J-vla dressyr

SaraMara

Trådstartare
NU vill jag ha tips och råd från er.

Har under alla år varit väldigt framåtlutad, suttit i hoppsadlar och ridit stökiga ponnyer och inte KUNNAT sitta rakt och djupt i sadeln. Har inte haft större problem med hoppsitsen tidigare heller, förutom ett jag haft svårt att hålla koll på händerna, släpper helt i eftergiften osv.

Har dock aldrig hoppat MYCKET, tränat någon gång/vecka men inte tävlat och inte heller tränat på hög nivå.

Efter övergång till stor häst efter ett uppehåll där jag inte red alls har det blivit ytterst lite hoppat, men desto mer ridande i dressyrsadel - vilket sålunda leder till mitt problem.

Idag KAN jag inte lätta ur sadeln förutom vid lättridning. Jag blir baktung, faller bakåt och i hoppet är jag nästan helt rak - slänger fram händerna, men går inte med alls. Försöker jag tänka på det trillar jag nästan av eftersom jag då KASTAR mig framåt för att lura fram kroppen. Rider an hindren sittandes alldeles för "rak" också.

Hur sjutton tränar man bort det - vad skall jag tänka på?

Är så jäkla ledsamt när man sabbar sin sits så alldeles pga att man inte håller efter. F-n - hoppningen var ju det som jag var minst dålig på förr, nu är det en katastrof.

Hjälp mig! ;)

Jag skulle rekommendera faltsits nar du rider fram mot hindret. Da har du ju redan sitsen pa ratt stalle sa att saga. Att du sedan kanner att du inte har samma kontroll osv ar en annan grej, det ar ju sitsen du ovar pa.
Nar den blir riktig, blir resten ocksa riktigt.

Men jag kommer ju knappt upp i fältsits. Jag liksom ställer mig upp, men sedan kan jag inte förmå min kropp att lyda tanken när jag tänker: fram med överlivet. Ser helt gräsligt ut när jag försöker hoppa, en lång jäkla överkropp som sticker rätt upp som en flaggstång, med händerna i magen. :o :crazy:

Ut och cantra! Och stå i lätt sits i trav så du får bättre balans! När du rider lätt, pröva att stå i två steg och sitta ner i ett.

Och kom ihåg: ju sämre balans - desto kortare stigläder.

Lycka till! :)

Jag håller med! Korta stiglädren lite extra och ut och galoppera. Sätt ett stigläder runt halsen på hästen så kan du hålla där lite för extra stöd i början!

/C

Vad har du för sadel när du hoppar? Vissa hoppsadlar får man ju världens stolsits i. Ta hjälp av en spegel eller kompis/tränare att kolla så att du får en lodrät sits! JAg har ofta fötterna för långt fram, och måste hela tiden träna på att få bak dem... Har man inte fötterna under sig kan man ju inte stå upp..inte i sadeln heller...! Lycka till! :)

Ja, det får bli så. Med kortare läder känns det lättare - det är sant, för då tvingas jag ju upp ur sadeln på ett annat sätt, och kan hålla mig uppe mer pga muskelstyrka än balans.

I galoppen har jag också förskräckligt svårt att hålla mig ur sadeln, blir att jag halvstår, och i varje galoppsprång får en knuff i rumpan av sadeln, vilket inte kan vara särskilt skönt för hästen min.

Problem sitter i vilken sadel jag än har, dessutom gör det ju sitt till att jag tycker det blir så vingligt och otäckt när jag skall luta överlivet framåt - känns som jag inte har någon häst framför mig (har rätt lång överkropp)... :o

Ut och cantra är ett strålande förslag - får hoppas att våren kommer snart så ridvägarna blir galoppvänliga igen (och att hästen lugnar sig - idag blir det visserligen bra balansträning eftersom han bockar och piper bara jag tänker galopp men inte särskilt bra för sitsen)! :bump:

Tusen tack för tipsen alla!

Och Goddess - du skämtar. Skulle räcka med att jag försökte skritta i en sådan sadel för att Sahlgrenska skulle behöva meddelas direkt och ställa ryggbakjouren, neurokirurgen och sjukhusets alla ortopeder till mitt förfogande. Samt skicka ut ambulansen i ilfart. ;) :p

jag har "precis samma" :o problem fast tvärtom! jag kan inte sätta mig ner och lixom driva på det sättet som man ser att "alla" andra gör! (står i lätt sits hela tiden) :angel:
jag får nog börja träna på det nu när jag köpt ny häst å allt... ;)har ni några bra tips?? :confused:

.... *hehe*.... :D
Minns tebax då jag var på Irland o jobbade som hästskötare på ett ställe inte långt fr Dublin i området Kildare.
Då vi hade hopplektioner där så skulle vi hela tiden stå i något de kallade för "jumping-position" ÄVEN då vi inte red på hinder ..... *ASG* :rofl:

O det var inte ngn lätt sits/ fältsits med mantag där inte.... nehee....
Där skulle man sitta på hästen som du ska göra över hindret....
Fatta att man kände sig skitdum..... sitta där o flaxa med armarna "-In jumping positon...." :bump:

Fast jag måste erkänna att det var jättebra träning. :)
Man kan inte (jo, d e klart man kan, inget e omöjligt...) inte komma i orytm... (hm... :confused: orytm... finns d ngt sådant ord.... hm...)

Jag hoppar inte mycket idag men det sitter lite i ryggmärgen sen detta.... o även hur kul vi hade åt det...:rofl:

(Tänk själva en hel grupp på tio pers som galopperar runt på spåret i denna position med en instruktör som skriker "In juuuumpiiing posssitoooon, pleeeassse!".... Skulle ha tat ngt kort på det för o föreviga.... attans.... :p :D)

Testa vet'ja! Lycka till /C :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar