Jäst/mögel i hösilaget... Behöver råd!!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej hösilagekunniga!

Anv 100kg hösilagebalar med ts-halt på ca 50. Jäst har förekommit mer eller mindre i samtliga balar. Öppnat 4 st hittils. De flesta har bara vita prickar och luktar fräscht, sedan finns det vissa där det luktat lite surt just där jästprickarna har varit och jag har då slängt just de områdena men anv. resten av balen. Sedan har jag hittat mögel -grönt ludd och luktat illa, slängt hela balen.

Så till den sist öppnade, öppnade den i morse. Såg direkt att hösilaget var lite gult till färgen jämfört med de tidigare ur samma parti, luktade bra i främre delen men ett par kakor längre bak började jag undra. Mkt mer jästbildning i den här balen än de förra, finns prickar över hela och vita fläckar i storlek av en tennisboll, alltså vitt ludd fläckvis. Det vita luddet luktar mindre gott, lite beskt, inte så äckligt som jag är van vid att mögelangripna balar luktar men det luktar inte gott. Ska jag länga hela balen eller plocka bort de delar med vitt ludd?

Kan mögel se ut som jag beskrivit eller är det bara mkt jäst i den här balen?? Om jäst, fortfarande dumt att ge av balen?

Mycket tacksam för råd!!!:bow:
 
Sv: Jäst/mögel i hösilaget... Behöver råd!!

Är det mögel eller något annat dåligt i ensilagebal så är hela balen "smitad" och ska kasseras.
Att det är vitt i prickar brukar vara jäst/fett från växter som reagerat så vid ensileringen. Är det luddigt så brukar det vara mögel. Grön = mögel. Gult förstår inte riktigt vad du menar men mögel kan vara gult också.
 
Sv: Jäst/mögel i hösilaget... Behöver råd!!

JAg har härt att det är syran som gör att det blir vita partier i silaget. Luktar det itne mögle så är det ingen fara! Vad jag lärt mig iaf..
 
Sv: Jäst/mögel i hösilaget... Behöver råd!!

*Lånar knapp*

Min hösilage plastman var här idag (alltså han som plastar mitt hösilage) :angel:

Pratade just om mögel och så då några andra i stallet (som ger annat hösilage) har haft mycket problem med detta. De vita små prickarna är ingen fara med, det är mjölksyra eller vad han sa. När det har bildats mögel (Luddiga vita fläckar) så slänger man det området plus lite extra. Resten av balen går bra att ge den är inte smittad.
Så sa han iaf.

;)
 
Sv: Jäst/mögel i hösilaget... Behöver råd!!

Det beror på om möglet har uppkommit i plasten innan man öppnar balen eller efteråt. Sedan är det klart att han som tar betalt för att plasta in balar inte vill stå till att det kan bli dåligt. Det kan bero på att många lägger för få lager av plast runt balen av kostnads skäl. Till kor som är mindre känsliga än hästar behövs inte så många lager plast runt om balen, sedan brukar dessa balar inte hanteras så mycket heller. Så kolla hur maånga lager med plast det är runt balen, speciellt om ni har betalt för hästbalar,
 
Sv: Jäst/mögel i hösilaget... Behöver råd!!

Fläckar som breder ut sig lite mer och som ser ut som spindelväv eller är luddiga är mögel och inte jästsvamp. Jästsvamp i sig är väl inte så farligt, men får man jästsvampar så bereder detta vägen för mögel..så kolla noga. Mögeltillväxt i en bal betyder att balen inte varit riktigt tät under lagringen. Om möglet är väl avgränsat på ytan, kan man ta bort detta...dock ska man ta en rejäl bit, och om balen inte luktar kan den användas. Men har du mögel lite här och där och på olika djup ska du kassera balen och inte utfodra med den.
 
Sv: Jäst/mögel i hösilaget... Behöver råd!!

Ja såklart man måste kolla hur många lager plast det ska vara. Är det till häst ska det vara minst 8 lagar plats. Vi har 10 på våra balar för att ha lite extra när man flyttar dem och så.

Men kan ju gå hål på dem ändå, man måste hålla uppsikt och vara försiktig.
 
Sv: Jäst/mögel i hösilaget... Behöver råd!!

vad kul - jag har hört den förut om att att vita fläckar skulle vara mjölksyra - /haha/ tänkt vilka pennor dom drar med okunniga hästägare... mjölksyra är osynligt!! vita fläckar är troligen jästkolonier

mitt bäst råd när ni ser sånt - ta upp balen helt, bred ut den på loggolvet och lufta den så mycket som möjligt - då torkar det lite och då slutar det växa --annars blir det bara värre, mer växt, värmebildning och elände
på balar som ni skall ha senare och som ni inte rört, det hjälper knappast att täta - reklamera istället, kräv nya balar eller pengarna åter - det finns en hel del bönder som inte vet hur man balar, plastar o lagrar på rätt sätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Hur farligt är torkad baldersbrå egentligen? I mitt hösilage finns det massor av vilket jag tror är baldersbrå, vita små...
Svar
7
· Visningar
10 563
Senast: Trix
·
Foder & Strö Nu är det stora kontroverser i stallet. Vi har börjat öppna ett torrare parti hösilage och av dessa balar har flera haft ganska stora...
Svar
12
· Visningar
6 264
Senast: ch791022
·
Foder & Strö Har en "inneboende" i våran lösdrifthage, ägaren till denna hämtade hem en hösilagebal i veckan. Öppnade den nu och den luktar helt ok...
Svar
19
· Visningar
4 394
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp