Jacka att både rida och mocka i

Crossline

Trådstartare
Jag har letat lite smått efter en bra och praktisk jacka att använda både på hästryggen och på marken i och runt stallet. Min gamla har jag vuxit ifrån och var i ärlighetens namn lite för tunn när det började bli ett par grader minus.

Jag letar inte efter något speciellt eller flashigt utan mer praktiskt och funktionellt. Tillräckligt smidig att rida i, tillräckligt varm att ha när man mockar och grejar på vintern. Många fickor är alltid uppskattat.

Men när jag googlar på olika ridsportsbutiker är priserna väldigt höga, aka. 1000+ för en jacka jag ska ha när jag är som skitigast/svettigast. Jag känner att min smärtgräns går vid runt 500, självklart något dyrare om jackan är perfekt.

Drömjacka =
* Inga störiga detaljer, tänk vanlig jacka liksom
* Gärna svart, grå eller brun
* Varm att ha på marknivå
* Smidig på hästryggen
* Många fickor (eller få smarta)
* Bekväm även med en bylsig fleecetröja under
* Halvlång modell, täcker höfterna lite grann.

Vad har ni för jackor, hur trivs ni med dom och vad kostade dom?

Sv: Jacka att både rida och mocka i

Eftersom jag tillbringar den största delen av min fritid i stallet vill jag faktiskt ha snygga kläder där. Jag har bara en stall/ridjacka och den köpte jag på Island för cirka 800 spänn. Ganska dyrt men å andra sidan används den flitigt höst/vinter/vår och funkar både i stallet och på hästryggen. För att hålla värmen under olika temperaturer är jag noga med bra underställ och tröjor, och fleecetröjan jag använder vintertid är mycket varm och inte det minsta bylsig. Blir det ner mot -20°C åker ridoverallen på istället.

Vilka jackor kan man enbart mocka eller rida i?

Eftersom jag tillbringar den största delen av min fritid i stallet vill jag faktiskt ha snygga kläder där. Jag har bara en stall/ridjacka och den köpte jag på Island för cirka 800 spänn. Ganska dyrt men å andra sidan används den flitigt höst/vinter/vår och funkar både i stallet och på hästryggen. För att hålla värmen under olika temperaturer är jag noga med bra underställ och tröjor, och fleecetröjan jag använder vintertid är mycket varm och inte det minsta bylsig. Blir det ner mot -20°C åker ridoverallen på istället.

Vilka jackor kan man enbart mocka eller rida i?

Eftersom ingen ser mig i stallet känner jag inget behov av att ha snygga kläder där, utan kan istället gå runt och se ut som en tomte utan att skämmas. Skulle absolut kunna köpa en jacka för 800:-, om den var skitbra.

Jag har haft en jacka som inte funkade att rida med, den var för tjock och osmidig. Kunde liksom inte sitta korrekt.

Kanske en skidjacka skulle funka? De är ofta "lagom" varma, andas och har flera fickor, och gjorda för att ha en fleece eller liknande under :)

Skidjacka ska jag absolut fundera på!
Gillade jackan på bilden också :)

En sån här (eller snarare några stycken i grått och brunt) har jag och trivs väldigt bra med både i sadeln och i stallet. Stora tillverkare av den typen av jackor är Lakin McKey, DriDuck eller Pearson, brukar kosta mellan 500-1000 beroende på modell, en av de jag har köpte jag för... 350 kr tror jag fast det är några år sen.

Tack för tipset, ska kollas upp!

Den jackan från Horze har jag, den är super!! :d
Kostar runt 600 kr. Perfekt passform både för att mocka och rida i, och den är gosigt varm.
Men den var lite liten i storleken, så jag fick beställa en storlek större än vad jag har normat.

Jag förstår inte riktigt varför just stallkläder inte får kosta lite extra? det är i just den miljön det ställs väldigt hga krav på plaggen man använder. de ska vara varma, men släppa ut överskottsvärma, de ska vara smidiga, bekväma och man ska kunna sitta bra i sadeln med den på.

Jag har en Spooks som jag bara älskar! Den är lätt, varm, supersmidig och ursnygg:D. Kostar nånstans mellan 1-1.500:- tor jag (köpte min på rea men vill ha en till:o).
430721_4429080937060_898019407_n.jpg

Jag har en utgången modell på den där Horze-jackan som är skitbra! Löstagbart fleecefoder, som jag vänt "ut-och-in" (den blev liksom rätt väg då, nån sorts superjacka tror jag) och använder som fleecetröja.

Den sitter bra, är vind- och vattentålig, man får plats med massa lager under och sen är den ju snygg också. Har den i brunt.

Jag förstår inte riktigt varför just stallkläder inte får kosta lite extra? det är i just den miljön det ställs väldigt hga krav på plaggen man använder. de ska vara varma, men släppa ut överskottsvärma, de ska vara smidiga, bekväma och man ska kunna sitta bra i sadeln med den på.

Jag har en Spooks som jag bara älskar! Den är lätt, varm, supersmidig och ursnygg:D. Kostar nånstans mellan 1-1.500:- tor jag (köpte min på rea men vill ha en till:o).
430721_4429080937060_898019407_n.jpg

Min drömjacka till stallet är en sån jacka du har, fast i brunt... <3 <3
Hoppas hitta en till bra pris på Globen i år...

Jag är så förtjust i lättviktstäckjackorna. Finns i flera märken och prisklasser. De är mjuka, nästan som en tröja och tål ändå lätt väta och vind. Blir sällan svettig i dem utan de reglerar värmen bra.

Min absoluta favoritjacka är Hööks reflexjacka. Den långa modellen. Har haft den i många år nu och den är kanon på vintern. Varm och skön, inte tung, rymlig så jag kan ha extra tjock tröja under om jag vill, bra modell för ridning och jag syns överallt. :)

det är i just den miljön det ställs väldigt hga krav på plaggen man använder. de ska vara varma, men släppa ut överskottsvärma, de ska vara smidiga, bekväma och man ska kunna sitta bra i sadeln med den på.

Och de ska hålla för lite tuffare tag!

Kl
Jag hade tur (måste varit väldigt snäll) jag fick jacka, väst och ridkjol från Uhip.
Det bästa tror jag är att alla plaggen är så lätta. Ärmarna på jackan går dessutom att vika ner så händerna håller sig varma trots lite tunnare handskar.

Säger som Fiorano, varför så billig?

Jag som jobbar i en ridsportsbutik vet ju varför vissa kläder är billiga och andra dyrare. Oftast har det med materialet och göra. Riktigt värdelöst är det när man står och mockar eller rider, blir svettig, och blir kallsvettig, blir kall, fryser och känner sig överkörd av ett tåg varje kväll man kommer in. Mkt bättre är det när det under hela den tiden känns LAGOM varmt och mysigt.. DET är värt en tusing extra! Ett märke jag älskar är Eurostar, du betalar verkligen vad kläderna är värda, det är väldigt bra kvalitet, och kläderna är smarta! Många jackor har tex mobilfickor och sen en skitsmart lösning för headsetet! I årets höst/vinterkollektion finns en lagom tjock jacka, aka parkas i syntetsiskt dun (lika bra som dun men lättare o tvätta), som är ridanpassad genom dragkedjor på baken (som du drar upp, o dessutom band du kan fästa på låren så den även täcken dem vid kalla dagar. Kostar runt 1700 kr, och värd varenda krona! Du kan såklart även köpa Equillines dunvariant för 5000... :P

Jag kan tyvärr inte lägga speciellt mycket pengar just nu på en jacka som jag ska använda 2-3 dagar i veckan, är medryttare och är inte i stallet alla dagar, hela dagarna, annars hade jag nog också satsat på en svindyr jacka som kostar mer än den jag använder till vardags.

Senast ändrad:

Ett annat tips är att kolla i vanliga sportbutiker som Stadium osv. De brukar ha mkt praktiska parkasjackor för runt 600:-. Ett annat budgettips är Gekås Canada Gooseplagiat. Har en sån jacka (iofs den korta varianten) som kostade 200:-, den är sjukt varm och förvånansvärt bra kvalité:).

Jag tycker att lager-på-lager-metoden är smartast. Funktionell vind- och vattentät jacka utan foder eller med tunnt sådant. Under det olika lager beroende på väder. Då kan man använda samma jacka i princip alla årstider. Bland ridsportmärkena brukar jag ofta hitta jackor jag tycker om hos Mountain Horse, men de är kanske över din prisklass. Annars rekommenderar jag att kolla i sportaffärer, Hööks, Börjes eller bland arbetskläder.

Hööks Lumberjacka uppfyller de krav du ställer upp, och priset är vettigt. Har 2 sådana jag försöker slita ut, och de är Varma men släpper ut fukten, många fickor, håller tätt, lika smidiga att rida med som att mocka med. Den håller värmen bättre än mina dunjackor konstigt nog, och funkar lika bra att ha vid +10 som -20.

Du skriver att du gärna vill ha nåt som går ner över höften, vilket denna jacka inte riktigt gör då den har resår i nederkant just för att inte halka ner mellan rumpa och sadel när man rider. Jag har väldigt svårt för jackor som hamnar där, då de påverkar min sits i sadeln och gör att jag inte kan sitta korrekt längre.

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha slitit på samma rid-/stalljacka i många, många år inser jag att den kommer att behöva bytas ut inom kort. Jag har tittat...
2
Svar
33
· Visningar
5 512
Senast: Mimmimamma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
2 002
Senast: Tummetott
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama