Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

nu kanske jag låter taskig... MEN ... ingen kommer att tacka dig för att du försökt vara "duktig" och "stå ut" nu när du mår dåligt!
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Min ekonomi möjligtvis.

Det är snart 2 månader sen jag blev sjukskriven i 5 veckor för ont i ryggen. Förra måndagen så sjukanmäldes jag till FK av min arbetsgivare! Jag har haft kontakt med FK och de sa att de är snabba med att skicka ut papper så fort de fått in sjukanmälan, vart är mitt papper jag ska skicka in tillsammans med sjukintyget? *suck*

FK säger ju att gravid inte är någon sjukdom, därför är jag orolig över att inte få ett öre för min sjukskrvining nu för ryggont. Som tur är klarar vi oss gott ändå den här månaden.

HP är jag ganska 100% säker på att jag får beviljat, jag ska ta hjälp av facket att skriva ansökan så de förstår mina arbetsuppgifter på FK. Förflyttad kan jag inte bli.

Och skulle jag bli sjukskriven nu igen, så påverkar väl det min FP?



Jag är den som tjänar mest i vårt förhållande och vi har inte råd att ha mig gå hemma utan någon inkomst.


Ja just nu prioriterar jag pengar först och jag vill ha en sparsumma på banken när bebisen kommer och ha råd att köpa alla prylar vi behöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

En liten tanke bara...

Om du äter rent socker (snabba kolhydrater) så går blodsockret upp toksnabbt för att sen dala toksnabbt efter en kort stund igen. Om du gör det här ett antal gånger per dag så stressar du verkligen systemet! Verkar som att du hamnat i en väldigt ond cirkel. För att inte tala om att du riskerar bebisens hälsa genom att trycka i dig rent socker på det viset och så ofta.

Vätskebrist kan också ge symptom. Man har även större vätskebehov när man är gravid, allteftersom. Om du kan ha sockerbitar/dextrosol på dig så kan du säkert ha annat, vettigare alternativ, istället. Det finns tex vätskebälte (som löpare använder) med ganska små flaskor i ett bälte runt midjan/höfterna) som du kan ha vatten i. Och du borde nog ha nåt annat än rent socker med dig för att förebygga blodsockerfallen.

Även om du tycker att du äter ofta så kan du behöva äta ännu oftare nu när du är gravid. Testa att äta varannan timme istället. Själv var jag rätt ofta vargahungrig och tvungen att äta något varje timme periodvis! Om du kan smuggla med dig sockerbitar i fickorna så kan du säkert byta ut dem mot tex fullkornskex (såna där fyrkantiga vaheterdenu), Bixit (typ mellanmålskex m fullkorn), eller varför inte måltidsersättningsbarer typ Naturdiets eller Nutrilett eller nåt annat märke. Innehåller både kolhydrater, protein och fett + vitaminer/mineraler. Betydligt bättre än rent socker! Och de är tämligen platta, långsmala och inte så stora. Ryms lätt ett par såna i bröstfickan eller byxfickan etc. Du kan ju alltid komplettera med tex Naturdiets färdigdrickor (sk måltidsersättning, men de går att använda som extra mellanmål (och vätska) för att få i dig mer näring per dag istället) när du ska fika.

Det finns andra alternativ än rent socker. Det är inte bara din egen hälsa du riskerar utan även din bebis i magen. Man tror tex att det utbredda läskedrickandet och godisätandet (dvs för mycket socker/snabba kolhydrater) är orsak till de allt för stora bebisarna när det är dags att föda. 4,5 kgs klumpar (och större) är ju inget ovanligt längre och ger större risker för mamman och bebisen vid förlossningen. Allt hänger samman!
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Att ha sockerbitar/dextrosol i fickan fungerar, då är det bara att skölja av händerna och ta en sockerbit i munnen och fortsätta jobba.

Jag jobbar som slaktare och vi får inte ha främmande föremål i produktionshallen (t.ex. vätskebälte eller "proteindrink" du nämde, vi får inte ens ha en plastmugg med vatten)

Ännu svårare blir det nog att försöka äta t.ex. "mellanmåls kex" när man samtidigt står och slaktar 160 grisar/timmen ;)

Jag är extremt noga med att inte ha små sår och på något sätt ha blod på fingrarna när jag smugglar i mig en dextrosol, en arbetskamrat insjuknade av mördarbakterier efter att ha blivit smittad genom små sår på händerna för ca 6 månader sen och jag fick en släng svinkoppor efter att ha kliat på en trasig finne :eek:


Jag äter faktiskt mindre godis nu än förut och chips går helt bort och jag försöker så ofta som det går, att välja saft eller juice istället för läsk.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Ursäkta, men vad tusan vinner du på att välja saft och juice istället för läsk??? Det enda som skiljer (i stort sett) är ju kolsyran! ;)

Om du har så svårt på din arbetsplats så får du nog helt enkelt bita i det sura äpplet och välja bort arbetet! Eller kräva omplacering, men hjälp av facket om det behövs. Du spelar med både din och bebisens hälsa och vilket tycker du egentligen är viktigast. Er bådas hälsa eller pengar? Tro mig, man klarar sig på betydligt mindre pengar än man kan tro till att börja med. Åtminstone periodvis och om man verkligen vill. :)

Du behöver vatten och mjölk. Vatten är det bästa att fylla på med och mjölken behövs för kalcium, du har ett enormt ökat behov när du bygger bebis. Om du inte kan/vill dricka mjölk bör du se till att fylla på rejält med andra medel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Ursäkta, men vad tusan vinner du på att välja saft och juice istället för läsk??? Det enda som skiljer (i stort sett) är ju kolsyran! ;)
Sockerfri saft för att sätta lite smak på vattnet och juice utan tillsatt socker.

Om du har så svårt på din arbetsplats så får du nog helt enkelt bita i det sura äpplet och välja bort arbetet! Eller kräva omplacering, men hjälp av facket om det behövs. Du spelar med både din och bebisens hälsa och vilket tycker du egentligen är viktigast. Er bådas hälsa eller pengar? Tro mig, man klarar sig på betydligt mindre pengar än man kan tro till att börja med. Åtminstone periodvis och om man verkligen vill. :)

Finns inga möjligheter till omplacering.
Ja vi klarar våra utgifter på endast 1 inkomst om inget oförutsett händer, vi har båda vart riktiga slösor men nu tagit tag i ekonomin och vi försöker bli av med våra lån, vi kommer lösa 1 lån den här månaden, och kan jag jobba heltid de här sista 2 månaderna kan vi lösa yttelrigare ett stort lån innan bebisen kommer. Det är sen pengar vi kommer tjäna när jag är fl, jag kommer inte behöva ta ut lika många dagar och kan på så sätt vara hemma längre.

Du behöver vatten och mjölk. Vatten är det bästa att fylla på med och mjölken behövs för kalcium, du har ett enormt ökat behov när du bygger bebis. Om du inte kan/vill dricka mjölk bör du se till att fylla på rejält med andra medel.
Jag dricker minst 0,5L mjölk om dagen och minst 1,5L vatten (+ något glas saft/juice för rent vatten är inte min favorit)
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Antar att du menar Fun Light? Isåfall skulle jag nog föredra pressad citron i vattnet (eller nåt annat snällt att smaksätta med), då får du lite extra c-vitamin också.

Jag förstår att ni vill bli mer ekonomiskt oberoende och kanske samla ihop lite innan bebisen kommer. Men är det verkligen värt det ifall du äventyrar din/bebisens hälsa på kuppen? Är pengarna verkligen viktigast just nu? Om det är så, då får du nog bita i det andra sura äpplet istället och acceptera ditt kraftigt fluktuerande blodsocker och ta riskerna som följer med ditt sockerknaprande. Du är vuxen nog att ta ansvar för dina val och ditt handlande. Du får själv välja väg och sen bita ihop och ta konsekvenserna. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Lycka till!
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Antar att du menar Fun Light? Isåfall skulle jag nog föredra pressad citron i vattnet (eller nåt annat snällt att smaksätta med), då får du lite extra c-vitamin också.

Jag förstår att ni vill bli mer ekonomiskt oberoende och kanske samla ihop lite innan bebisen kommer. Men är det verkligen värt det ifall du äventyrar din/bebisens hälsa på kuppen? Är pengarna verkligen viktigast just nu? Om det är så, då får du nog bita i det andra sura äpplet istället och acceptera ditt kraftigt fluktuerande blodsocker och ta riskerna som följer med ditt sockerknaprande. Du är vuxen nog att ta ansvar för dina val och ditt handlande. Du får själv välja väg och sen bita ihop och ta konsekvenserna. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Lycka till!

Kan man inte :angel:

Jag ska ringa imorgon och säga att jag vill att de kollar mitt järnvärde. Behöver ju inte vara sockret som spökar. Det är ju ändå över 10 veckor sen de kollade järnvärdet sist, och bebisen har vuxit MASSOR sen då. Och det enda jag äter som är bra med mkt järn är just havregrynsgröten sen har jag ingen större koll på all annan mat jag trycker i mig.

För visst gör lågt järn även att man känner sig trött?
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Absolut. Lågt Hb tär på en, speciellt när man är gravid. Så gör även vätskebrist... Försök dricka ännu mer, i alla fall under pauserna om du nu inte får lov att ta in något i lokalen.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Absolut. Lågt Hb tär på en, speciellt när man är gravid. Så gör även vätskebrist... Försök dricka ännu mer, i alla fall under pauserna om du nu inte får lov att ta in något i lokalen.

Var hos BM idag, minns inte vad blodtrycket låg på *hrm* 120/70 tror jag nått sånt. Socker och järn var oxå bra, men järnet var ju ngt lägre än vid inskrivningen.

Ska dit igen och ta nytt blodprov för struma (har tagit 2 st och de har inte visat något) men läkaren skrev att jag skulle dit igen, och efter UL ska jag boka en tid för det.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Blodtrycker är ju också bra, så det är nog inte det du svimmar av. Skönt att de andra värdena var ok med. Varför vill de ta fler strumaprover? Det är ju inte något man brukar göra på gravida menar jag. Håller tummarna för dig!
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

lågt blodtryck? Lågt järnvärde?
jag har lågt blodtryck å det märktes av än mer då jag var gravid.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

din föräldrapenning tror jag är skyddad 6 månader innan bf och frammåt......

kul att du får ta struma prov men inte jag som gick upp 53 kilo. jag är fortfarande lite sur.

Om du svimmar mkt borde du ju vara sjukskriven, det kan ju vara farligt! Prioritera din hälsa och bebins!

fattade jag det rätt som att arbetsgivaren sjukanmält dig? Har du skickat sjukintyget? (ska man ev skriva egen sjukanmälan? skriv ut blankett på FK hemsida såfall).
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

Blodtrycker är ju också bra, så det är nog inte det du svimmar av. Skönt att de andra värdena var ok med. Varför vill de ta fler strumaprover? Det är ju inte något man brukar göra på gravida menar jag. Håller tummarna för dig!

Min mamma har ärftlig struma därför håller de koll på mig, först tyckte BM det var onödigt men jag tvingade henne, och sen fick de provsvaren och så fick jag ta ett nytt blodprov och nu ska jag ta ytterligare ett tredje efter UL.

din föräldrapenning tror jag är skyddad 6 månader innan bf och frammåt......

kul att du får ta struma prov men inte jag som gick upp 53 kilo. jag är fortfarande lite sur.

Om du svimmar mkt borde du ju vara sjukskriven, det kan ju vara farligt! Prioritera din hälsa och bebins!

fattade jag det rätt som att arbetsgivaren sjukanmält dig? Har du skickat sjukintyget? (ska man ev skriva egen sjukanmälan? skriv ut blankett på FK hemsida såfall).

Okey så nu när jag gått halva tiden så är min SGI "låst"?

Jag får ta struma prov för vi har det ärftligt på mammas sida.

Min arbetsgivare hade lagt in mitt sjukintyg i datorn men inte skickat det vidare till lönekontoret som sen meddelar FK. Förra veckan så fick jag hem papper ifrån dem som jag fyllde i (b.la då min årsinkomst som alltså borde bli den de grundar min FP?) och sjukintyg, nu väntar jag bara på pengarna.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

FK säger ju att gravid inte är någon sjukdom,.

Välkommen till den kvinnliga verkligheten.
Som gravid förväntas man prestera som vanligt oavsett vilka komplikationer som man råkar ut för.
Och detta är både arbetsgivare, FK och andra kvinnor mycket snabba att påpeka.

Jag anser att det borde utgå en "gravidlön" så att gravida kvinnor kunde få den vila som de behöver.
Barnet växer dåligt och kvinnan tar mycket stryk av att "stå på som vanligt".
Många nyfödda skulle nog må bättre och många nyförlösta kvinnor skulle nog slippa bl.a. psykos om de inte var så utmattade.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

det har då varit så att man vart skyddad 6 mån före bf, men nu e ju moderaterna i ledning och allt är väl ändrat.... dom räknar väl SGI på senaste året inte som för mig, senaste halvåret....
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

3,2 är lågt, de flesta friska ligger runt 5-6, se går blodsockret upp vädigt snabbt när man ätit, för att sedan återgå till mer normala värden efter nån timme.
Så diabetes kan du nog sluta oroa dig för.
 
Sv: Jätte dåligt socker/lågt blodtryck fortfarande!

3,2 är lågt, de flesta friska ligger runt 5-6, se går blodsockret upp vädigt snabbt när man ätit, för att sedan återgå till mer normala värden efter nån timme.
Så diabetes kan du nog sluta oroa dig för.

Läs hela tråden, eller i alla fall slutet :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp