Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

jerseyko

Trådstartare
Är i v.18 nu och börjar fundera på det här med graviditets diabetes :crazy:

I v. 7 svimmade jag på jobbet p.ga blodsocker fall.
Har en kollega med diabetes så han hade dextrosol som de tryckte i mig och sen vilade jag 1 timme och åt en ordentlig frukost.
Han kollade mitt blodsocker, 9,1.

Dagen efter var jag på inskrivning, jag jobbade som vanligt, åt frukost, knaprade i mig 2 dextrosol och åkte till inskrivningen. Ca 1 timme efter jag ätit frukost.
Blodsocker 3,2.


Har känt av sockerfallen flera gånger, som tur är varnar min kropp innan (hörseln försvinner och får vita pricker framför ögonen, yrsel och värme attacker) så då har de vart akut i med socker så har det gått över.

Idag var jag tvungen att åka hem från jobbet :eek: Jag fick springa mitt i arbetspasset och hämta socker och ta det under hela morgonpasset, åt frukost och passade på att äta frukt då (brukar annars ta en frukt vid rasten kl 11) men det gick inte över, jag fick yrsel och "värme-attacker" om vart annat så de var bara att åka hem.

Min BM sa att det skulle gå över, men det har det inte gjort. Magen växer så det knakar, jag har gått upp 6,5kg (fast det syns inte mer än bröst och mage) och jag känner att det sparkar så barnet mår nog inte dålig.

Jag ska på UL nästa vecka, och sen den 28 på möte på MVC. Ska jag ändå ringa MVC på måndag? (Har svårt att komma ifrån och ringa under deras telefon tid) eller är de fler som känt såhär utan att de vart något fel?
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Vid graviditetsdiabetes är väl knappast problemet att du har för LÅGT socker, utan för HÖGT. Så det låter inte som att det är det du har. 9,1 i socker efter du ätit dextrosol låter inte konstigt, vet en frisk person som hade 17 en gång efter att ha ätit vindruvor (och inte tvättat händerna innan provtagningen).

Men det låter förstås jobbigt med så många blodsockerfall, troligen är det väl för att bebisen växer därinne, det är väl bara att ständigt ha något sött till hands för att försöka stoppa det när det händer. Ett tips för att snabbt höja blodsockret är att dricka något sött, typ en festis brukar vara lagom, snarare än att äta frukt som kan ta ganska lång tid innan det ger effekt. Om du äter dextrosol se till att dricka ett halvt glas vatten till så verkar det snabbare.

Men om du tycker det bara är FÖR jobbigt så ska du förstås höra med mvc vad de tycker du ska göra! Lycka till!
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Okey, jag vet ingenting om blodsocker, men att ena dagen ligga på 9,1 och andra dagen 3,2 är ju en himla skillnad.

Jag har alltid dextrosol eller sockerbitar i fickan på arbetsskjortan. Jag har ingen möjlighet att ha dricksvatten/saft med mig för vi får inte ha "främmande föremål" i produktionshallen.

Dessutom finns det ingen möjlighet att springa ifrån och dricka en festis. Och jag äter regelbundet.

Frukost vid 6 hemma (havregrynsgröt med sylt)
Frukost kl 9
Fika kl 11 (Frukt, youghurt, fullkornsmacka)
Lunch kl 13
Fika kl 15 (Frukt, youghurt, fullkornsmacka)

Sen slutar jag mellan 16:30 och 17:00 och är hemma ca 30-45 min senare då äter jag middag.

Tänker på att äta långsamma kolhydrater för det var det tipset jag fick vid inskrivningen.


Jag har anpassat mina arbetspositioner så jag inte behöver anstränga mig (då blir jag snurrig direkt) och sen finns det inte mer att göra just på jobbet. Oplacering går inte heller.

Får försöka stå ut de här sista veckorna fram till semestern och hoppas på att jag får rätt till full HP fr.o.m 60 dagar!
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Jo, men det behöver inte vara onormalt att ligga på 9,2 efter att ha ätit dextrosol! Om du hade det som ett fastevärde vore det däremot kanske oroväckande. Men har du inte gjort ett sådant test på mvc?

Ditt största problem verkar ju snarare vara att du har ständiga blodsockerfall. Om du hade graviditetsdiabetes borde i stället detta kännetecknas av ett förhöjt blodsocker.

Dessutom drabbas oftare kvinnor som är överviktiga av graviditetsdiabetes, och det har jag för mig inte heller gällde för dig, snarare tvärtom?

Men prata med dem på mvc för det låter ju i vilket fall som helst väldigt jobbigt...jag har själv diabetes typ 1 (alltså inte graviditetsdiabetes) och har under graviditeten haft djupa blodsockerdalar i princip dagligen (kan ligga på 1,2 och det är inte behagligt vill jag lova), visserligen beror det oftast på att jag tagit lite för mycket insulin men det händer rent allmänt både för diabetiker och icke-diabetiker mycket med hormonerna i kroppen under en graviditet som också påverkar blodsockret på ett ibland svårförståeligt sätt....
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Jag vet inte vad jag har normalt, när jag gjorde blodprov på MVC låg jag på 3,2. Och då kände jag mig "normal".

Okey vad skönt, vet inte hur diabetes fungerar men då kan jag utesluta det *phu*

Jag får ringa till MVC på måndag, jag tänker mest på mina stackars tänder :eek: Och det kan inte vara bra att behöva äta så mkt socker.

Min arbetskamrat förklarade att man svettas efter ett sockerfall, och jag får ett sockerfall, trycker i mig socker och blir sen jätte varm, sen är det normalt och sen börjar det gå ner igen.

Magen växer så det knakar, och jag har gått upp 6,5 kg. Fråga mig inte vart de kg sitter bara ;) För alla mina byxor passar förutom att jag inte kan knäppa dem.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Okey, jag vet ingenting om blodsocker, men att ena dagen ligga på 9,1 och andra dagen 3,2 är ju en himla skillnad.


Sån skillnad kan man ha på 5-10 minuter....

Du äter ju bra och vettigt, så det enda du kan göra är väl att fortsätta trycka i dig mat under helgen och sen ta kontakt med MVC på måndag.... Hoppas du mår ok! :)
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Jag vet inte, kan det inte vara blodtrycksfall du har? Har du kollat trycket? För lågt Hb?
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Nej det är sockret, eller borde vara, då jag börjar svettas efteråt. Det gör man väl inte av lågt blodtryck? Vad är Hb?
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Nej det är sockret, eller borde vara, då jag börjar svettas efteråt. Det gör man väl inte av lågt blodtryck? Vad är Hb?

Jag får såna där vallningar av blodtrycksfall i allafall. Hb är blodvärde/järn.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Jag har alltid haft problem med fallande blodsocker, mer eller mindre. Men nu i graviditeten märks det extra tydligt, då jag får blodsockerfall om jag äter för sällan, eller om jag äter något med socker i.

Mitt tips är att helt låta bli socker i den mån man kan, äta oftare och mindre och alltid ha en frukt eller en macka till hands.. Att stoppa i sig dexterosol löser bara problemet för stunden, men förvärrar det hela i långa loppet.

Jag äter iallafall varannan timme, annars faller blodsockret pladask (plus att illamåendet tar vid)

Som sagt, ät ofta och rätt!
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Jag hade blodsockerfall när jag var liten, fick då dricka "sockerdrinkar". Vilket hade motsatt effekt och jag fick diabetes, som jag sedan växte ifrån och inte har haft problem med sen jag var kanske 11?
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Växte ifrån? Inte kan man växa ifrån diabetes...? Förklara gärna mer!

Jag hade blodsockerfall när jag var liten, fick då dricka "sockerdrinkar". Vilket hade motsatt effekt och jag fick diabetes, som jag sedan växte ifrån och inte har haft problem med sen jag var kanske 11?
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Om du är nervös över graviditetsdiabetes kan du kräva få glukosbelastning av mödravården. Det tar 2 timmar. Däremot tycker jag du verkar äta dåligt även om du äter ofta. Jag äter också gröt och smörgåsar på morgonen, men efter ett par timmar måste jag få i mig lagad mat.
Jag äter själv frukost 7.30 gröt+2 mackor, lagad lusch vid 11, runt 14-15 tiden fika, lagad middag vid 17-18, kvällsfika runt 20-21 och eventuellt en nattmacka och te vid 00-01. Är själv i v. 31 och gått upp 6,5kg hittills. Mitt sockervärde har sjunkit från 8,2 vid v.10 till 6,7 i v.28 trots att jag äter som en häst.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Jodå, det finns åldersrelaterad diabetes, även kallad typ 2. (hoppas jag inte blandar ihop typerna nu). Denna typen visar sig oftast hos äldre människor, och behandlas (oftast) med tabletter, dvs sällan som insulinsprutor behövs.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Tar jag inte socker så svimmar jag. Vilket kanske inte är så lämpligt att göra några ggr/dag?

Min BM sa att det skulle gå över men det har det inte gjort.

Oftare kan jag tyvärr inte äta.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

3.2 är inte högt utan lågt. Vad säger din doktor?

Doktor??

Min BM sa att det skulle gå över efter v. 13 ungefär. Då kollade jag mitt blodtryck hos mina föräldrar (de har en såndär mät grej) och då låg det på normalt.

Hon tipsade även om att äta långsamma kolhydrater och frukt vilket jag gör.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Om du är nervös över graviditetsdiabetes kan du kräva få glukosbelastning av mödravården. Det tar 2 timmar. Däremot tycker jag du verkar äta dåligt även om du äter ofta. Jag äter också gröt och smörgåsar på morgonen, men efter ett par timmar måste jag få i mig lagad mat.
Jag äter själv frukost 7.30 gröt+2 mackor, lagad lusch vid 11, runt 14-15 tiden fika, lagad middag vid 17-18, kvällsfika runt 20-21 och eventuellt en nattmacka och te vid 00-01. Är själv i v. 31 och gått upp 6,5kg hittills. Mitt sockervärde har sjunkit från 8,2 vid v.10 till 6,7 i v.28 trots att jag äter som en häst.

Jag äter nog oftare än dig ;)

Frukost hemma kl 06:00
Frukost på jobbet kl 09:00
Fika kl 11:00
Lagad lunch kl 13:00
Fika kl 15:00
Middag kl 18:00

Sen blir det oftast något gott på kvällen, frukt, smörgås, smoothies när jag kommer hem från stallet runt 20:00.

Jag äter alltså i snitt varrannan timme och är noga med att det är långsamma kolhydrater.

Jag är i v.18 och har gått upp 6,5 kg. Visseligen började jag på minus. (164cm lång, 47 kg)
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

du kan inte få bli sjukskriven då? att svimma hela tiden kan inte vara bra... om du inte hinner ringa BM under telefontiden kanke din sambo kan? det är ju hans barn med?
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Jag har bara 9 veckor kvar att jobba, så det känns som om jag faktiskt försöker stå ut.

Jag ska försöka komma ifrån och ringa imorgon, se om de har några tips och kanske kan passa på att kolla järnvärdet när jag ändå ska dit den 28e.

Sambon har nog tyvärr inte tid, det är inte ens säkert att han kan följa med på Ul på fredag :cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp