j*vla hovslagare *arg å ledsen*

jerseyko

Trådstartare
Allt har fungerat så bra, mitt fullblod har haft kanon fina och hårda fötter :bow:

Skodd var 6-8 vecka.

Förra skoningen gick hon till v.12 innan jag fick på nya skor, hon skulle haft ett "byte" där imellan också!! En annan hovslagare kollade på hennes fötter och de var ingen fara med dem, han hade tagit de om de var akut.

Nu har hon gått 9 veckor, jag har ringt och tjatat och jagad.

Hon trampade sig i våras och den hoven är jätte ful och konstig nu, idag var jag tvungen att dra av skon.

De andra hovarna har börjat spricka nere vid sömmarna. (Och hon är ganska duktig på att stå på sig själv så hon kan säkert ha trampat en del dessutom)

I alla fall, den trampade hoven ser jätte knasig ut, det ser ut som hoven vuxit "framåt" istället för nedåt. Och den bula som blev där hon trampade sig där har det spruckigt sönder och på andra sidan har hoven vuxit utåt lixom över skon :eek:

Drog av den dojjan idag och hoven är verkligen ful och känns mjuk :crazy:

Har ringt 3 hovslagar, 1 som inte tar nya kunder, 1 som inte hade tid (så tråkigt för den är kanonbra) och den 3e hade inte någon ledig tid först om 2 veckor.

Imorgon blir det att ringa alla jag kan hitta, det får kosta vad det kostar.

Blir så himla less, man lovar inte om man inte kan hålla de, då får man faktiskt säga ifrån innan det hinner gå så här långt!

Vid vet. besiktning i förra veckan visade hon reaktion vid böjprov, konstigt nog inte på den fula hovens ben. Men vet. trodde absolut det beror på att hon är gamelskodd och vi ska böjja om efter hon fått på sig nya skor.

*Åhhh* jag känner mig så elak mot hästen, och mig själv, hon ska ut på foder nu nämligen och med min otur kommer väl hovslagaren att hitta på något skumt och jag kommer inte få iväg henne :cry:

Helt onödig klagotråd, men jag var bara tvungen för att inte slå sönder något.

Mitt tips: Skit i att ni är jätte bra kompisar privat, låt någon ni inte känner sko hästen istället!

Sv: j*vla hovslagare *arg å ledsen*

varför bokar du inte nästa besök vid skonings tillfället, så du alltid har nästa besök inbokat?
det är inte många hovslagare som hittar luckor att bara komma och sko rakt av, om man inte bokat in intervallerna.

Usch och blä :( är verkligen jobbigt det där med hovslagare! Jag är så himla glad över min hovslagare som jag fick tag på för ett par år sen, skor super fint, kommer i tid, och gör sitt allra bästa för att klämma in en om man har en tappsko eller liknande!

Men som du fick tips om innan, boka en ny tid direkt vid skoningstillfället! Det gör alltid jag :)

Jag förstår inte vad hovslagaren gjort fel?
Den har inte tid... eller vad?

Har haft hovslagare som haft mkt att göra och då har han skrivit i sin kalender direkt att var 8evecka så kommer han. Normalt brukar jag boka nästa tid direkt när hovslagaren är där.

Nuvarande skickar jag ett sms några veckor före och så ringer han upp när han tittat i kalendern.

För det är en kompis till mig som skott och allt har fungerat jätte bra, hon jobbar inte längre som hovslagare utan skor åt sig själv och några kompisar bara. Hon har haft hästen innan mig och erbjöd sig själv att fortsätta sko henne.
Har hon haft dåligt med tid när det blivit dags för skoning har jag bara kört dit henne så har hon blivit skodd hemma hos hovslagaren (så nära bor vi).

Jag ringer och hon ska ringa upp. Efter besiktningen skickade jag ett SMS eftersom hon inte gick igenom och jag har fortfarande inte hört något. Då har hon ändå blivit lovad av mig att hon har fösta tjing på hästen om jag skulle sälja så jag tycker lite borde hon väl bry sig? Och hon besiktade henne förra året UA.

Har ett liknande problem. Min halvblodskille har verkligt dåliga hovar, de spricker bara hela tiden, och skorna hålls på max 4-5 veckor. Har skott honom med sulor över vintrarna, och vanligt på sommaren. Hittade på våren en j*kligt bra hovslagare som fick skorna att hållas på längre än 4 veckor. Men så for pållen ut på bete, och har lyckats trampa av sig skorna där. Nu är hans hovar alldeles spruckna och fula :( och det finns inget jag kan göra, han hinner komma först sen då nästa intervall är :S Sedan har vi ett sånt problem, att våran hovslagare är jätteduktig, men han bryr sig inte alltid heller. Det har många sagt.. Ibland struntar han i att komma och det råkar vara en regnig dag eller så.

Tråkigt :( Det är vissa hovslagare som frågat vem jag haft och de verkar som om de fått kunder som haft samma problem som mig förut :(

Nu fick jag tag i en som kunde klämma in henne om 1½ vecka, tidigaste tiden jag fick tag på av någon som tar nya kunder.

Och jag är glad att det regnar nu, så blir det mjukare i marken, vi har mycket grusvägar och de har verkligen vart stenhårda.

Men rider du på hästen fast den inte gick genom besiktningen?
OM det inte är hälta pga trasiga fötter då?

Det är besiktingsveterinärens rekommendation att hon skall skrittas igång efter betet för att bli mjuk i kroppen och böjas om 2-3 veckor efter hon blivit skodd. Detta står även på besiktningsprotokollet.

Skulle detta vara helt fel bedömning av veterinären så kan jag kräva veterinären på skadestånd och veterinären kan även mista sin legitimation.

Hon visade 0,5 vid böjprov och 1,5 höger fram. Hon röntgades UA när hon gick av banan (gammal galoppör) och böjdes UA förra året när jag köpte henne.

Det är en himla skillnad på framhovarna.
vansterfram3.jpg

hogerfram2.jpg

Edit: Och jag vet inte om jag kan kalla det ridning, jag är höggravid och kan inte göra annat än att skritta på lång tygel.

Senast ändrad:

tycker det låter lång tid med var 6-8:e på ett fullblod... å 12veckor låter som en mindre katastrof...

min fick ankfötter förra året... nu skos hon var 5:e och ser kalasfin ut!

jobbigt å inte få tag i någon hovs, blir lite desperat sits :(

hon kanske har börjat belasta annorlunda i å med så sällan skoning (du har väl inte haft henne så länge?) = hältan kommit smygande?

Hovslagaren hade henne innan mig och har skott henne i 3 års tid. I början fungerade allt jätte bra och hennes hovar var verkligen kanon fina (gick sällan 7 veckor ens), sen i våras blev det bara längre och längre och jag fick börja köpa skor.

Jag hade en hovslagare som kollade på henne den gången hon gått 12 veckor och han gjorde inget då det inte var något akut, det såg ut som en normalhäst gör vid 8 veckor, inget konstigt alls.

Det är efter den skoningen som hoven växte ut så konstigt.

Reaktionen i fram beror säkert på att hon snebelastat och redan är sne.

Reaktionen i bak hoppas jag beror på hennes vila, det har vart riktigt kallt några nätter och de har inte haft någonstans att gå undan när det spöregnat = nedkylda muskler.

Jag såg redan i hagen innan jag besiktade att hon gick stelt och det är mkt bättre redan nu efter jag skrittat henne snart 1 vecka, masserat bort en muskelknuta och stretchat henne dagligen + att de är installade.

Visst kunde jag sagt ifrån redan i våras, men när det är någon man känner och är kompis med så litar man på den personen att den håller vad den lovar. Speciellt eftersom hovis dessutom vill köpa hästen av mig när/om den dagen kommer!!

Nu är det bara att hoppas på att den hovslagaren som kunde komma får bilderna och vet vad han håller på med, och att hon sen går igenom besiktningen så jag slipper tänka på henne.

bakbak.jpg

Bakbenen, här ser man även att de växt olika.

Senast ändrad:

Ja okej då är jag med.
Ja det var ju väldigt stor skillnad på hovarna.

Menf örstår fortfarand einte vad hovslagaren gjort fel? Det har gått lång tid mellan skoningarna och det är ju oftast så att hovslagaren bli uppbokad om man inte bestämmer ny tid direkt efter besöket.

För det är en kompis till mig som skott och allt har fungerat jätte bra, hon jobbar inte längre som hovslagare utan skor åt sig själv och några kompisar bara. Hon har haft hästen innan mig och erbjöd sig själv att fortsätta sko henne.
Har hon haft dåligt med tid när det blivit dags för skoning har jag bara kört dit henne så har hon blivit skodd hemma hos hovslagaren (så nära bor vi).

Jag ringer och hon ska ringa upp. Efter besiktningen skickade jag ett SMS eftersom hon inte gick igenom och jag har fortfarande inte hört något. Då har hon ändå blivit lovad av mig att hon har fösta tjing på hästen om jag skulle sälja så jag tycker lite borde hon väl bry sig? Och hon besiktade henne förra året UA.

är det inte bättre att plocka upp telefonen och RINGA och höra vad som står på? om det nu är en kompis till dig dessutom är det väl schystare än att lägga en tråd på internet och skälla på hovslagaren för att din häst tillåtits gå 12 veckor utan att skos om? det tycker jag är DITT ansvar, jag hade reagerat redan då skonings intervallen försköts ens en vecka, och börjat åtgärda då.
Särskilt om du inte bokar upp tider i förväg utan ringer löpande för att få skoningstid.

Det är besiktingsveterinärens rekommendation att hon skall skrittas igång efter betet för att bli mjuk i kroppen och böjas om 2-3 veckor efter hon blivit skodd. Detta står även på besiktningsprotokollet.

Skulle detta vara helt fel bedömning av veterinären så kan jag kräva veterinären på skadestånd och veterinären kan även mista sin legitimation.

Det här kan du nog glömma...Att du skulle få skadestånd och att veterinären skulle mista sin legitimation för en sån sak är inte troligt och inte heller önskvärt...det skulle leda till att inte någon veterinär skulle våga ge rekommendationer.

det är ju för att hovarna INTE ska bli så som din har blivit som man verkar oftare... iaf jag...
tänk vilken påfrestning det blir i längden om hoven först är liten och bra vinkel, för att sen se ut som kalle anka-fötter...

verkar man ofta så blir det ju "samma" hela tiden...

sen är ett fullblod inte en vanlig häst, deras hovar verkas oftare, iaf alla jag har träffat... säger du var 6-8:e vecka till någon på galoppen så dör de...

första hoven är från förrförra sommaren, de två andra från förra (efter att jag fick hem hästen efter ett halvhår)... min :love: hovis fixade dock till det på 2-3 skoningar!
hov.jpg

Mitt fullblod skos inte tätare än var 8:e vecka, (dock går det inte längre tid heller)då skulle han inte ha några fötter kvar ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ja okej då är jag med.
Ja det var ju väldigt stor skillnad på hovarna.

Menf örstår fortfarand einte vad hovslagaren gjort fel? Det har gått lång tid mellan skoningarna och det är ju oftast så att hovslagaren bli uppbokad om man inte bestämmer ny tid direkt efter besöket.

Den här hovslagaren jobbar inte som hovslagare längre, utan skor åt sig själv och några kompisar bara. Och om du läst så funkar det inte som en som har det som yrke, jag har bara ringt så har vi fixat en tid som passar oss båda, nu har det skjutits framåt och framåt och jag litar i alla fall på mina kompisar när de säger att de ska fixa något.

Därför jag skrev, att låt inte en kamrat sko hästen.

är det inte bättre att plocka upp telefonen och RINGA och höra vad som står på? om det nu är en kompis till dig dessutom är det väl schystare än att lägga en tråd på internet och skälla på hovslagaren för att din häst tillåtits gå 12 veckor utan att skos om? det tycker jag är DITT ansvar, jag hade reagerat redan då skonings intervallen försköts ens en vecka, och börjat åtgärda då.
Särskilt om du inte bokar upp tider i förväg utan ringer löpande för att få skoningstid.

Jag har ringt, smsat och mailat och bara fått till svar "jag kollar ikväll och ringer dig sen" eller så kommer jag till mobilsvar eller så får jag tillbaka att "jag ringer dig"

Och det som gör mig irriterad är att eftersom det funkat kanon i 1 år, och börjar nu, vill jag hellre att hovis säger "jag har inte tid" istället för att få en tid, få den uppskuten osv osv.

Jag har ju lärt mig av detta, och det att man inte ska lita på även sina bättre vänner!

Jag hade ut hovslagare som kollade på hennes fötter när det gick långt och då såg de inte alls ut som de gör nu. Hade man inte vetat att hon gått så långt så skulle man tro att hon var inne på 8e veckan.

Och kollar man på hur hon ser ut nu, och hur hovarna vuxit, så är de inte jämna för fem öre.

Det här kan du nog glömma...Att du skulle få skadestånd och att veterinären skulle mista sin legitimation för en sån sak är inte troligt och inte heller önskvärt...det skulle leda till att inte någon veterinär skulle våga ge rekommendationer.

Veterinärernas ansvar

Veterinärernas juridiska ansvar för sitt handlande har två sidor, en straffrättslig och en skadeståndsrättslig. Det straffrättsliga ansvaret hör inte ihop med att han i sitt yrke skulle begå brott i vanlig mening. Hans ansvar är i stället betingat av att han fått en legitimation såsom en bekräftelse på sin kompetens och att denna legitimation är en förutsättning för att han skall kunna utöva sitt yrke. Samhället kan därför dra in legitimationen om veterinären visar att han inte längre är lämplig för sitt arbete.

För bedömningen av eventuella fel i veterinärernas handlande, både de offentligt anställda och de som arbetar i den privata sektorn, finns särskilda regler och ett särskilt förfarande. Den veterinära ansvarsnämnden har exempelvis till uppgift att bestämma disciplinpåföljd på grund av en veterinärs felaktiga utövande av sitt yrke.

En veterinär får inte tro att något skall fungera, och som jag skrev finns detta nedskrivet på besiktningsprotokollet. Hade vet. inte vart säker på att hästen till 300% kan skrittas så skulle hon inte skrivit ner det.

Och eftersom hästen efter 4 dagar redan rör sig betydligt mkt bättre kan jag inte påstå att hon har fel heller.

Sen skrittas hästen i 30-40 min innan hon stretchas och masseras för att bli varm i musklerna. Skulle detta kunna påverka hältan så skulle vet. rekomenderat boxvila. För nog rör hon sig betydligt mer i hagen om dagarna, och dessutom i alla gångarter och ofta mer i luften än med 4 hovar i marken ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Kläder & Bli fin Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 023
Senast: Trasten
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama