Jag är gravid!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fjordan

Men............jag har världens dåligaste samvete för jag kan verkligen inte sluta röka helt tvärt.
Jag har dragit ner från ca 10/dag till 1-2/dag.
När jag var på inskrivning hos barnmorskan pratade vi mycket om detta och det finns ju inga hjälpmedel man bör använda.
Hur gjorde ni när ni var gravida???
Klarade ni av att sluta tvärt från dagen ni fick reda på det eller trappade ni ner under en längre/kortare period?

Nån som har några bra tips?
Vore jättetacksam för lite motivation!

(Allt skäll undanbedes då jag vet att det jag gör är fel och jag vill verkligen bara få lite del av andras upplevelser med detta)
 
Sv: Jag är gravid!

Man kan allt man vill. Personligen så kan jag inte hitta bättre motivation för att tvärt sluta röka än att man har en oskyldig varelse inneboendes i sin kropp.
Skäms inte, SLUTA istället.
 
Sv: Jag är gravid!

Jag vet att jag egentligen har världens bästa anledning och att jag inte kan hitta nån bättre motivation.
Men nånstanns hjälper inte det hela vägen.
Jag har klarat av att inte röka på 2 dagar som mest, men minsta lilla skitgrej som händer då använder jag som andledning till att ta en cigg.
Hur gjorde du, slutade du tvärt?
Trappade ner?
 
Sv: Jag är gravid!

" Hinder är sådant du ser när du tar blicken från målet"

"Det är alltid för tidigt att ge upp"

Så kom igen! Du fixar att tvärsluta! Jag VET att du klarar det, du ska bara ana vilken urkraft det vilar under varje människas yta bara man ger sig fan på saker och ting. Klistra upp citaten ovan och läs dem när det suger!

Många lycka till!!

å förresten; rider du?? Då brukar denna ramsa var poppis

" JAG VILL JAG KAN JAG SKA!"
 
Sv: Jag är gravid!

Tack!!!
Känner mig något lite starkare!
 
Sv: Jag är gravid!

När jag fick veta att jag var gravid första gången slutade jag röka tvärt. Inte ett bloss tog jag förrän jag slutat amma sonen och var dum nog att börja röka igen.
Den här gången slutade jag röka en månad innan jag blev gravid.
Skulle inte drömma om att ta en cig nu.
Vill inte ens vara i närheten av folk som röker.
 
Sv: Jag är gravid!

Läs boken " Äntligen Icke Rökare " av Allen Carr ( tror jag han heter )
Helt kanon att ha som hjälpmedel
 
Sv: Jag är gravid!

jag lyckades tvärsluta, men då vet jag också att det är enda sättet FÖR MIG.... (har jo gjort så förr :angel: ) jag tänker än, dagligen på cigg fast lillan är 3 veckor drygt.... har dessutom slutat amma så jag ligger farligt till för återfall.... det är en ständig kamp även om jag slutade i början av april förra året....

Gör det som känns bäst för dig... prova tvärsluta, tjura, gnag morätter, borsta tänderna 100 ggr per dag, ut i friska luften... det har hjälpt mig, så fort man känner lukten av rök sen då man själv luktar gott igen ;) brukar man få avsmak... både vill och inte vill pga äckelkänslor.... sen får man fokusera på barnet.... du kan alltid börja röka sen igen om det är ohållbart (då menar jag efter födsel och ev amning)....
 
Sv: Jag är gravid!

Sluta med kaffe också om du dricker det. Jag kan fortfarande känna smaken av cigarett när jag dricker kaffe trots att det är 21 år sen jag slutade. För mig var kaffe=cig och det gick inte sluta med bara det ena.
Tvärsluta är nog vettigaste metoden och sen som Filiduttan säger gör något annat när suget sätter in. Ta bort alla de tillfällen som brukar betyda cig i ditt liv. Sluta genast - du har en bebis i magen!
 
Sv: Jag är gravid!

Jag slutade också tvärt (hade rökt i 10 år).
Tog egentligen inte åt mig när folk sa att det var duktigt, för mig var det helt självklart och faktiskt inte så svårt alls.
Man ska verkligen inte underskatta sig själv, allt går bara man vill och ger sig attan på det!
Och som ni andra sagt, bättre motivation kommer du knappast få...

Om du verkligen vill sluta, men känner att du inte kan, försök komma över bilder på dina inre organ (ja, inte dina, men en annan rökares) eller på för tidigt födda/missbildade barn..... :devil:


Lycka till, och grattis!



Jossan
 
Sv: Jag är gravid!

Jag dricker inte kaffe, men jag känner igen det med andra saker.
Skall verkligen tänka på detta!
Tack!
 
Sv: Jag är gravid!

Skönt att höra folk som kan sluta tvärt.
I min omgivning har nästan alla bekanta jag har fortsatt röka under graviditeten.
Men nu när jag fått så bra tips och blivit peppad av folk här ska det nog lyckas!
 
Sv: Jag är gravid!

Tack så mycket!

Jag är jätteglad över att vara gravid och bara jag överkommer detta problemet kommer nog allt kännas helt perfekt!
 
Sv: Jag är gravid!

Sluta röka!!

Det finns ingen anledning för dig att skada ditt barn!!:mad:

Det finns inget som heter jag kan inte!! Däremot Jag vill inte! Du vill helt enkelt inte sluta röka.

Läs (på nätet eller i böcker) om hur farligt det är för ditt barn när du röker. Hur mycket gifter du har i din kropp. Om du sedan ska amma (och det bör du) går dessa gifter rakt ut i modersmjölken. Det är skitäckligt att röka! (jag vet jag har rökt själv men slutade ca 2 mån innan jag blev gravid och har aldrig börjat igen) Om du är intelligent slutar du röka.;)

Ursäkta om jag låter arg men du har bästa möjliga förutsättning att skapa ett friskt barn som inte får en massa allergier eller dör av plöttslig spädbarnsdöd. Genom att inte röka. (forskare har kommit fram till att det finns ett samband mellan rökare och plöttslig spädbarnsdöd) Och du säger: jag kan inte! då är du kanske inte mogen att ha barn heller.
 
Sv: Jag är gravid!

Visst det är inte bra att röka.. men ibland går det bara inte att sluta..hur motiverad man än är..:angel: tyvärr så lyckades jag inte sluta helt under mina tre graviditeter..( rökte nog som du 1-3 st på en dag) Ser inte mig som sämre mamma för det..:cool: Men visst hade jag önskat att jag kunnat sluta helt..Stressa inte upp dig för att ALLA tjatar om att du ska sluta - tror att det är lättare om man slipper "tjatet"( alla tjatade på mig )

LYCKA TILL:banana: Håller tummarna:banana:
 
Sv: Jag är gravid!

Säger: skulle ju inte vara ngt skäll """CITAT"""(Allt skäll undanbedes då jag vet att det jag gör är fel och jag vill verkligen bara få lite del av andras upplevelser med detta)""" slut på citat"""

Har fött tre barn och jag har rökt "lite" under alla mina graviditeter( tyvärr) men mina barn är friska som nötkärnor allihopa...

SÅ SLUTA SKÄLLA - HON HAR SÄKERT DÅLIGT SAMVETE ÄNDÅ
 
Sv: Jag är gravid!

Alkemisten skrev:
Ursäkta om jag låter arg men du har bästa möjliga förutsättning att skapa ett friskt barn som inte får en massa allergier eller dör av plöttslig spädbarnsdöd. Genom att inte röka. (forskare har kommit fram till att det finns ett samband mellan rökare och plöttslig spädbarnsdöd) Och du säger: jag kan inte! då är du kanske inte mogen att ha barn heller.

Alltså... när min stora pojk föddes 1990 då fick man inte lägga barn på rygg, fick inte använda fårfäll, fick inte ställa dom ute för att sova i vagnen..för man hade forskat om ökad spädbarnsdödlighet...i dessa fall,, suck födde ett barn 1992 och då skulle man göra precis tvärtom..Därmed inte sagt att du har fel angående rökning..(för jag vet att det är farligt)men man behöver inte "Skrämma" upp folk - man får all information man behöver via mvc..
 
Sv: Jag är gravid!

Jag vill inte skälla, eller skrämma dig men det gör mig så ledsen att du medvetet vill riskera ditt barn hälsa för din egen njutning.....

Skulle du dra in rök i dina lungor och sedan blåsa ut den i ansiktet på ditt nyfödda barn? Antagligen inte. Men att röka medans barnet ligger i magen är VÄRRE än att blåsa ut rök på ett spädbarn.

Genom att röka minskar du syret till ditt barn.

Snälla sluta röka.

Dåligt samvete är inte kul...det är definitivt inte kul OM det skulle hända ditt barn någonting.

Det finns saker man kan göra och saker man inte kan göra. Du säger att du inte kan sluta röka. Varför inte? För att du är beroende? Tänk på att ditt barn oxå är beroende... beroende av dig... av att du tar hand om det på bästa sätt.


/ J

( Ditt barn kommer att betyda mer för dig än någonting annat någonsin gjort tidigare, välj barnet, inte ciggen).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 764
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 392
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 641
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 925
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp