Järntabletter vs Blutsaft

W

Willebillebus

Var idag hos BM, och som vanligt var inte mina "järnvärden" så jättebra (112) :crazy:

Jag visste att det inte skulle ligga så bra eftersom jag på eget bevåg slutade med dom ca: 2 veckor för att min mage lade av helt och jag hade halsbränna.

Pratade med BM om detta, och hon sa att dom tabletterna jag har är dom "snällaste" men att jag kunde prova blutsaft.

Jag antar att det är lite dyrare men är det bättre för magen så är det helt klart värt det!

Är det någon som har några erfarenheter av detta?
Är blutsaften snällare mot magen osv??

// Willebillebus med magbesvär :o
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Japp det är det. Man blir inte stenhård i magen som med tabletter. Syrran tog Blutsaft vid hennes graviditet istället för tabletter...Hennes BM gillade inte att hon hellre föredrog NATURMEDEL ;)...:angel:

Enda nackdelen är att Blutsaft är hutlöst dyrt...räcker inte speciellt länge heller.
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Finns ett alternativ till, persilja.
Min arbetskamrats dotter lyckades bota sin ganska kraftiga järnbrist med endast persilja. Men fråga inte hur stora mängder du måste äta.
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Blutsaft är vedervärdigt! :p Jag testade på det eftersom jag har låga järnvärden jag med... ALDRIG mer! Jag kräktes som aldrig förr och mådde illa bara av lukten!

Som Bellatrix säger kan man höja järnvärdena ganska bra med persilja. Att laga mat i gjutjärnsstekpanna är också att rekomendera :bow: det har höjt mina järnvärden såpass mycket att BM tyckte jag kunde skippa de hemska järntabletterna som jag ändå mår så förbaskat dåligt av.

Grovt bröd är också rikt på järn!
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Leverpastej är oxå bra att äta har jag för mig.
Om inte annat så är grovt bröd med leverpastej :d
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Leverpastej innehåller endel järn ja! Och blodpudding (om man tycker om det!)

Jordgubbar innehåller också massor med järn! ;)

En sak som kan vara bra att tänka på om man har låga järnvärden är att té och kaffe hämmar järnupptaget.
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Leverpastej innehåller endel järn ja! Och blodpudding (om man tycker om det!)

Jordgubbar innehåller också massor med järn! ;)

En sak som kan vara bra att tänka på om man har låga järnvärden är att té och kaffe hämmar järnupptaget.

Då måste jag ha en himla tur med mitt järn. :)
Har haft toppenvärde på järnet (hade 143 igår) under hela graviditeten & har inte ätit några extra järngrejor.

Trots tedrickande så har jag klarat mig på min vanliga kost.
(Gör oftast mat i en gjutjärnsstekpanna, ätit blodpudding en gång, bruna bönor en gång, ni kanske förstår varför det inte har blivit oftare av den varan:angel: Är en storkonsument av mackor :d

Undrar om köttfärssås & pasta är järnrikt, det brukar iallafall förekomma OFTA :rofl:
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Blutsaft är vedervärdigt! :p Jag testade på det eftersom jag har låga järnvärden jag med... ALDRIG mer! Jag kräktes som aldrig förr och mådde illa bara av lukten!
Och jag tycker att det är gott :d - men det är som sagt odrygt och blir väldigt dyrt i längden. Hemofertabletter är ju också milda mot magen, finns på apoteket.
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Här är min lista med järnrika matvaror, som har hängt på kylskåpet ända sedan min graviditet:

Torkade aprikoser
Torkade dadlar
Torkade fikon
Cashewnötter
Pistagenötter
Torkade solrosfrön (dock viss försiktighet pga kadmium)
Pumpafrön
Vitlök
Persilja
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Tack för alla svar!! :)

Jag tycker att jag har tänkt på mina matvanor, ätit mycket leverpastej, broccoli osv.

Ska pröva med lite mer järnrik mat/tilltugg. :idea:

Räknade ut att det skulle kosta ca: 200-250 kr/månaden med blutsaft (om man tar rek. mängd) Och jag har ju "bara" 10 veckor kvar, så det blir ju inte en oöverkomlig summa, även om järntabletterna skulle bli bra mycket billigare.

Tänkte jag skulle köpa 1 och prova och har värdena gått upp till nästa gång fortsätter jag, ska försöka dra ner på kaffet också! :(
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Järnsaft från Naturkraft kostar hälften så mycket och smakar riktigt bra!
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Här är min lista med järnrika matvaror, som har hängt på kylskåpet ända sedan min graviditet:

Torkade aprikoser
Torkade dadlar
Torkade fikon
Cashewnötter
Pistagenötter
Torkade solrosfrön (dock viss försiktighet pga kadmium)
Pumpafrön
Vitlök
Persilja


Den listan lät mycket godare än blodpudding och leverpastej! Jag älskar nötter och torkad frukt, senaste favoriten är torkad ananas :d
Jag har för mej att havregryn också innehåller järn men jag kan ha helt fel.
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Kan inte svara för havregrynens järninnehåll, men de är ju bombarderade med tonvis av andra nyttigheter! :d
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Fast det är inte säkert att Hemofer räcker till. Hemofer innehåller enbart 2 mg, medans tex Niferex 100 mg. Jag åt Hemofer ända tills nu, men nu räcker dom inte till längre pga sitt låga innehåll.
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Den listan lät mycket godare än blodpudding och leverpastej! Jag älskar nötter och torkad frukt, senaste favoriten är torkad ananas :d
Jag har för mej att havregryn också innehåller järn men jag kan ha helt fel.

Glamoroza läser från havregrynspaketet:
Näringsvärde: per 100 g gryn
Järn 4,5 mg 32% av RDI
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft


:o Jag äter massor av "järnhämmande" produkter!! :o

Ser att jag har slarvat en hel del!
Hoppas bara att jag hinner få upp mina värden :confused:

Har ändrat mig lite sedan igår, och har bestämt mig för att försöka med järntabletterna igen och försöka hålla igång magen och dricka mycket mer än jag gör nu, jag slarvar något oerhört med drickandet och dricker en hel del kaffe, så det är ganska uppenbart att magen inte bli glad av det.

Ska även lägga till lite järn på handlingslistan!
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Jag är så glad :) Var hos BM igår och mina värden hade stigit till 130.

Jag började med järntabl. igen efter att jag hade fått ordning på magen, och den har faktiskt hållt sig bra ett tag nu.
Har även tänkt mer på övrig mat och att inte ta tabl. i samband med kaffe eller mejeriprodukter.

Vet inte om det var därför det gått upp eller att jag helt enkelt har fyllt på mitt "järnförråd" igen.

Skönt att jag slapp sprutor iaf! :)
 
Sv: Järntabletter vs Blutsaft

Finns ett alternativ till, persilja.
Min arbetskamrats dotter lyckades bota sin ganska kraftiga järnbrist med endast persilja. Men fråga inte hur stora mängder du måste äta.

Hoppas hon åt något annat än persilja;) Persilja innehåller ca 8 mg järn/100g så antingen var hon enormt förtjust i persilja eller också var det även annat hon åt som bidrog till att höja järnvärdena, med tanke på att man ofta äter mer än 100mg järn/dag när man är gravid eller har järnbrist. Jag skulle nog inte vilja kränga 1kg persilja om dagen för att hålla bra järnvärden när jag var gravid.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp