J*kla korn

Cezzan

Trådstartare
Skrev en tråd om att min häst inte tuggar kornen. Jag har hela tiden stöpt dem, men de vill aldrig bli spec mjuka och därför slafsar han bara i sig dem utan att tugga.

Idag provade jag tom i min desperation att koka dem i tjugo minuter, men det blev inte heller spec mjukt....

Jag går bet!!! Vad fasen ska jag göra? Har inte tillgång till kornkross, och det är inte sååå roligt att krossa dem med mortel....
 
Sv: J*kla korn

Min häst får också stöpt korn eftersom det krossade har så kort hållbarhetstid. Precis som din verkar han också bara slafsa i sig utan att tugga men han verkar tillgodogöra sig det han behöver ändå. Jag ser inte att det kommer ut några hela korn " i andra änden" och han håller sig fint i hull. Trots att kornet verkar hårt trots stöpning så fortsätter det ju att brytas ner i magen.
Jag tycker inte heller att jag får kornet särskilt mjukt men jag häller kokt vatten på och det verkar vara bättre än kallt. Det måste stå så länge då tycker jag. Dock tror jag inte att man ska koka kornet eftersom många näringsämnen borde koka bort då.
 
Sv: J*kla korn

Jag skulle nog överväga att få tag i krossat korn. Om man sen tycker att det dammar kan man blötlägga det med "vanligt" vatten. Verkar mycket lättare än att stöpa helt korn, tycker jag.
 
Sv: J*kla korn

Jag köpte min lilla foderkross (som mer knäckte än krossade) för 1000 kr. Kan kanske vara värt ett försök att leta efter en begagnad, mindre kross...
 
Sv: J*kla korn

Men hur mjukt vill du ha kornet då ? Du behöver ju inte göra det så mjukt att det blir gröt presis ;)..Bara du mjukar upp skalet så kan hästen tugga sönder kärnan...Prova tugga själv på ett korn.
 
Sv: J*kla korn

Prova att blanda nån näve Lucernhack eller Lucern Mix i korngivan, det ger mer tuggmotstånd och förhoppningsvis tuggar han även kornet bättre då. :)
 
Sv: J*kla korn

Måste du ge korn då? Jag gav (krossat) korn i flera år och det funkade bra men jag provade ändå att gå över till havre och det hände.......ingenting!
 
Sv: J*kla korn

Jag ger mina hästar kornkross och det är kanon!!! Jag blötlägger det alltid, utfodrar inget foder torrt!! Antar att du ger honom havre eftersom han blir slö annars, ge honom betfor istället!
 
Sv: J*kla korn

Min häst får stöpt korn...
Jag kokar vatten och när det stått i 45-60 min så går själva kornet att bita av utan att det är allt för hårt. Det blir ju inte supermjukt men det går iaf att bita sönder.
När jag var på foderföreläsning för C.Müller SLU så sa hon att för att behålla den hygieniska kvaliteten var det bättre att stöpa helt korn än att köpa färdigkrossat. Har man en egen kross så kan man ju krossa så mycket som behövs för ett par dagar och detta skulle också vara ett mycket bra alternativ.
Ger du bara korn?
Jag blandar kornet med betfor + havre och jag upplever det inte som att hästen inte tuggar.
Bajsar den ut mycket hela korn?
 
Sv: J*kla korn

Varför skulle jag byta tillbaka till korn när det fungerar utmärkt med havre? Och ditt antagande är fel.
 
Sv: J*kla korn

Havre är bättre o säkrare till hästar än korn så fungerar hästen OK på havre så finns det ingen anledning att byta. Om betfor är bättre än havre kan man diskutera, proteinet är lägre i betfor men socker + lättsmälta fibrer är naturligare än stärkelse vissa hästar reagerar negativt på betfor. Det är en fråga om mängd, vid små givor ger man det man själv tycker är bäst vid större givor är det bra om man kan hålla igen på spannmålsmängden.
PL
 
Sv: J*kla korn

Tack för alla svar!
Jag har nu hittat en lösning på problemet... jag malar dem med kaffekvarn! :D
 
Sv: J*kla korn

Jag ger korn för hullets skull och han fungerar inte bra på havre, blir hetskalle då.
 
Sv: J*kla korn

Elektron skrev:
Varför skulle jag byta tillbaka till korn när det fungerar utmärkt med havre? Och ditt antagande är fel.

Antar att det var mig du skrev till??? Jag svarade dock INTE på ditt inlägg utan det var till personen som startade tråden jag skrev till!!!!!
 
Sv: J*kla korn

Det står klart och tydligt i ditt inlägg att det var Elektron du svarade och om det skulle varit trådskaparen du svarade så blir jag i alla fall förvirrad då trådskaparen inte gav havre till sin häst...
 
Sv: J*kla korn

Men hoppsan så känsliga vi var här då!!! Tydligen så skrev jag havre men jag menade ju korn. Skriver man i ett inlägg så är det ju trådskaparen man skriver till om man inte citerar någon annan!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp