Ivrig häst som har svårt att stå stilla

E

Eeiram

Hej!

Jag har ett 17-årigt varmblodssto, jättemysig häst. Dock är hon en otrolig ivrig dam som inte alls vet vad "stå still" betyder. Nja, så farligt kanske det inte är, men hon är bra ivrig och har inte alls tålamod att stå still en längre stund, till exempel under en ridtur (speciellt inte på hemvägen) eller då jag spänt för vagnen och skall köra henne. Det här är ett stort problem för mig eftersom hon ibland bara kan kuta rätt ut i vägen när jag rider och stannar innan jag skall korsa en väg. Ett annat exempel är då jag kör hästen och hon bara vill gå på, inte alls stanna.

HUR lär man en häst att STÅ STILL? Jag försöker, både vid ridning, tömkörning och körning göra halter, halvhalter osv. men det har inte hjälpt hittills. Hon bara går på och lyssnar inte alls. Ibland krånglar hon, gör halt då jag begär men vänder sig om efter en sekund och bara tjafsar med mig.

Vad skall man göra?

Mycket tacksam för svar!

/Marie

Sv: Ivrig häst som har svårt att stå stilla

Det kanske händer för mycket runtomkring? står din häst i ett lugnt område, eller i en hage vid vägen?

en ivrig häst kan påverkas av sin omgivning.

Om du ska träna "stå still" tycker jag du ska göra det när hästen är avspänd mentalt. Tex efter ridningen eller rastning. Sitt av lägg tyglarna över halsen och träna. Ta korta pass i början och beröm när det går bra. Sedan när du kan gå runt hästen, gå ifrån den osv. så träna likadant uppsuttet.

Men då också när hästen är avspänd och inte när det är livsfarligt att hästen INTE står stilla- utan träna vid en tänkt linje som du vet var den finns- gör halt - ge långa tyglar (som du tränat på från marken) stå still beröm och gå vidare. Tänk på eftergiften när du gör halvhalt och halt

Var gärna i inhängnat område utan gräs först!

travare,speciellt som gått löp har ofta svårt att stå still.
Mitt tips är att du inte kör henne på ett tag utan koncentrerar dig på att skritta på långa tyglar o träna halt,hon måste va mentalt öppen för dina kommando.Börja i liten inhänad eller i ridhus utan andra hästar.Försök sedan trava på långa tyglar o göra halt.Träna även på att hon står stilla vid uppsittning.Sitt inte upp förrän hon står helt stillaDärefter kan du tömköra henne o göra halt.
Ägna många lektioner åt detta innan du kör henne.
Tänk även på att inte ge för mycket kraftfoder,hon kan få överskottsenergi.
lycka till

Jag tror att den "uppstressade tävlingsnerven" aktiveras när man spänner för en travare,de kan då lätt bli blockerade o bara vill framåt.

Så är absolut inte min gamle travare.
Han är lugn för det mesta och står gärna still och tittar bara.
Det där tror jag är vad man lär hästen, oavsett om det är en travare, ponny eller galoppör.

Men jag tror att det enda som hjälper är att öva, öva och öva.

Börja när du kanske leder honom. Stanna, se till att hästen lyssnar och stannar. Gå en bit och stanna igen osv. Se till att hästen alltid är koncentrerad på dig.
Sen när det fungerar, gör likadant när du sitter på hästen och när du ska köra.
Övning ger färdighet :)
Men som sagt, se till att hästen är koncentrerad på dig, och inte allt runtomkring.

Lycka till!

rosita skrev:
Jag tror att den "uppstressade tävlingsnerven" aktiveras när man spänner för en travare,de kan då lätt bli blockerade o bara vill framåt.
Då kan jag meddela att du tror helt fel! :smirk:

Smurfmodesty skrev:
Så är absolut inte min gamle travare.
Han är lugn för det mesta och står gärna still och tittar bara.
Det där tror jag är vad man lär hästen, oavsett om det är en travare, ponny eller galoppör.

Men jag tror att det enda som hjälper är att öva, öva och öva.
Smart tjej! :bow: :bow: :bow:

Det gäller skert inte bara travare,utan vad man lärt hästen,så rätt.
Varför har då väldigt många travare så svårt att stå still?????

rosita skrev:
Det gäller skert inte bara travare,utan vad man lärt hästen,så rätt.
Varför har då väldigt många travare så svårt att stå still?????
Det är jätte enkelt- man lär dem sällan att stå still :idea:
Förr i tiden stod man aldrig still med en travare, numera är det vanligare att man lär dem det när man kör in dem.. :)

Se där, nu kan du ta bort en fördom mot travaren ;)

hi hi hi :o :D tack!!

Har ridit travare som inte har kunnat skritta, men det berodde på att dom som körde henne travade från stalldörren tills dom kom tillbaka.
Men efter nån vecka så var det nada problem att skritta på långa tyglar. Så vill man så går det :D
Oavsett om det är en liten shettis, en shire eller en sprallig glad travare :)

Jag har haft mycket problem med min heta och jätteivriga brukssto!
Hon har varit sådär också och det händer ibland än idag att ivrigheten tar över och hon har svårt att stå still....

Jag har tränat henne på halter med kommandot "stanna". I början var det jättesvårt (hon är förbannat envis :devil: ) men bara hon TÄNKTE stanna och stannade en hundradels sekund så fick hon beröm. Allt eftersom kunde hon stanna en hel sekund och fick då massor av beröm! Sedan längre och längre tid.

jag brukar också avsluta varje ridpass med att göra halt och hoppa av minst 50-100meter innan jag kommer tillbaks till stallet och leda henne hem resten av biten. Det uppskattar hon jättemycket, hon kan då slappna av och vet att "nu har hon gjort sitt för idag och vi är på väg hem".
Just detta med att jag sitter av i slutet tror jag har hjälpt en hel del för att hon då kopplar att STANNA med något väldigt positivt och har förstått att det faktiskt kan innebära att "passet är slut för idag" och hon får gå hem till stallet...
Hon stannar numera bara man säger "stanna", iaf i skritt. Eller så bara genom att jag använder kroppsspråket till det (dvs sitter ner tyngre i sadeln o sådär som man brukar)
Travar vi elelr galopperar så är givetvis "stoppsträckan" lite längre :D . Eller om det är fler hästar med på ridturen! Hon är ingen western-häst, tyvärr, som stannar på stört när man säger "woow" men hon kan göra halt och stå still en bra stund. :banana:

jag försöker att på varje ridtur göra en/flera halter rätt som det är... håller henne påmind om det... och det fungerar jättebra! Är så stolt över henne (mig själv) nu.
Har också fått henne att stå still på en "fläck" när jag ställer pallen bredvid henne och ska sitta upp! Är lite chockad själv över att jag lyckats med det... :o

Senast ändrad:

stjäl knappen,,,

Bra jobbat milly!! :bow:

Som tidigare påpekats i tråden, hur är det med kraftfodergivan? Säkert 80% av landets hästägare skapar sina problem med hjälp av en överdriven dos kraftfoder, de flesta hästar klarar sig med mycket lite kraftfoder, det dom behöver finns i stråfodret!!

Jag vet iallafall vad du inte ska göra ;) Förra ryttaren på min pålle gav honom en morot varje gång han stod stilla. Nu när vi ska göra halt, tvärvänder han med halva kroppen och slickar gärna lite på min fot för att se om det kanske ska serveras någon morot :D

Det enda knepet jag kan komma på är att trötta ut henne på något vis, ex, lägg en volt så fort hon vill gå. Hästarna brukar tröttna då... Hoppas jag inte upprepar mig nu, orkade inte läsa alla inlägg :o Lycka till!

rosita skrev:

Alla mina travhästar står still när jag kört ut ur stallet...medan jag stänger stalldörrarna och hoppar upp i vagnen. Även på själva travbanan kan de stå still utan större problem...

rosita skrev:

Jag tror att du behöver vara ute och se mer av travvärlden... Våra i allmänthet hetsiga travare kan man stå still med på banan och sätta på boots om det skulle behövas...
De är även vana att stå still utanför stallet medans man selar av och ställer undan vagnen... Detta fixar alltså tvååringarna utan problem... Så det handlar om att lära hästen att stå still oavsett ras...

Bodbäckspålle skrev:
Alla mina travhästar står still när jag kört ut ur stallet...medan jag stänger stalldörrarna och hoppar upp i vagnen. Även på själva travbanan kan de stå still utan större problem...

Och förmodligen backa exakt det antal steg som behövs för att inte vagnen ska hindra dörren? :idea:
Så gör jag med mina och det funkar kanon med allihop hur länge de än har vilat. ;)

/// ghost

ghost skrev:
Och förmodligen backa exakt det antal steg som behövs för att inte vagnen ska hindra dörren? :idea:
Så gör jag med mina och det funkar kanon med allihop hur länge de än har vilat. ;)

/// ghost
jajemensan, backningen fungerar precis som en växel på en bil :bump: + att de kan stå still då man tränat färdigt och lindat upp tömmarna och hakat fast dem i ringarna och är i full färd med att ta av kärran...sen brukar de stå snällt och vänta medan jag ställer upp vagnen...alla utom hingsten...han passar på att äta på marken samtidigt :rofl:

Jag har haft praktik i travstall och jag tror att orsaken till att de inte kan stå still är att de inte tränas till det. I allafall inte före eller under ett träningspass. Däremot efter.

man selar på och sen direkt när man lossar grimman ska hästen börja gå. När man kommer tillbaka däremot ska hästen stå stilla, ofta lös, medan man selar av.

Jag har sett många göra så och det stämmer efter hur min egen häst beter sig men vi har tränat bort detta nu så nu kan han stå stilla. Det kunde han inte för 2 år sedan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar