Jack Russell Terrier

Sv: Jack Russell Terrier

jag skulle tro att det har med anlag och göra ibland har zigge mycket böj/ "knorr" ibland är den mer rak;)
-------------------------------------
tog förresten den här bilden häromdan...

Zigge pimp hehe
1457150.jpg

bara det att han vet nog inte om att han e kastrerad:angel:

Men han :love: flickor haha

Jag har träffat en Parson Jack Russel Terrier.Då när jag träffade henne så var hon 2 år och full av upptåg (gårdshund).Jämt med en groda eller liknade i munnen.Så jag insåg att det är en ras som kräver mycket jobb, och hjärngympa för att må bra.

Jag gillade denna gårdshund starkt, men en JRs energi är enorm....:eek:

KisseNova skrev:

Det är energin som jag älskar!! :love: Kanske för att jag är lika sprallig, full av upptåg och lite allmänt crazy och galen... :p :D
//Z

KisseNova skrev:
Jag har träffat en Parson Jack Russel Terrier.Då när jag träffade henne så var hon 2 år och full av upptåg (gårdshund).Jämt med en groda eller liknade i munnen.Så jag insåg att det är en ras som kräver mycket jobb, och hjärngympa för att må bra.

Hjärngympa absolut! utan mängder av det blir en jack russel knäpp. man ska helst undvika "vanlig" aktivitet, som kasta bollar och sånt som inte kräver något tänk,De är väldigt bra på att aktivera sig själva med sånt ändå.
Något som många gör fel är at leka dragkamp med hunden, det ska man aldrig göra med en JR!

Något som många gör fel är at leka dragkamp med hunden, det ska man aldrig göra med en JR!

Självklart kan man göra det - kasta bollar också, om hunden tycker om det. Vad det handlar om är som vanligt att det inte får gå överstyr. Det är omöjligt att trötta ut en russell genom ren fysisk aktivitet och en del har en viss förmåga att gå upp lite för högt i stress vid t.ex. monoton bollkastning men så länge man känner sin hund, ser till att lägga ner ordentligt med tid på att lära hunden att ta det lugnt, lära sig gränserna och samarbete så är det ingen fara alls.

Av alla russllar som har problembeteenden är säkert lika många överstimulerade som understimulerade och det är inte ett dugg bättre. Många ägare till unga, energiska russllar tror förmodligen att rejält med motion är vad hunden behöver och "tröttar ut den" genom att kasta boll, släppa hunden lös, stressa den över en massa agilityhinder eller något liknande när vad en sådan hund förmodligen egentligen skulle behöva är ett koncentrationskrävande, positivt lydnadspass, en spår/sökövning eller en aktiveringspromenad i skogen med samarbetsövningar mm - inte bara springmotion alltså.

Själv har jag 9 russllar, föder upp den högställda JRTC-registrerade varianten. Sysslar med "det mesta" med mina hundar, gryt och viltspår, lydnad och agility och en del utställning. Är förstås helfrälst och betvivlar att jag över huvud taget någonsin skaffar någon ytterligare ras. I en russell finns allt jag behöver och vill ha... :)

*knapp lån*
Jag undrar om det är någon som vet om Det finns någon skillnad på humör mellan lågställda och högställda.?
Det jag har tänkt på när jag träffat lågställda är att dom är lite lugnare till sättet.
De högställda jag träffat har varit lite skarpare.
Är det någon som vet något om det ?
kanske är det för att de högställda oftare jagas med.
Ligger mera jakt och skärpa kvar i deras gener.
Den lågställda används ju mest som sällskapshund och allmän träning.

jag har själv en lågställd som är jätte mysig å klättrar inte alls på väggarn om man vill ta det lugnt ett par dagar.
Men är genast med när man hittar på något.

Mina svärföräldrar har en långbent, de är väl ganska så okunnig o brukade försöka trötta ut hunden genom att hela tiden hetsa den att springa efter bollar.
Hunden fick något i huvudet som tröck mot ögonen pga bollkastningen sa veterinären så nu är den helt blind.

Jag kommer aldrig i livet att skaffa en russel, finns ju inget jobbigare än en jund som KONSTANT kräver uppmärksamhet.. kanke har jag haft otur o träffat endast enormt jobbiga russlar men min rfarenhet är att det inte är en gosig hund utan en stressmaskin som driver alla till vansinne.

Plus att dom är strävhåriga :eek:

Det beror mycket på vilka linjer hunden kommer ifrån - det finns ett fåtal lågställda linjer som det jagas aktivt med och en del kennlar som har lågställda hundar med delvis högställd stam som det också är mycket jakt i. Men rent generellt sett så är den högställda i större utsträckning avlad för att hållas bevarad som grythund mer än den lågställda som mer varit en "stall och råtthund" - och förstås numera även sällskaps/utställningshund under många år.

Jag kommer aldrig i livet att skaffa en russel, finns ju inget jobbigare än en jund som KONSTANT kräver uppmärksamhet.. kanke har jag haft otur o träffat endast enormt jobbiga russlar men min rfarenhet är att det inte är en gosig hund utan en stressmaskin som driver alla till vansinne.

Plus att dom är strävhåriga

Fördomarna flödar ser jag. En mentalt rastypisk russell som behandlas på rätt sätt, får rätt uppfostran och stimulans, är en ganska cool hund med tydlig på och avknapp. Ordentligt med skärpa, envishet, jaktlust, självständighet, stor energi och ibland en viss förkärlek för att höra sin egen röst är rastypiskt för dem - en russell är liksom scouten "alltid redo" men en "enormt jobbig stressmaskin" är med stor sannolikhet en väldigt missförstådd/misskött hund vars beteende går att skylla på ägaren. Om folk kunde sluta tro att russelln är en gullig sällskapshund så skulle man förmodligen slippa se så många hundar av den typen.

Och vad gäller hårlaget kan de vara släthåriga, sträva eller ett mellanting som kallas för broken.

Jag har en Parson Russel terrier och vill inte rekommendera rasen om man inte har ett intresse som kan sätta hunden i arbete. SOm tex jakt. Vår klipper möss och råttor utan pardon här hemma.

Min hund fick jag av mina föräldrar när de inte kunde ha kvar henne och hon kräver otroligt mycket. Jag tycker det är jobbigt faktiskt. Dessutom är hon ganska skarp vilket gör att hon ständigt tror att det är hennes jobb att ansvara för vår säkerhet. Hon kan trots att hon är mycket lydig, inte acceptera att vi kan ta ansvar. Hon är alltså mycket intelligent men får inte riktigt utlopp för detta hos oss. Det är synd men samtidigt kan vi inte göra oss av med en familjemedlem. Hon älskar ju oss och vi henne.

Jag hade dock aldrig skaffat mig en till eller en igen. Vinthundar är min passion! Lugna inne, inte allt för smarta, och kan ändå följa med på en ordentlig ridtur. För att sedan ligga framför öppna spisen resten av dan. Följa med på ridtur kan en Russel också men det räcker liksom inte för hela dan. Det är mycket svårt att trötta ut dem.

Det är så jag uppfattar Högbenta Jack Russell.
Men jag har en lågställd som järna ligger i soffan å gosar.
Det är klart att hon kräver aktivering.
Men jag upplever henne inte som "krävande".
När vi gör något så är hon 100% med. (så hon är inte lat eller något)
Men jag kan ligga sjuk i flera dagar å det bara blir kissrundor då är hon nöjd med det.

Är det bara min JR som är så cool och anpassningsbar ?

Smillan skrev:
Det är så jag uppfattar Högbenta Jack Russell.
Men jag har en lågställd som järna ligger i soffan å gosar.
Det är klart att hon kräver aktivering.
Men jag upplever henne inte som "krävande".
När vi gör något så är hon 100% med. (så hon är inte lat eller något)
Men jag kan ligga sjuk i flera dagar å det bara blir kissrundor då är hon nöjd med det.

Min lågställda är då långt ifrån lika "lätt" som andra lågställda jag träffat. Hon klarar sig visseligen utan aktivering en tid, men nog kräver hon mycket hjärgympa och hon har dessutom hög skärpa (lite för hög börjar jag misstänka)

Smillan skrev:

Absolut inte! :D "Min" är också sån. ,Han är nöjd med små korta promenader, men tycker självklart att det är skönt och roligt med längre. Han kan ligga still i timtal, men precis som en del skrivit tidigare så finns det en tydlig på- och av-knapp! ;) Händer det något ska han absolut vara med på noterna.... Sen att han är 13 år, det syns då inte överhuvudtaget! :smirk:
//Z

Hej!
Instämmer helt!! Jag har en JRT på 6 månader en lågställd och han är världens myskorv!! Kan det vara för att han är så ung?? Dock så håller han sig alert mer min schäfer som är 1.5 år. :bump:

Min ligger också gärna i soffa eller under duntäcket och sover. I lördags var jag lite dålig då låg vi i soffan under täcket stor sett hela dagen, och han var hel nöjd. Men om jag skulle göra så varje dag skulle han inte vara lika nöjd. Visst kräver dom mycket aktivering men en minst lika viktig del är att träna hunden till att kunna vara passiv och att ta det lugnt.
Det jag märker stor skillnad på jämfört med många andra raser är att det oftast inte finns någon mellanläge, antingen är dom fullt engagerade i det dom gör eller bryr sig inte alls.

Senast ändrad av en moderator:

Bopplan skrev:
antingen är dom fullt engagerade i det dom gör eller bryr sig inte alls.

:bow: Mycket bra beskrivet... Här görs inget halvdant inte! :D
//Z

Liknande trådar

Övr. Hund GAAAAA! Jag blir galen! Har en jack russell terrier, en hanne på fem år som ääälskar att gå på promenad, nosa och så klart kissa en...
2
Svar
21
· Visningar
3 349
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 604
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama