälp för att sluta.
För vissa så handlar rökningen om andra saker och då kan man ha svårt att bara sluta.
Många slutar bara tvärt och rör aldrig mer en cigg, sen finns det dom faktiskt behöver mer hjälp
 
Sv: Jag är gravid!

Hej !

En nyfiken fråga till er som svarar i denna tråd , hur många av er är eller har varit rökare ?
 
Sv: Jag är gravid!

geisli96 skrev:
Hej !

En nyfiken fråga till er som svarar i denna tråd , hur många av er är eller har varit rökare ?

Jag hade rökt i ca 8 år när jag bestämde mig för att sluta. Då rökte jag ca 10-15 cig per dag.

När jag slutade så slutade jag. Jag använde inga plåster eller tuggummi. Det tar bara tre dagar för nikotinet att lämna kroppen. Efter det är beroendet helt och hållet psykiskt. Om man ska ha barn bör man vara stark nog psykiskt för att säga: Ok, Jag behöver inga cig för att må bra.

Det äckliga var när jag slutade röka var jag ca 23 och hade rökt genom hela min pubertet. Så när jag slutade fick jag värsta acnen det var precis som om alla gifter bara rensades ur min kropp. Jag är så glad att jag inte är en mamma som röker. Inte bara av hälsoskäl utan även pga hur fult det ser ut.

Det är ofta de som varit rökare själva som hatar det mest.
 
Sv: Jag är gravid!

Pushen är att hon har ett annat liv i sin mage!! :love: Vilken lycka att få vara med om!
 
Sv: Jag är gravid!

Jag har rökt i 10 år av mitt 25-åriga liv.
Hade uppehåll i 2 år när jag var gravid och ammade sonen.
För mig var det självklart att inte röka när jag var gravid och ammade. Inte en chans att jag skulle tagit en cig för att jag det är svårt att sluta.
Nu är jag gravid igen och har bestämt mig för att förbli rökfri även efter avslutad amning.
Vill inte att mina barn ska ha en illaluktande mamma. Vill vara en bättre förebild.
 
Sv: Jag är gravid!

Fjordan skrev:
Men............jag har världens dåligaste samvete för jag kan verkligen inte sluta röka helt tvärt.
Jag har dragit ner från ca 10/dag till 1-2/dag.
När jag var på inskrivning hos barnmorskan pratade vi mycket om detta och det finns ju inga hjälpmedel man bör använda.
Hur gjorde ni när ni var gravida???
Klarade ni av att sluta tvärt från dagen ni fick reda på det eller trappade ni ner under en längre/kortare period?

Nån som har några bra tips?
Vore jättetacksam för lite motivation!

(Allt skäll undanbedes då jag vet att det jag gör är fel och jag vill verkligen bara få lite del av andras upplevelser med detta)




Hej Fjordan!!

Jag erkänner jag är likadan som du!!

Jag är i v 14 nu. När jag fick reda på att jag var med barn så drog jag ner från 15-20 ciggaretter om dagen till 1-2 st. Kändes mycket bättre men jag rökte ju fortfarande!
Nu har jag inte rökt på 4 dagar men det är så svårt!!

Kan vi inte hjälpa varandra???
 
Sv: Jag är gravid!

1-2 cig om dagen - ni behöver dem inte!

Jag slutade röka i maj och var/är inte det minsta gravid. Det är skitlätt att sluta bara man ger sig fan på det. Ät morötter, drick vatten, ät nötter - vad som helst. Suget går över på ett par minuter.

Ni som är gravida har världens bästa anledning att sluta. Jag klarade det UTAN den anledningen - då gör ni det också.:)
 
Sv: Jag är gravid!

Byt rutiner! Förr rökte jag alltid när jag pratade i telefon, tex, och när jag slutade fick jag nästan lägga av med att svara i telefonen, eftersom jag blev så fruuuuktansvärt röksugen! I nio fall av tio så var mitt rökande situationsbundet; på krogen med en öl i näven, fikapauser osv. Det blev otroligt mycket lättare när jag undvek de situationerna ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 764
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 641
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 925
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp